تبیان، دستیار زندگی
نشریات خارجی همچنان به نوشتن مطلب درباره‌ی سریال «مدار صفر درجه» ادامه می‌دهند؛ آخرین گزارش در زمینه‌ی این مجموعه‌ی تاریخی ایرانی در روزنامه‌ای در بلگراد به چاپ رسیده است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«مدار صفر درجه» در بلگراد

مدار صفر درجه

مطلب روزنامه‌ی بلگرادی درباره‌ی سریال تاریخی حسن فتحی

نشریات خارجی همچنان به نوشتن مطلب درباره‌ی سریال «مدار صفر درجه» ادامه می‌دهند؛ آخرین گزارش در زمینه‌ی این مجموعه‌ی تاریخی ایرانی در روزنامه‌ای در بلگراد به چاپ رسیده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه «وچرنیه نووستی» با بیش از 50 سال سابقه انتشار، درباره «مدار صفر درجه» نوشته است: از اوایل سپتامبر 2007 میلیون‌ها ایرانی هر دوشنبه، ساعت 10 شب، کارهای روزمره خود را کنار گذاشته و به طور خانوادگی به تماشای سریال پرطرفدار شبکه اول صدا و سیمای ایران ‌نشستند.

این روزنامه از این سریال 22 قسمتی به عنوان پرهزینه‌ترین پروژه تلویزیونی در تاریخ رسانه ایرانی یاد كرده و افزوده است: «مدار صفر درجه» سرنوشت یهودیان اروپا در دوران جنگ جهانی دوم را به نمایش می گذارد. در حاشیه سریال، علاقه مندی مسلمان ایرانی ـ پاكستانی ساکن پاریس به یک دختر یهودی باعث می‌شود، وی به کمک سفارت ایران، زمینه سفر خانواده یهودی به «میهن مشترک» را فراهم کند و آنها را از شر آلمان‌های نازی نجات دهد. سناریوی سریال بر اساس خاطرات عبدالله حسینی سرداری که در زمان جنگ جهانی دوم در سفارت ایران در پاریس مشغول به کار بوده، نوشته شده است.

این روزنامه در ادامه به روند ساخت این سریال اشاره كرده و آورده است: تولید این سریال 4 سال به طول انجامیده و در کشورهای مجارستان لبنان و فرانسه فیلم‌برداری شده است.

این نشریه یکی از پیام‌های این سریال را عدم وجود امکان مهاجرت یهودیان به فلسطین بدلیل عرب نشین بودن این کشور عنوان كرده و در این گزارش كه با عنوان «بین عشق و سیاست؛ سریال حماسی تلویزیون ایران درباره یهودیان» به چاپ رسیده، مدعی شده است: این سریال، واکنش‌های سیاسی مختلف به خصوص از سوی جامعه کلیمیان ایران و اسراییل را موجب شده است، و مرتبط با اعتقادات ضدصهیونیستی رییس جمهور ایران، معرفی می‌شود.

گفتنی است، روزنامه وچرنیه نووستی بیش از 50 سال در صربستان قدمت دارد و شمارگان آن حدود 270 هزار نسخه به زبان صربیایی است. این مطلب در ویژه نامه تلویزیون (هر هفته جمعه‌ها) در بیست و یكم دی ماه به چاپ رسیده است.