تبیان، دستیار زندگی
آئین شام غریبان امام حسین (ع) برای دومین سال پیاپی همزمان با عاشقان سرور آزادگان جهان با حضور هفت هزار نفر از مردم سوگوار تهران و روشن کردن هفت هزار شمع در فرهنگسرای نیاوران برپا شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیاه‌مشق‌های عاشورایی

سیاه‌مشق

آئین شام غریبان امام حسین (ع) برای دومین سال پیاپی همزمان با عاشقان سرور آزادگان جهان با حضور هفت هزار نفر از مردم سوگوار تهران و روشن کردن هفت هزار شمع در فرهنگسرای نیاوران برپا شد.

به گزارش مهر، در مراسم "من، او، سکوت شب" در کنار خاموشی و سکوت حاکم بر فرهنگسرا و سوسو زدن هفت هزار شمع، در نگارخانه شماره دو هنرجویان استاد اسرافیل شیرچی با نگارش اسماء الحسنی و نیز نام‌های قهرمانان دشت خونین کربلا، سیاه‌مشق‌های شام غریبان را به مردم عزادار هدیه دادند.

در این کارگاه فاطمه عباسی، حسن جعفرتبار، مریم عطارپور و ذبیح‌الله شیرچی که همگی دارای مدرک ممتاز انجمن خوشنویسان هستند قریب به 1000 صفحه را با خطوط نستعلیق، شکسته و ... خوشنویسی کردند و جعفرتبار نیز با نواختن نی و انتخاب ملودی‌های نینوایی بهت و اندوه بزرگ این شام غربت را روایت کرد.

در کافه گالری فرهنگسرای نیاوران ویدئوآرت و نمایشگاه عکس برپا بود. ویدئوآرت 35 دقیقه‌ای "تعزیه به روایت امروز" مرتضی دره‌باغی به نمایش درآمد که تلفیقی هنرمندانه از دو آئین کهن مذهبی هنر ایرانی، پرده‌خوانی و تعزیه است. عکس‌های عاشورایی ساسان توکلی فارسانی شامل 20 قطعه عکس رنگی از لحظات ناب سوگواری مردم در ایام محرم هم روی دیوار رفت.

به همین مناسبت دو بروشور با مضمون‌های فلسفه شام غریبان و زبان حال حضرت زینب (س) به منظور آگاهی‌بخشی به مردم توسط فرهنگسرای نیاوران انتشار یافت و تقدیم عزاداران حسینی شد. دومین شام غریبان در فرهنگسرای نیاوران شنبه 29 دی همزمان با اذان مغرب آغاز شد و ساعت 22 پایان یافت