تبیان، دستیار زندگی
مصرف زیاد آدامس های بدون قند (sugar free)، با کاهش شدید وزن ارتباط دارد. پزشکان آلمانی بیان می کنند، آدامس های بدون قندی که حاوی شیرین کننده ی مصنوعی مانند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آدامس های بدون قند و ایجاد اسهال

آدامس بدون قند

مصرف زیاد آدامس های بدون قند (sugar free)، با کاهش شدید وزن ارتباط دارد.

پزشکان آلمانی بیان می کنند، آدامس های بدون قندی که حاوی شیرین کننده ی مصنوعی مانند سوربیتول هستند، می توانند با ایجاد اسهال منجر به از دست رفتن وزن بدن گردند. این نگرانی در مورد سایر شیرین کننده ها ی مصنوعی مانند آسپارتام و ساخارین وجود ندارد، اما بهتر است افراد به برچسب هایی که نشان دهنده وجود سوربیتول در محصول است دقت کنند.

این مشکل در یک خانم 21 ساله منجر به از دست دادن 11 کیلوگرم از وزن بدن و در یک مرد 46 ساله منجر به کاهش شدید وزن در حدود 21 کیلوگرم شده بود که علت ایجاد اسهال نیز مشخص نبود.

در هر دوی آنها مصرف مقدار زیادی آدامس حاوی سوربیتول موجب ایجاد چنین مشکلی شده بود و در حدود 15 تا 20 عدد آدامس در طول روز مصرف می کردند که هرکدام تقریباً 20 گرم شیرین کننده مصنوعی داشت. دریافت حدود 200 گرم سوربیتول در روز موجب بروز چنین مشکلاتی شده بود. قطع مصرف موجب بهبودی شد.

مشخص نیست که چه مقدار سوربیتول در روز بی خطر است.

در افرادی که آدامس بدون قند مصرف می کنند و اسهال دارند ممکن است علت آن مصرف آدامس باشد، البته افرادی که با این آدامس ها علامتی ندارند، نباید نگران باشند.

به گفته سازمان غذایی ودارویی آمریکا(FDA)،مصرف بیش از ۵۰ آدامس حاوی سوربیتول در روز منجر به ایجاد اسهال می شود.

افرادی که عادت به جویدن آدامس دارند در صورت ابتلا به اسهال بهتر است این عادت خود را نیز به پزشک اطلاع دهند. مطمئناً همه پزشکان از چنین مساله ای اطلاع دارند که ممکن است سوربیتول عامل ایجاد چنین مشکلی باشد.

* مطالب مرتبط:

منشاء آدامس چیست؟

نقش جویدن آدامس در سلامتی

تجرد و آدامس علیه چاقی

آدامس‌های دارچینی و ایجاد حساسیت

آدامس های مخدر وارد کشور شده

ماده مخدری در قالب آدامس

اسهال‌ مزمن‌ کودکان

بهبود کم آبی بدن کودک در اسهال

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.