تبیان، دستیار زندگی
شاهین فرهت می‌خواهد یک سمفونی درباره‌ی قیام عاشورا و حماسه‌ی امام حسین (ع) بسازد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاهین فرهت سمفونی عاشورا را می‌سازد

شاهین فرهت

شاهین فرهت می‌خواهد یک سمفونی درباره‌ی قیام عاشورا و حماسه‌ی امام حسین (ع) بسازد.

این رهبر اركستر و آهنگ‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تصریح كرد كه بعد از سمفونی امام رضا (ع) در انتظار سفارش دهنده و خواهانی برای خلق سمفونی عاشوراست.

این عضو پیوسته فرهنگستان هنر همچنین پیشنهاد كرد، برای رفع بحران در مداحی و نوحه‌ها، از مداحی‌های قدیمی و کلاسیک استفاده شود.

به‌باور وی، ضرورت دارد كه در زمینه‌ی مداحی‌های قدیمی که بعضا بسیار زیبا نیز هستند، مطالعه و كار پژوهشی صورت گیرد.

عضو گروه موسیقی این فرهنگستان تشكیل كمیته‌ای از موسیقی‌دان‌ها را در این زمینه ضروری دانست و عنوان كرد، احیای مداحی‌های قدیمی که بسیار خوش آهنگ بودند، می‌تواند توسط این كمیته صورت گیرد.

شاهین فرهت، در 1325 در تهران، متولد شده است او در سال‌های اخیر سمفونی‌های زیادی ساخته است و شاید از پر كارترین آهنگسازان موسیقی كلاسیك باشد. با اینكه رشته‌اش موسیقی كلاسیك اروپایی است به موسیقی ایرانی و به خصوص موسیقی مقامی ایران نیز علاقه زیادی دارد. او با استفاده از ملودی‌های ایرانی، موسیقی‌هایی می‌سازد كه در گوشه و كنار جهان شنیده می شوند.

فرهت سمفونی‌هایی چون سمفونی درباره زندگی امام رضا (ع)، سمفونی "خلیج فارس"، "دماوند"، "بانوی ایرانی" و "تهران" را ساخته است.

او پس از درگذشت فریدون ناصری چندی سرپرست اركستر سمفونیك تهران بود.

وی در خلق سمفونی "امام رضا (ع)" از معانی قرآن و احادیث مربوط به شخصیت امام رضا (ع) الهام گرفته و در چهار قسمت، به نوع شخصیت و تفكر امام رضا (ع)، رنج‌های ایشان برای بشریت، ایده‌آل‌ها و پیروزی تفکر امام می‌پردازد