تبیان، دستیار زندگی
مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا‌ عبدالله الحسین (ع) با حضور اصحاب فرهنگ و هنر در تالار بتهون خانه هنرمندان ایران برگزار شد. احمد مسجد‌جامعی درباره حضور و تاثیر اهل بیت بر فرهنگ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیرازه فرهنگ و هنر ما شور و عشق حسینی است

مراسم سوگواری

مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا‌ عبدالله الحسین (ع) با حضور اصحاب فرهنگ و هنر در تالار بتهون خانه هنرمندان ایران برگزار شد. احمد مسجد‌جامعی درباره حضور و تاثیر اهل بیت بر فرهنگ و هنر ایرانی گفت:«محبت به اهل بیت با تار و پود فرهنگ ایرانی عجین شده‌است و شیرازه فرهنگ و هنر ما شور و عشق حسینی است. ارادت و محبت به ائمه و اهل‌بیت محدود به دوران معاصر و دوران صفویه به بعد نیست.

بلکه از زمان حضرت محمد (ص) ارادت ایرانیان به دین اسلام و خاندان حضرت رسول اکرم (ص) داشتند؛ از جمله می‌توان به سرداری اشاره کرد و که از جانب خسرو پرویز به خدمت حضرت محمد (ص) آمد و به اسلام گروید و سلمان فارسی که جایگاه بالایی در میان یاران حضرت محمد دارد، جایگاهی درحد جعفر ابن ابی طالب و حمزه. از طرف دیگر اعتباری که سلمان نزد حضرت علی دارد و در هنگام عقد حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و حتی در زمان جان باختن حضرت فاطمه (س) حضرت علی (ع) سلمان را خبر می‌کند.

مسجد جامعی

مسجد جامعی درباره کینه بنی امیه نسبت به خاندان علی (ع) گفت: « یزید با صراحت تمام سعی در برانداختن خاندان امام علی (ع) داشت و به همین دلیل است که نام فرزندان امام حسین (ع) علی اکبر و علی اصغر است.»

و جایگاه حضرت علی اکبر در خاندان پیامبر به حدی است که حتی معاویه در مورد ایشان می‌گوید مناسبت‌ترین شخص برای خلافت حضرت علی‌اکبر است و یزید پس از واقعه کربلا تنها سوالی که پرسید در مورد حضرت علی‌اکبر بود. زمانی که مختار به خون‌خواهی امام حسین (ع) و شهدای کربلا قیام کرد بیشترین سپاهیان او را ایرانیان تشکیل می‌دادند.

و وقتی مختار اشقیای واقعه کربلا را به هلاکت رساند امام سجاد (ع) تنها از سرنوشت حرمله قاتل حضرت علی اصغر پرسیدند که خاندان سیدالشهدا را بسیار آزرده بود.

مسجد‌جامعی در پایان سخنانش گفت: واقعه عاشورا در بسیاری از مبانی فرهنگی و هنری ما جاری شده است و امیدوارم از سنتی که بر مبنای واقعه عاشورا شکل گرفته و ادامه یافته بتوانیم به خوبی بهره ببریم.»

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروی درباره واقعه عاشورا گفت:« ما همه می‌گوییم در واقعه کربلا خون بر شمشیر پیروز شد. اما اگر به واقعه عاشورا بنگریم به نظر می‌آید که سپاه یزید که پیروز شده و آنها احساس غرور از پیروزی می‌کنند. اما اگر با دیدی حقیقی و بر مبنای این آیه قرآن کریم که می‌فرماید: کسانی که در راه خداکشته می‌شود را مرده مپندارید، این‌ها زنده هستند و نزد خداوند روزی دارند. با چنین دیدگاهی هم حقیقت واقعه کربلا پی می‌بریم و هم به عدل الهی که محدود به زندگی زمینی نیست.»