تبیان، دستیار زندگی
سینمای ایران، با گام‌هایی محكم و استوار، در این اندیشه است كه هدف رویایی تولید فیلمی باشكوه و در اندازه عظمت قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) را محقق كند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پروژه عاشورایی «روز رستاخیز»

احمدرضا درویش

سینمای ایران، با گام‌هایی محكم و استوار، در این اندیشه است كه هدف رویایی تولید فیلمی باشكوه و در اندازه عظمت قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) را محقق كند.

روند پیش‌تولید اولیه پروژه عظیم ملی «روز رستاخیز» به گونه‌ای پیش می‌رود كه این فیلم در سال 87 به مرحله فیلمبرداری برسد.

بنابراین گزارش، محمدحسین‌صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه نشست بعدازظهر 22 دی در همایش «عاشورائیان فجرآفرین» خبر از آغاز رسمی تولید پروژه «روز رستاخیز» در سال 87 داد.

وی در این خصوص گفت: مقدمات تولید این فیلم آماده شده و قطعاً «احمدرضا درویش» آن را در سال 87 جلوی دوربین خواهد برد. صفارهرندی افزود: برنامه‌ریزی برای تولید فیلم «روز رستاخیز» در معاونت سینمایی و سمعی بصری وزارت ارشاد انجام شده و با توجه به این كه این پروژه عظیم و پرهزینه است، تولید آن به سال 87 موكول شده است.

اما «روز رستاخیز» یك پروژه تاریخی عظیم است كه فاز مطالعاتی‌ طولانی داشته كه پیرامون واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) است و از مرگ معاویه تا قیام امام حسین (ع) را روایت می‌كند.

درویش از سال‌ها پیش دغدغه ساخت «روز رستاخیز» را با خود داشته است و از دو سال پیش، شروع به نوشتن فیلمنامه آن كرده است.

پروانه ساخت این فیلم اواخر فروردین ماه امسال،‌ از سوی شورای صدور پروانه ساخت اداره نظارت و ارزشیابی تمدید شد و قرار بود پائیز امسال جلوی دوربین برود كه این امر میسر نشد.

فیلمنامه

تحقیق و پژوهش «روز رستاخیز» از اواسط تولید فیلم «دوئل» آغاز شده است. نگارش فیلمنامه از سال 84 شروع و سرانجام تابستان امسال با یك بازخوانی نهایی به پایان رسید.

بخش‌های فنی

گروه تولید «روز رستاخیز» در صدد است علاوه بر داشته‌های فنی هنرمندان ایرانی، از تازه‌ترین امكانات سینمای روز دنیا نیز استفاده كند چرا كه این فیلم قرار است در بالاترین استانداردهای سینمای دنیا تولید شود و به همین اندازه، تأثیرگذار و جریان‌ساز شود.

مدیر این پروژه می‌گوید: برخی از امكانات مورد نیاز فنی «روز رستاخیز» در داخل كشور فراهم نیست و برای فیلمبرداری برخی صحنه‌ها، در صدد هستیم از امكانات فنی خارج از ایران استفاده كنیم.

پاكدل می‌گوید: ما امیدواریم مثل «دوئل»، «روز رستاخیز» هم در ارتقای سطح فنی سینمای ایران تاثیرگذار باشد.

طراحی

تقی علیقلی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی فارس می‌گوید:در این پروژه طراحی صحنه از اهمیت زیادی برخوردار است و فرهاد فارسی تحقیقات گسترده‌ای برای آن انجام داده است.

وی گفت: چون طراحی‌صحنه بخش مهمی از این پروژه محسوب می‌شود و باید كار بازسازی و ایجاد ماكت‌هایی مربوط به 1400 سال پیش را انجام دهیم، در حال حاضر بیشترین تمركز را روی این بخش گذاشته‌ایم.

بنابراین گزارش، «فرهاد فارسی» برای تكمیل و رسیدن به جامعیت در طراحی صحنه، لباس و دكور، به موزه‌های كشورهای اسلامی سفر داشته است و تاكنون حدود 80 درصد از طراحی هنری فیلم انجام شده است.

همچنین لوكیشن‌هایی كه توسط چند گروه در سراسر ایران مورد بازدید قرار گرفته‌اند توسط تهیه‌كننده و كارگردان و مدیران پروژه مورد بازبینی جهت تأیید نهایی قرار خواهند گرفت.

بر این اساس، قرار است همه دكورهای فیلم در داخل كشور ساخته شود و از برخی دكورهای بكر طبیعی نیز در داخل ایران استفاده خواهد شد، ضمن این كه با استفاده از دانش متخصصان ایتالیایی، كهنه‌سازی دكورها را انجام خواهیم داد.

از سویی به گفته حسین پاكدل مدیر پروژه، بانك اطلاعات از لوكیشن‌های مختلف «روز رستاخیز» گردآوری و در دفتر «مؤسسه فرهنگ تماشا» (تهیه‌كننده فیلم) ایجاد شده است.

همچنین علیقلی‌زاده از همكاری عبدالله اسكندری به عنوان طراح چهره‌پردازی‌ با پروژه «روز رستاخیز» خبر داد. این طراح تاكنون در پروژه‌های متعدد تاریخی و مذهبی حضور پر رنگی داشته است.

از سوی دیگر قرار است با توجه به سفرهای انجام شده، در بخش امور لابراتواری و گرافیك رایانه‌ای، از امكانات مدرن جهانی استفاده شود.

بازیگری

حدود 60 بازیگر مشهور و قدرتمند ایرانی در این پروژه حضور خواهند داشت.

حسین پاكدل، مجری طرح فیلم سینمایی «روز رستاخیز» درباره روند تولید این فیلم به خبرنگار سینمایی فارس گفت: برای آشنایی با هنرمندان كشورهای سوریه و لبنان در اواخر مهرماه سفری به همراه آقایان احمدرضا درویش و عبدالله اسكندری به كشورهای مذكور انجام شده است.

وی افزود: همانطور كه قبلاً نیز اعلام شده بود، استفاده از هنرپیشگان مطرح عربی در دستور كار این پروژه قرار داشته كه با انجام این سفر و مطالعه و مذاكره دقیق‌تر با سرشناس‌ترین هنرپیشگان عرب خاورمیانه كه در دمشق و بیروت انجام شد و استفاده از ایشان در پروژه روز رستاخیز جدی‌تر شده است.

مجری طرح «روز رستاخیز» به فارس گفت: البته هنوز هیچ قراردادی برای بازیگران منعقد نشده اما شروع به انتخاب نامزدهای ایفای نقش در این پروژه از سوی كارگردان از میان هنرمندان ایرانی، عربی و غربی پروژه را به مرحله‌ی انتخاب بازیگر نزدیك نموده است و یكی از اهداف این پروژه، گشودن درب‌های همكاری سینمای ایران با جهان اسلام به ویژه كشورهای عربی اعلام شده است.

همچنین براساس نیاز فیلمنامه «روز رستاخیز» گروه پرحجمی از هنروران و بدلكاران نیز با آموزش قبلی، به بازیگران این پروژه اضافه خواهند شد.

تولید

مدیر پروژه «روز رستاخیز» به تهیه‌كنندگی موسسه فرهنگ تماشا می‌گوید: مدیریت منابع مالی و انسانی این پروژه در بخش خصوصی صورت می‌گیرد اما با اراده‌ای كه در معاونت سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی دیده می‌شود، از این حمایت و همكاری استقبال می‌كنیم.

وی همچنین متذكر می‌شود: امید است با ورود دولت به عرصه تولید این پروژه، ساخت «روز رستاخیز» در سال 87 عملی شود.