تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله بر آن هستیم برخی مواد را که توسط افراد سوءمصرف می شوند، به تفکیک مورد بررسی قرار دهیم. □ نیکوتین؛ این ماده یک محرک اعتیادآور است که در سیگار و سایر اشکال تنباکو یافت می شود. تدخین تنباکو خطر سرطان ، مشکلات ریوی، اختلالات وابسته به نای، و بی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثرات خاص مواد اعتیاد آور

افتاده در باد(30)

اثرات خاص مواد سوءمصرف شده

برای مطالعه ی بیست و نهمین مقاله از سلسله مقالات افتاده در باد اینجا کلیک کنید.

در این مقاله بر آن هستیم برخی مواد را که توسط افراد سوءمصرف می شوند، به تفکیک مورد بررسی قرار دهیم.

- نیکوتین؛ این ماده یک محرک اعتیادآور است که در سیگار و سایر اشکال تنباکو یافت می شود. تنباکو خطر سرطان ، مشکلات ریوی، اختلالات وابسته به نای، و بیماریهای قلبی – عروقی را در مصرف کننده آن افزایش می دهد. میزان مرگ و میر مرتبط به اعتیاد به تنباکو مبهوت کننده است. مصرف تنباکو تقریباً 100 میلیون انسان را در طول قرن بیستم کشته است و اگر روند تدخین به این شکل ادامه یابد، در مجموع دراین قرن تعداد مرگ و میر ناشی از تدخین تنباکو به 1 بیلیون نفر می رسد.

- الکل؛ این ماده می تواند به مغز و بیشتر اعضاء بدن آسیب برساند، نواحی مغزی که به ویژه نسبت به آسیب مرتبط به الکل آسیب پذیر هستند، عبارتند از، قشر مخ( تا حد زیادی مسئول کارکردهای سطح بالای مغز مثل حل مسئله و تصمیم گیری هستند)، هیپوکامپ ( برای حافظه و یادگیری مهم است ) و مخچه ( برای هماهنگی حرکتی مهم است).

- ماری جوآنا؛ رایج ترین ماده غیر قانونی سوءمصرف شده ماری جوآنا است. این ماده حافظه کوتاه مدت و یادگیری، توانایی تمرکز برای توجه، و هماهنگی را مختل می سازد. ماری جوآنا همچنین ضربان قلب را افزایش می دهد، می تواند به ریه ها ضرر برساند، و می تواند سبب روان پریشی در کسانی که در خطر هستند، شود .

- مواد استنشاقی؛ مواد فراری هستند که در بسیاری از محصولات خانگی پیدا می شوند، از قبیل پاک کننده های اجاق گاز، بنزین، رنگهای اسپری و سایر افشانه های گردپاش، که موجب اثرات تغییر دهنده ی مغزی می شوند. استنشاقی ها کاملاً سمی هستند و می توانند به قلب ، کلیه ها ، ریه ها و مغز صدمه برسانند. با تنها چند دقیقه نشستن یا برای مدت طولانی از یک ماده استنشاقی، استنشاق کردن، حتی یک شخص سالم ممکن است از نارسایی قلبی رنج ببرد و بمیرد.

- کوکائین؛  این ماده یک محرک کوتاه کنش است، که می تواند منجر به "عیاشی" سوءمصرف کنندگان شود( تنها با یک بار مصرف ماده، مصرف در بسیاری از زمان ها تداوم می یابد). سوءمصرف کوکائین می تواند منجر به پیامدهای پزشکی شدید مرتبط به قلب، تنفس، اعصاب و نظام هاضمه شود.

- آمفتامین ها؛ این طبقه از مواد شامل موادی از قبیل مت آمفتامین، محرک قدرتمندی است که احساسات سرخوشی و هوشیاری را ایجاد می کند. اثرات مت آمفتامین به ویژه در طولانی مدت ماندگار و برای مغز مضر است. آمفتامین ها می توانند موجب درجه حرارت بالای بدن شوند و می توانند منجر به مشکلات قلبی جدی و حمله ی صرع شوند .

- اکستسی؛ این ماده هم اثرات محرک و هم دگرگونی ذهن را ایجاد می کند. اکستسی می تواند درجه ی حرارت بدن، ضربان قلب، فشارخون، و فشار جداره قلب را بالا ببرد . اکستسی همچنین می تواند برای یاخته های عصبی سمی باشد.

- LSD؛ یکی از قوی ترین توهم زاها و یا مواد تغییر دهنده ی ادراک است. اثرات آن غیر قابل پیش بینی هستند و سوءمصرف کنندگان ممکن است رنگها و تصاویر روشن را ببینند و  صداهایی را بشنوند و احساساتی که به نظر واقعی می آیند اما وجود خارجی ندارند را حس کنند. همچنین سوءمصرف کنندگان ممکن است تجربیات آسیب زا و هیجاناتی را داشته باشند که برای ساعت های زیادی ماندگار باشد. برخی از اثرات کوتاه مدت می تواند شامل افزایش درجه ی حرارت، ضربان قلب و فشارخون ، تعریق، بی اشتهایی، بی خوابی، خشکی دهان و لرزش باشد.

- هروئین؛ یک ماده افیونی قدرتمند است که سرخوشی و احساس وانهادگی را ایجاد می کند. هروئین تنفس را کُند می کند و به ویژه هنگامی که به شیوه ی درون وریدی مصرف شود، می تواند خطر بیماریهای عفونی جدی را افزایش دهد . سایر مواد شبه افیون شامل مرفین، اوکسی کونتین، ویکودین، و پرکودان است که مصرف پزشکی قانونی دارند؛ اگرچه مصرف غیرپزشکی یا سوءمصرف آنها می تواند منتج به اثرات مضر، مشابه با سوءمصرف هروئین شود.

- داروهای تجویزی (نسخه ای)؛ این طبقه از مواد به طور فزاینده ای سوءمصرف و یا برای مقاصد غیرپزشکی مصرف می شوند. گروهی از داروهای تجویزی(نسخه ای) که خیلی وسیع سوءمصرف شده اند، شامل تسکین دهنده های درد، آرام بخش هاو محرک ها هستند. از میان جنبه های نگران کننده این روند پدیدار شده، شیوع آن در بین نوجوانان و بزرگسالان جوان است، و ادراک نادرست عمومی آن است که چون این داروها به وسیله ی پزشکان تجویز شده اند، حتی زمانی که به صورت غیرقانونی مصرف شوند ، بی خطر هستند.

- استروئیدها؛ استروئیدها که می توانند همچنین برای شرایط پزشکی مشخصی تجویز شده باشند، به منظور افزایش توده ی عضلانی و بهبود عملکرد ورزشی یا تظاهر جسمانی سوءمصرف شده اند. پیامدهای جدی سوءمصرف می تواند شامل جوش شدید صورت و پوست، بیماری قلبی، مشکلات کبدی، سکته قلبی، بیماریهای عفونی، افسردگی و خودکشی باشد.

- داروهای ترکیبی؛ یک شیوه ی خاص بسیار خطرناک و غیر معمول از ترکیب دو یا چند ماده اعتیادآور برای مصرف است. دامنه ی این شیوه، از مصرف همزمان مواد قانونی نظیر الکل و نیکوتین تا ترکیب تصادفی خطرناک داروهای تجویزی مثل ترکیب مهلک هروئین یـا کوکائین با فنتالین ( یک داروی شبه مخدر ضد درد) است. محتوا هر چه باشد، به دلیل تعاملات دارو – دارو، برای درک حساس است،چنین شیوه هایی اغلب به طور معناداری سطح بالاتری از خطر را در مقایسه با موادی که قبلا به عنوان داروهای مضر برای شخص آمده است، مطرح می کنند.

نویسنده :دکتر عزت ا... نیکوزاده - تبیان

برای انجام مشاوره ی اعتیاد اینجا کلیک کنید.

مقالات مرتبط :

چه کنم کودکم معتاد نشود ؟ (1)

معتاد مجرم است یا بیمار

از یه نخ سیگار تا اعتیاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.