تبیان، دستیار زندگی
روزها و ساعت‌های زیادی تا آغاز رقابت‌های المپیك پكن باقی مانده است اما، گذشت بی‌برنامه و بی‌هدف لحظه‌ها ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بسکتبال ایران در نمایشگاه بهترین‌های دنیا

روزها و ساعت‌های زیادی تا آغاز رقابت‌های المپیك پكن باقی مانده است اما، گذشت بی‌برنامه و بی‌هدف لحظه‌ها ممكن است روزی به قیمت حسرت خوردن‌ها تمام شود. سرمربی پیشین تیم پیكان و كارشناس بسكتبال نقطه نظر دیگری نسبت به نحوه حضور تیم ملی بسكتبال در مسابقات المپیك پكن، بزرگ‌ترین آوردگاه بسكتبال جهان پس از رقابت‌های لیگ حرفه‌ای آمریكا (NBA) دارد.

سعید فتحی در گفتگو با ایسنا، اظهار كرد: حضور تیم ایران در بین 11 تیم برتر جهان خود به تنهایی شگفتی بزرگ بود كه با توانایی بازیكنان ایران محقق شد و ما توانستیم پس از تحمل سالیان دور و دراز جواز حضور در محل نمایشگاه بهترین‌های دنیا را پیدا كنیم. در این بین مسایل و نكات زیادی است كه با در نظر گرفتن آنها می‌توانیم بهترین دستاورد را از حضورمان در این رقابت‌ها كسب كنیم.

وی گفت: به اعتقاد من تلاش برای معرفی خوب بسكتبال ایران جدا از كسب هر نتیجه‌ای ارزشمند است. بروز مهم این رویداد و توجه عمیق به آن كه البته باید با نگاه ویژه جامعه بسكتبال جهان همراه شود، نمایش شایستگی‌های نمایندگان ایران است. این اتفاق می‌تواند به خودی، خود راه را برای حضور بازیكنان كارآمد ایران در لیگ‌های مطرح اروپا و جهان باز كند و آن زمان است كه ما می‌توانیم احساس كنیم كه در مسیر خوبی قرار گرفته‌ایم.

فتحی رابطه حضور بازیكنان تیم ملی ایران در لیگ‌های مطرح دنیا را با پیشرفت بسكتبال ایران چنین توصیف می‌كند: با آغاز كوچ بازیكنان شایسته ایران به لیگ‌های بزرگ جهان فضای خوبی برای نمایش توانمندی‌های نسل بعد فراهم خواهد شد و بدین ترتیب است كه ما می‌توانیم توقع داشته باشیم كه حضور بازیكنان كارآمد ایران در آوردگاه‌های دست یافتنی دنیا، سطح انگیزه و علاقه‌مندی بسكتبالیست‌های جوان و جویای نام را برای طی مسیر موفقیتی كه پیش از آنها بازیكنان دیگری آن را تجربه كرده‌اند را افزایش دهد.

كارشناس بسكتبال ایران نسل كنونی و نمایندگان ایران در مسابقات المپیك را نسلی موفق قلمداد كرد اما، یادآور شد: دوران این بازیكنان هم روزی به پایان خواهد رسید، فوتبال كشور پرتغال در روزگارهای نه چندان دور و بواسطه موفقیت نسل آن وقت توقع قهرمانی در اروپا و حتی در جهان را داشت اما، پس از گذشت عمر قهرمانی آن نسل پذیرفت كه باید حضور در جایگاه واقعی خود را در فوتبال جهان شاهد باشد. این شرایط باید در بسكتبال ما هم مورد توجه قرار گیرد. طبیعی است اگر می‌خواهیم فرصت چهره شدن بازیكنان بیشتری در بسكتبال ایران را داشته باشیم، باید توجه ویژه‌ای به نوع گام برداشتن‌مان كنیم و فراموش نكنیم روزگار نسل‌های موفق هم محدود است.

سرمربی پیشین تیم پیكان درمورد عملكرد حامد حدادی در تیم بسكتبال صباباتری و مقایسه آن با شرایط آن روزهای این بازیكن در تیمش خاطر نشان كرد: وضعیت وقت پیكان با بازیكنان معدودی كه در اختیار داشت با شرایط حال حاضر تیم صباباتری متفاوت بود. ما در مسابقات سال گذشته صرفا حدادی را به عنوان بازیكن قابل اتكا برای بازی در پست 5 در اختیار داشتیم اما با حضور بازیكن كارآمدی چون "گارس‌جوزف" این وضعیت برای تیم صباباتری كاملا متفاوت است.

وی افزود: به اعتقاد من بازی امروزه حدادی در پست 4 حاصل تفكرات پسندیده شاهین طبع در تیم صبا است اما، به نظر می‌رسد شرایط تیم ملی بسكتبال در پست سنتر به گونه‌ای است كه بیشتر حضور حدادی را می‌طلبد تا بازیكنان دیگر.

فتحی در پایان ضمن ابراز امیدوای برای كسب موفقیت تیم ملی بسكتبال در راه رسیدن به اهدافش قضاوت در مورد نحوه اجرای برنامه‌های فدراسیون بسكتبال در راه آماده‌سازی تیم ملی را زود قلمداد كرد و به خبرنگار ایسنا گفت: بی‌انصافی است در شرایطی كه هنوز 2 ماه تا پایان رقابت‌های لیگ برتر باقی مانده است در مورد نحوه عملكرد فدراسیون بسكتبال قضاوت كنیم. بی‌شك اظهار نظر رایكو ترومن نسبت به درخواست انجام 25 بازی تداركاتی بر اساس برنامه‌ریزی بوده است اما، تحقق آن نیازمند گذشت زمان است.