تبیان، دستیار زندگی
تبال پرسپولیس در سال 82؛ سخنان صریح و بی پرده عضو هیات مدیره باشگاه پیروزی سید ضیاالدین شجاعی برهان، عضو هیات مدیره باشگاه پیروزی مطالبی را در خصوص پرسپولیس 82 و پرسپولیس 83 بازگو كرد كه با تامل در آن می‌توان به تمام سوالات ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلایل افت و خیزهای تیم فوتبال پرسپولیس در سال 82؛

سخنان صریح و بی پرده عضو هیات مدیره باشگاه پیروزی

سید ضیاالدین شجاعی برهان، عضو هیات مدیره باشگاه پیروزی مطالبی را در خصوص پرسپولیس 82 و پرسپولیس 83 بازگو كرد كه با تامل در آن می‌توان به تمام سوالات مبهم باشگاه پیروزی و دلایل افت و خیزهای تیم فوتبال آن پی برد.

شجاعی برهان، در ابتدا با بیان اینكه موفقیت هر مجموعه‌ای در گرو برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت صحیح است، گفت: یك باشگاه هیچ گاه نمی‌تواند بدون برنامه‌ریزی منسجم، پشتیبانی قوی و مدیریت همدل و دلسوزانه موفق شود، به عنوان مثال باشگاه استقلال تهران چون در سال جاری هدفمند عمل كرد و با هماهنگی كامل تیم مدیریتی و درایت «قلعه‌نویی» توانست درجات ترقی را طی كند و به جایگاه دلخواه دست یابد، ولی چون پرسپولیس در این زمینه موفق عمل نكرد نتوانست به آن چه می‌خواست برسد.

وی تصریح كرد: در شرایط كنونی از جایگاه باشگاه پیروزی رنج می‌بریم، مجموعه‌ای كه عاشق آن بوده و هستیم و از كودكی برایش خنده‌ها و گریه‌ها كردیم، امروز در شرایطی قرار دارد كه ناگوار و غیرقابل قبول است. چرا نتوانسته‌ایم جایگاهمان را در صدر جدول حفظ كنیم؟ چرا با وجود تمام مهره‌های كلیدی و قوی از كورس قهرمانی عقب افتاه‌ایم؟ اینها سوالاتی است كه امروز جوابشان موجب رنجش همه دوستداران پرسپولیس است.

شجاعی برهان با اشاره به سابقه و تاریخچه باشگاه پیروزی و تغییر مدیریتهای آن در مقاطع مختلف زمانی اظهار داشت: تیم در زمانی كه از یك حمایت مالی دولتی بهره می برد و با مربیگری استانكو مقامهای قابل قبولی كسب كرد و حتی با مدیریت «علی پروین» شرایط الگو و نمونه‌ای داشت كه این مدیریت دلسوزانه و توانمند در مقطعی از زمان توانست موفقیت‌های غیرقابل انكار را به همراه داشته باشد. در شرایط كنونی نیز این تیم به سازمان تربیت بدنی واگذار شده است و سازمان مذكور نیز واقعا آنچه توانسته به باشگاه كمك ( مادی و معنوی ) كرده و بهترین و مطمئن‌ترین سیاست را در این خصوص به اجرا گذاشته است. دعوت از بزرگانی چون «خسروی وفا»، «سازگارنژاد»، «دكتر پورمحمد»، «جعفر كاشانی» و «دكتر دادكان» كه دو بزرگوار اخیر از افتخار فوتبال ایرانه هستند، می‌توانست ذهنیت تردید ناپذیری را در اذهان شكل دهد كه پرسپولیس متحول خواهد شد، ولی متاسفانه عدم اثر گذاری مثبت مجموعه‌ی مدیریتی باشگاه تمام ابعاد این جلوه را كمرنگ كرد.

وی در ادامه‌ی گفت و گو با ایسنا با تایید وجود مشكلات اجرایی در اوایل شروع لیگ امسال خاطر نشان كرد: مشكلاتی در شروع كار داشتیم ولی این مشكلات در چند جلسه رفع شد به طوری كه در بازی با پگاه هشت گل ایده‌ال را به همراه بازی خوب و حرفه‌یی به ثمر رساندیم و این نیز یعنی پایان مشكلات مقدماتی و ورود به عرصه‌ای جدید كه نیازها و خواسته‌های بزرگتری را مطرح می‌كند. ولی در ادامه این مسیر، كادر مجموعه‌ی مدیریتی تیم (كادر فنی و ...) نتوانست هدایت مطلوبی را به اجرا بگذارند كه همگان از راس تا جزیی‌ترین رده باید گوشه‌ای از این مسوولیت سنگین را بپذیریم و درصدی از آن را بر عهده گیریم.

وی افزود: شان و درجه‌ی تیم و باشگاه پیروزی با وجود داشتن بازیكنان كنونی‌اش كمتر از كسب قهرمانی نیست و اگر چنین نشود اهانتی بزرگ به شخصیت فوتبال این باشگاه تلقی شود و در این راستا شرایط و داشته‌های كنونی را در شان و جایگاه نام باشگاه پیروزی نمی‌دانم و معتقدم كه این مجموعه به دلیل عمل نكردن به برنامه‌های اساسی دچار چنین تنزلی شده است، مشكل پیروزی در عدم گلزنی است چراكه با پیروزی

می‌توان تمام حاشیه‌ها را خنثی كرد.

عضو هیات مدیره باشگاه پیروزی (پرسپولیس) گفت: با زدن یك گل می‌توان به جنگ حاشیه‌ها رفت و آنها را خنثی كرد ولی بحث این است كه چرا آن گل زده نمی‌شود تا حاشیه‌ای نیز نداشته باشیم. برای پاسخ به این سوال باید تمام اتهامات وارده را پذیرفت، هر چند كه عدم تامین به موقع منابع مالی نیز می‌تواند به بر هم زدن شرایط سالم و ایجاد بحران دامن بزند ولی نه در سطح جریانات كنونی كه می‌تواند فاجعه‌ای بی‌مثل باشد.

سید ضیاالدین شجاعی برهان، در ادامه‌ی گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خاطر نشان كرد: توپهای تیم پیروزی ظاهرا راه گل را گم كرده‌اند و این موضوع نیز ایجاد بحران كرده است. بحرانی كه در وهله‌ای نخست دامن مسولان فنی را فراگرفته است، تیم پیروزی با داشتن مهره‌هایی چون «علی دائی» اسطوره فوتبال ایران و «گل محمدی» كه در تیم ملی نقش ثابتی دارند، «افشین پیروانی»‌، «استیلی» و «كاظمیان» و ... چرا باید نتیجه نگیرد؟« جباری» كه داشت پله‌های ترقی را می‌پیمود، چرا به این روز افتاده؟! قطعا عدم عملكرد مطلوب تیم فنی این شرایط را رقم زده است، بر این اساس معتقدم كه مقصران اصلی، در این وادی مجموعه گردانندگان تیم اعم از فنی و غیر فنی هستند.

وی تاكید كرد: باید قبول كرد كه نتوانسته‌ایم خوب كار كنیم و در این مسیر نیز كل مجموعه مدیریتی مقصرند، شاید نتوانسته‌ایم وقت مناسبی برای بررسی شرایط بگذاریم و یا اینكه با تساویهای مكرر برخورد موكد و شایسته‌ای نداشته‌ایم كه امروز در چنین جایگاهی قرار گرفته‌ایم.

شجاعی برهان افزود: با شروع نیم فصل دوم مسابقات و با یك سنجش سطحی از نتایج احتمالی تیم با توجه به نتایج نیم فصل اول به سرمربی تیم گفتم كه اگر با این جدول متعادل نیز پیش بروی قهرمان نخواهی شد، برنامه‌ات چیست؟ كه وی هیچ جوابی برای گفتن نداشت، نمی‌دانم اگر سرمربی نتواند و نخواهد برای تیمش برنامه‌ریزی كند، چه كسی باید این كار را انجام دهد؟! داشتن برنامه‌ی خوب، مجری خوب نیز می‌طلبد، كه متاسفانه «بگوویچ» بعد از نزدیك به یك سال كار كردن هنوز در مهره چینی تیمش دچار سردرگمی است و نمی‌تواند یك تركیب ایده‌ال را معرفی و به خدمت بگیرد و این نیز یعنی فنا و فنا نیز یعنی كسب جایگاه پنجمی در هفته‌ی 22 لیگ برتر، كه خدا می داند هفته‌ی 26 كجا باشیم.

وی در تشریح راهكارها برای عدم دستیابی به چنین شرایطی به ایسنا گفت: «بگوویچ» نباید قدرت مطلق مسایل فنی تیم و تمام اختیارات فنی را در دست داشته باشد! بلكه باید یك مربی ایرانی نیز در كنارش فعالیت كند، تا بازیكنان بتوانند ارتباط سالم و بی‌واسطه‌ای را با كادر فنی برقرار كنند، ارتباطی كه قطعا تاثیرش از مسایل فنی و تاكتیكی بیشتر و بهتر است، «بگوویچ» آدم كوچكی نیست بلكه فقط هدایتگر مناسبی نیست، براین اساس باید یك مربی خوب و سطح بالا نیز به جمع كادر كنونی افزوده می‌شد كه با برنامه‌ریزی انجام شده در سال 83 محقق خواهد شد.

شجاعی برهان اظهار داشت: ساختار مدیریتی باشگاه پیروزی در سال 83 با تقسیم بندی جدید دگرگون خواهد شد. قرار است طبق مذاكرات و صحبتهای انجام شده از وجود «جعفر كاشانی» در ریاست سازمان فوتبال باشگاه استفاده شود و وی تنها نظر دهنده‌ی فنی فوتبال پرسپولیس باشد. براساس این ساختار از فصل آینده شخص «كاشانی» است كه در خصوص سرمربی و شرایط بكارگیری وی نظر خواهد داد.

عضو هیات مدیره باشگاه پیروزی (پرسپولیس) با تاكید بر هم نظر بودن اعضای هیات مدیره در پیشبرد اصلاحات تصریح كرد: مدیرعامل نباید با بازیكنان و مسایل فنی تیم ارتباط مستقیم داشته باشد و فقط مدیریت امور باشگاه و تیم را برعهده داشته باشد. و یك سازمان فوتبال باید در این مورد مداخله و پاسخگوی هیات مدیره باشد.

وی تاكید كرد: «اكبر غمخوار» زحمتهای بی‌شماری را برای تیم و باشگاه متحمل شده است و بر سر تامین منابع مالی رنجهای زیادی كشید و معتقدم كه وی در باشگاه پیروزی از آبرویش مایه گذاشت.

عضو هیات مدیره باشگاه پیروزی (پرسپولیس) در ادامه گفت وگو با ایسنا همچنین با اشاره به لایه‌های متعدد مدیریتی در این باشگاه و مشكل آفرینی این موضوع خاطر نشان كرد: حذف سیاهی لشگرها و كم كردن لایه‌های مدیریتی در امور اجرایی از برنامه‌های دیگری است كه برای سال آینده عملی خواهد شد، چرا كه این موارد مانع رشد تلقی می‌شوند.

وی با اشاره به خروج «حسین آرونی» و جذب «اصغر باقریان» در باشگاه پیروزی گفت: مدیرعامل اختیار دارد كه معاونینی را برای خود اختیار كند و بر این اساس هیات مدیره دخالت چندانی در این موضوعات نمی‌كند ولی عملكرد این افراد نیز برای ما مهم است، چرا كه گفته‌های آن می‌تواند یك روند را مختل یا جریان جدیدی را ایجاد كند، كه قطعا با بررسی این مهم، حضور یا عدم حضور این افراد در چارت جدید بررسی خواهد شد.

شجاعی برهان با اشاره به موفقیت‌های تیمهای سپاهان و ذوب آهن و تاثیر مدیریت این باشگاه‌ها در پیدایش نتایج موفق این دو مجموعه گفت: پرسپولیس 82 باید سپاهان 81 می‌شد، ولی نشد، در این راستا به دنبال آن هستیم كه پرسپولیس 83 را طوری بسازیم كه جبران گذشته را بكند، براین اساس اینك لیست بازیكنان جدید توسط سازمان فوتبال در حال بررسی است كه بزودی اقدامات بعدی در این خصوص شروع خواهد شد.

وی تاكید كرد: موظفیم پرسپولیسی را در شان این نام درست كنیم و در این راستا تغییرات متناسب با این هدف در حال بررسی است.

شجاعی برهان افزود: تفكر هیات مدیره برای تیم پیروزی این است كه از سرمربی مجرب خارجی استفاده كند و در این راستا بودن یا نبودن بگوویچ در فصل آینده به نظر« جعفر كاشانی» به عنوان رییس سازمان فوتبال باشگاه بستگی دارد و هیات مدیره با بررسی آن را تایید یا رد خواهد كرد.

وی گفت: در تیم پیروزی كار روحی و روانی متناسب با شرایط بازیها با بازیكنان انجام نمی‌شود و در این مسیر نیز رتبه‌ی نامطلوبی را به خود اختصاص داده‌ایم و معتقدم باید با بازیكنان زندگی كرد تا صدرنشین جدول شد، باید كاری كرد كه بازیكن داخل میدان با نیمكت نشین یك هدف را دنبال كنند.

عضو هیات مدیره پیروزی در جواب كسانی كه بازیكنان تیم را متهم به جاسوسی یا تبانی علیه سرمربی می‌كنند، گفت: این كه گفته می‌شود در تیم پیروزی جاسوس داریم از مسخره‌ترین ایده‌ها و بی‌ادبانه‌ترین گفته‌ها است كه فقط برای كم كردن بار اتهامات وارده به عدم موفقیتها است، من معتقدم نه تبانی وجود داردو نه جاسوسی در كار است، بلكه اشتباه از خود ما است، نه بازیكنان. در این راستا باید همه‌ی اشتباهات را پذیرفت و از شعار دادن در راستای توجیح شرایط خودداری كرد، چرا كه این امر مهلك‌ترین سم برای یك مجموعه خواهد بود.

شجاعی برهان با تاكید مجدد بر نقش و جایگاه یك سرمربی در هدایت و سازماندهی تیمش خاطر نشان كرد: بگوویچ استاد تمرین دادن است و در این راستا باشگاه پیروزی وی را از دست نخواهد داد.

وی با اشاره مجدد به حاشیه‌های موجود در باشگاه پیروزی كه بارها از سوی برخی مسولان تیم پیروزی مطرح شده است گفت: ایجاد حاشیه ناشی از ناتوانی است و در این راستا نباید افراد داخلی و خارجی را متهم كرد، چرا كه تهمتی بیش نخواهد بود.

عضو هیات مدیره باشگاه پیروزی افزود: برای من قابل قبول نیست افرادی كه زحمات زیادی در گذشته برای پرسپولیس متحمل شد‌ه‌اند و از سرمایه‌های باشگاه هستند در صدد حاشیه‌سازی برای تیم باشند، من بااحترام به تمام پیشكسوتان بزرگوار پرسپولیس معتقدم جایگاه برخی از پیشكسوتان مثل « علی پروین» را باید متفاوت از دیگران دانست چرا كه وی واقعا برای این تیم و رشد آن زحمات طاقت فرسایی كشیده است.

وی در پایان با تاكید بر استفاده از تجربیات كلیه‌ی پیشكسوتان در باشگاه پیروزی ابراز امیدواری كرد كه مجموعه اصلاحات مدنظر هیات مدیره بتواند راه جدید با امیدهای جدیدی را پیش روی تیم و هواداران در سال 83 ایجاد كند.