تبیان، دستیار زندگی
راهكارهای پیشگیری از  انحراف اجتماعی زنان از منظر اسلام ، به قرار زیر است: 1-ایجاد بینش و شناخت نسبت به عظمت منزلت زن، به عنوان مادر: «مادر بودن در اسلام یك ارزش تلقی می‌شود. آن گونه كه پیامبر اكرم (ص) در ایـن مورد می‌ف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشگیری از انحرافات اجتماعی دردیدگاه اسلام

راهكارهای پیشگیری از  انحراف اجتماعی زنان از منظر اسلام ، به قرار زیر است:

1-ایجاد بینش و شناخت نسبت به عظمت منزلت زن، به عنوان مادر:

«مادر بودن در اسلام یك ارزش تلقی می‌شود. آن گونه كه پیامبر اكرم (ص) در ایـن مورد می‌فرمایند؛ بهشت زیر پـای مادران است».در سخنی دیـگر ایشـان می‌فرمایند: «هنگامی كه زن باردار می‌شود، همانند روزه دار شـب زنده‎داری است كه با جان و مال خود، در راه خدا جهاد می‌كند».همچنین در روایت دیگری آمده است، هر بار مكیدن شیر، توسط كودك، موجب ارتقای مقام و منزلت مادر در آخرت می‌گردد و همزمان با كامل شدن دوران شیردهی، تمام گناهان مادر آمرزیده می‌شود. آن‌گاه كه قرآن در صدد احترام پدر و مادر بر می‌آید، به دو بیان از آنها یاد می‌كند. در یك بیان تعبیر به والدین كرده و هر دو را مورد احترام و تكریم قرار می‌دهد. ولی مجدد در بیانی اختصاصی، به تكریمی خاص از مادر می‌پردازد. جالب آنكه این سخن حضرت حق، تذكر یك وظیفه زنانه نیست، آن گونه كه برای مرد وظیفه اختصاصی را بیان می‌كنند، بلكه بیانی حق‌شناسانه و تشكرآمیز از زن، به عنوان مادر است. این تشكر اختصاصی حضرت حق از زن در برابر مرد، نشان از تكریم مستقیم مادر بودن و بزرگی منزلت وی در بارگاه قدس الهی دارد.

2- ارزش‌گذاری بی‌حد و حساب به فعالیت‌های زن در خانه :

در معارف‌اسلامی نه تنها مادر بودن ارزشمند است، بلكه انجام وظائف مادری نیز نزد پروردگار از منزلت والا برخوردار است و برای زنی كه در انجام وظائف همسری و مادری كوشش می‌كند، به میزان روزه داران شب زنده‌دار، پاداش در نظر می‌گیرد. همچنین هر گاه زن در منزل همسر خود، به سامان‌دادن امور بپردازد و به این منظور وسائل منزل را جابجا نماید، خداوند (بـه نـظر رحـمت) به او می‌نگرد و هر كه خداوند به او نظر افكند، هرگز عذابش نمی‌كند.

3- توصیه به مردان برای انجام رفتار‌های كریمانه جهت تكریم از مقام زن:

اسلام اكرام و احترام نمودن به زن در محیط خانه و در محفل خانواده را بسیار سفارش نموده است. آیا تكریم عملی‌ از این بهتر می‌توان تصور كرد كه تلاش در راه تامین رفاه و آسایش همسر و فرزندان جهاد در راه خدا شمرده شود. آنگاه كه خدمت برای وی این قدر بها دارد، ارزش خود مخدوم فراتر از این مرز و حد است.

در بیانی حكیمانه از رسول خدا (ص) كه در واقع قانونی كلی برای همة مردان می‎باشد، آمده است: «بهترین شما (مردان) كسی است كه برای همسر و فرزندانش بهترین باشد، همان‌گونه كه من برای خانواده‌ام بهترین هستم».

بدون تردید تكریمی عملیاتی‌تر از این برای زنان نمی‌توان یافت كه ، مردان اگر بخواهند انسان خوبی باشند، پس بایدبكوشند همسر خوبی برای زنان خویش باشند.