تبیان، دستیار زندگی
پنج جلد از مجموعه "دفتر دانایی" به کوشش هیوا مسیح در قالب بازخوانی و رویکرد نو به متون ادبیات عرفانی آماده انتشار شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصحیح مجموعه اشعار آرش کمانگیر

آرش کمانگیر

پنج جلد از مجموعه "دفتر دانایی" به کوشش هیوا مسیح در قالب بازخوانی و رویکرد نو به متون ادبیات عرفانی آماده انتشار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلد اول این مجموعه که با عنوان "شمس تبریزی" ارائه شده است به گزیده ای از سخنان، حکایات و احوال شمس اختصاص دارد که با مقدمه پژوهشی هیوا مسیح نوشته شده است.

وی در این کتاب درباره شمس، رابطه او با مولانا، اهمیت گفتار وی به لحاظ ادبی و همچنین جایگاه او در شکل گیری اندیشه مولانا توضیح داده است. "عین القضات همدانی"، "بایزید بسطامی"، "ابوالحسن خرقانی" و "رابعه عدویه" عناوین دیگر جلدهای این مجموعه را تشکیل می دهد.

در حال حاضر جلدهای اول و دوم این مجموعه از سوی نشر نگاه زیر چاپ است و باقی جلدها از سوی مولف آخرین مراحل نگارش را می گذرانند.

هیوا مسیح علاوه بر این مجموعه، به تازگی تدوین و تصحیح سه "منظومه شعر نو فارسی" را هم به پایان برده است. "افسانه" نیما یوشیج جلد اول، "پریا" احمد شاملو جلد دوم و "آرش کمانگیر" سیاوش کسرایی جلد سوم این مجموعه هستند.

مسیح درباره این سه منظومه گفت: این سه دفتر هر یک در مجلدی جداگانه با مقدمه مفصل و شرح لغات، عبارات و اصطلاحات منتشر خواهند شد. ویژگی این سه منظومه این است که با نسخه های متعددی که پیش و پس از مرگ این سه شاعر منتشر شده، متفاوت و مقایسه شده است.

وی افزود: من سعی کرده ام از روی نوارهایی که سیاوش کسرایی و شاملو به خواندن دو شعر "آرش کمانگیر" و "پریا" پرداخته اند، شکل صحیح اشعار را که در برخی نسخ جا افتاده بیابم و در این منظومه ها ذکر کنم. به عنوان مثال در "پریای شاملو" لغات فولکلور، در "افسانه" پاره ای اصطلاحات و در "آرش کمانگیر" تعدادی کلمات است که احتیاج به توضیح دارد.

این شاعر تصریح کرد: من با گوش دادن به صدای احمد شاملو و سیاوش کسرایی از روی نوارهای قبل و بعد از انقلاب تصمیم گرفتم این اشعار را تصحیح کنم.

این سه کتاب که در حال حاضر برای دریافت مجوز نشر به وزارت ارشاد رفته اند، از سوی نشر نگاه وارد پیشخوان کتابفروشیها می شوند.

مجموعه "دفتر دانایی" و "منظومه های شعر نو فارسی" قرار است به وسیله هیوا مسیح با همین موضوعات ادامه یابد.