تبیان، دستیار زندگی
25 اسفند ماه 1382 نشست خبری«مارمولك» برگزار شد كمال تبریزی: حاتمی‌كیا و میركریمی «مارمولك» را نساختند «پرستویی» به این فیلم سنجاق شده بود نشست خبری فیلم «مارمولك»، فیلم منتخب مردم در بیست و دومین جشنواره‌ی فیلم فجر، با حضور ع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری 25 اسفند ماه 1382

نشست خبری«مارمولك» برگزار شد

كمال تبریزی: حاتمی‌كیا و میركریمی «مارمولك» را نساختند

«پرستویی» به این فیلم سنجاق شده بود

نشست خبری فیلم «مارمولك»، فیلم منتخب مردم در بیست و دومین جشنواره‌ی فیلم فجر، با حضور عوامل این فیلم در (ایسنا) برگزار شد.

كمال تبریزی، كارگردان این فیلم، سابقه‌ی شكل گیری فیلم «مارمولك» را مربوط به سال 79 دانست و گفت: منوچهر محمدی، طرحی دوصفحه‌ای نوشته بود كه به من ارائه داد اما من گرفتار دو فیلم «فرش باد» و «گاهی به آسمان نگاه كن» شدم درنتیجه این همكاری متوقف شد. بنابراین وی در این فاصله با دوستان دیگری صحبت كرد كه این كار را به سرانجام برساند و حتی آخرین نفری كه بر روی فیلمنامه با پیمان قاسم خانی كار كرد، ابراهیم حاتمی كیا بود.

به گزارش ایسنا، وی اظهار داشت: مشغول ساخت مستند «صندلی سبز» مربوط به انتخابات شورای شهر بودم كه آقای محمدی گفت ابراهیم حاتمی كیا از این فیلمنامه منصرف شده است.

منوچهر محمدی تهیه كننده مارمولك نیز گفت: ساخت مارمولك همانند «زیر نور ماه» فكر من را به خودش مشغول كرده بود و این طرح دوصفحه‌ای را از همان ایام ساخت «زیر نور ماه» نوشته بودم و علت این فاصله‌ای كه بوجود آمد به خاطر تصمیم‌گیری درباره چگونگی حال و هوای فیلم بود. چون جنس موضوع به گونه‌ای است كه ممكن است فردی فكر كند به خاطر جذابیت، فكر در لایه‌های سطح باقی بماند. بنابراین این فرصت فراهم شد كه در رابطه با بعضی اجزاء بیشتر فكر كنم یا در فاصله چندساله بین «زیر نور ماه» و ساخت «مارمولك» بیشتر به این موضوع بپردازیم كه چه كارهایی را نباید انجام دهیم.

وی در پاسخ به اینكه چرا رضا میركریمی «مارمولك» را نساخت گفت: در ابتدا یكی از كسانی كه در نظر داشتم با توجه به سابقه «زیر نور ماه» ، رضا میركریمی بود. اما او گفت من یك تجربه كرده‌ام و كافی است. البته این استدلال كه كارگردانی نخواهد خودش را تكرار كند منطقی است.

كمال تبریزی ضمن اشاره به انتخاب دیگر بازیگران «مارمولك» گفت: كار انتخاب بازیگران را حبیب رضایی انجام دادند و قبل از اینكه به انتخابات قطعی برسیم تأكید داشتم غیر از نقش اصلی، بقیه بازیگران تا جای یكه امكان داشته باشد چهره‌های شناخته شده نباشند. چون می‌خواستم به رئالیسم و واقعیت فیلمنامه نزدیك شویم.

« فیلم سینمایی مارمولك در ایام نوروز در سینماهای تهران و شهرستانها اكران می شود.»