تبیان، دستیار زندگی
قسمتی از برنامه‌های آماده سازی تیم ملی والیبال ایران پیش و پس از شركت در رقابت‌های انتخابی المپیك پكن كه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

والیبال ایران و بازی با بزرگان

قسمتی از برنامه‌های آماده سازی تیم ملی والیبال ایران پیش و پس از شركت در رقابت‌های انتخابی المپیك پكن كه خردادماه سال آینده در ژاپن برگزار می‌شود، تدوین شد.

به نقل از ایسنا، محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال و زوران گاییچ سرمربی تیم‌ ملی والیبال ایران با برگزاری نشست مشتركی آخرین برنامه‌های تیم ملی ایران و همچنین نحوه و زمان برگزاری اردوهای آتی را تدوین كردند.

نخستین برنامه فدراسیون والیبال و سرمربی صربستانی آن انجام مذاكره با كشورهای صاحب سبك در والیبال از جمله تیم‌هایی نظیر اسپانیا، لهستان، صربستان، تركیه و یونان است تا با جلب رضایت آنها دیدارهای دوستانه‌ای در تهران یا شهرهای موردنظر آنها برگزار شود.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمرینات تیم ملی ایران پس از پایان تعطیلات نوروز و رقابت‌های لیگ برتر، از روز چهاردهم فروردین ماه آغاز می‌شود.

براین اساس قرار است در این اردو 15 یا 16 بازیكن برای شركت در تمرینات دعوت شوند. محل برگزاری این اردو هم مسكو پایتخت روسیه است. تیم‌ ملی والیبال ایران در مدت زمان حضورش در كشور روسیه چند دیدار تداركاتی را مقابل تیم‌های لیگ برتر روسیه انجام خواهد داد كه بازی با تیم ملی ب روسیه هم در همین راستاست.

نمایندگان والیبال ایران برای خو گرفتن با شرایط زمانی و آب و هوایی ژاپن یك هفته زودتر عازم این كشور می‌شوند تا از روز پنجم خردادماه رسما كار خود را برای مصاف با حریفان دنبال كنند.

از بین 8 تیم حاضر در این رقابت‌ها تنها یك تیم جواز حضور در رقابت‌های المپیك پكن را كسب خواهد كرد. تیم‌های استرالیا، ژاپن، كره جنوبی، ایران و تایلند به عنوان تیم‌های برتر آسیا به همراه سه تیم دیگر كه در قرعه كشی مشخص می‌شوند رقابت‌های انتخابی المپیك پكن در ژاپن را برگزار خواهند كرد.

گائیچ: تیمی قدرتمند می سازیم

سومین مرحله از اردوی كوتاه مدت آماده سازی تیم ملی والیبال به پایان رسید و بازیكنان حاضر برای همراهی تیم‌های باشگاهی خود در مسابقات لیگ برتر والیبال محل برگزاری اردوها را ترك كردند.

سرمربی صربستانی تیم ملی والیبال در این اردو نیز همچنان بر رعایت اصول فكری در جریان تمرینات و مسابقات درون تیمی از سوی بازیكنان تاكید كرد و یادآور شد: پس از پایان هر دور از اردوها پیش از این كه بدن‌هایتان حجیم شود باید به فكر بزرگ شدن افكارتان باشید.

زوران گاییچ كه مجبور بود به دلیل شرایط نامساعد جوی، سفرش به روسیه را با تاخیر انجام دهد در گفتگویی اهداف خود از برگزاری سه اردوی كوتاه مدت را چنین توصیف كرد: اولین هدفی را كه ما در برگزاری اردوهای كوتاه مدت مدنظر داشتیم این بود كه بازیكنان بتوانند شرایط مسابقات جام ملت‌های آسیا در اندونزی را به خاطر بیاورند، در ادامه برنامه‌های تاكتیكی را كه ما در تابستان گذشته آنها را تمرین كردیم اجرا كنند تا در نهایت با تصحیح اشكالات كار را ادامه دهیم. از طرفی سعی كردیم از بازیكنان تیم نوجوانان و جوانان ایران كه در رقابت‌های جهانی عناوین اول تا سوم را كسب كرده بودند دعوت كنیم تا پس از ارزیابی آنها به درك بهتری از توانمندی بازیكنان دست پیدا كنیم. این دو هدف عمده مبنای كار ما را در این اردوها تشكیل دادند.

گاییچ درمورد ارزیابی‌هایش از حریفان آسیایی تیم ملی ایران و حضور سه تیم برتر این قاره در رقابت‌های جهانی ژاپن اظهار داشت: متاسفانه باید بگویم طی اردوهای كوتاه مدتی كه من در تهران برگزار كردم، آنالیزورمان حضور نداشت تا من بتوانم اطلاعات كافی را در اختیار داشته باشم اما به هر حال در فرصتی كه تا شركت تیم ملی ایران در مسابقات بین المللی دارد (اواخر اردیبهشت ماه سال آینده) فیلم مسابقات آنها را تهیه می كنم اما در مجموع فكر می‌كنم آنها چیز تازه‌ای برای ارایه داشته باشند. با این وجود من باید باز هم بگویم كه تیم‌هایی مثل كره جنوبی، استرالیا و ژاپن از ما جلوتر هستند. آخرین دلیل این ادعا هم این است كه دقیقا در ماه نومبر گذشته و در شرایطی كه ما در تهران در حال گذراندن تمرینات مقطعی بودیم، حریفانمان در حال انجام 11 بازی مهم در مسابقات جهانی بودند اما ما فقط تمرین می‌كردیم.

وی افزود: این مشكل زمانی بیشتر به چشم می‌آید كه ما باید با بازیكنان جوان و نسبتا كم تجربه كار كنیم، در حالی كه نمی‌توانیم مشكلات موجود بر سر راه انجام بازی با تیم‌های قوی را در دیدارهای رسمی حل كنیم اما به هر حال تلاش ما هیچگاه برای ساختن یك تیم قدرتمند كم نخواهد شد، كما این كه تاكنون هم چنین بوده است.

سرمربی صربستانی تیم ملی والیبال ایران در پایان برنامه‌های كلی این تیم را پیش از شركت در رقابت‌های انتخابی المپیك پكن منوط به پایان مسابقات لیگ برتر كرد و یادآور شد: ما طبق برنامه‌های از پیش تعیین شده حركت خواهیم كرد. طبق برنامه و همزمان با برگزاری رقابت‌های لیگ برتر والیبال سه اردوی كوتاه مدت را داشتیم اما از آنجایی كه مسابقات لیگ برتر برای همه تیم های حاضر حساس‌تر است، اجازه دادیم كه باشگاه‌ها در بهترین شرایط سرنوشت خود را رقم بزنند، چرا كه قهرمان شدن یا حذف آنها از جمع مدعیان به نحوه مسابقات آنها در مرحله دوم بستگی خواهد داشت، بدین ترتیب با هدف برگزاری آرام و پایان ایده‌آل این رقابت‌ها تا پایان سال جاری اردویی نخواهیم داشت، طبیعتا با پایان مسابقات لیگ كه همزمان با پایان سال جاری خواهد بود كار را آغاز خواهیم كرد.