تبیان، دستیار زندگی
مجمع هیات پزشكی استان تهران، چهارشنبه صبحامروز تشكیل جلسه خواهد داد. آن طور كه شنیده ایم، یكی از موادی كه در دستورجلسه این نشست مطرح خواهد شد، قضیه " پاك سازی محیط ورزش از مواد مخدر" است. طبق طرحی كه مطرح شده ( و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مربیان معتاد، اخراج می شوند

مجمع هیات پزشكی استان تهران، چهارشنبه صبحامروز تشكیل جلسه خواهد داد.

آن طور كه شنیده ایم، یكی از موادی كه در دستورجلسه این نشست مطرح خواهد شد، قضیه " پاك سازی محیط ورزش از مواد مخدر" است.

طبق طرحی كه مطرح شده ( و حتماً هم به تصویب خواهد رسید) از سال آینده كلیه مربیان فوتبال و آنهایی كه می خواهند در كلاس های مربیگری شركت كنند، باید " تست اعتیاد" دهند.

این طرح كه تصویب شدنش قطعی به نظر می رسد با همكاری فدراسیون فوتبال و هیات فوتبال پیگیری خواهد شد. مطابق شنیده ها، كنترل و نظارت فراوانی روی این پروژه عظیم صورت خواهد گرفت و برای جلوگیری از تقلب و یا فرار از این تست، جریمه های مالی سنگینی در نظر گرفته شده است. به گفته " خشایار ثابتی" رییس هیات پزشكی – ورزشی استان تهران، این طرح با جدیت و قاطعیت دنبال خواهد شد تا شهروندان بتوانند با خیالی راحت، فرزندان خود را درمدارس فوتبال و تیم های ورزشی ثبت نام كنند.

فساد در ورزش، به خصوص فوتبال، پدیده تازه ای نیست. شهرت، محبوبیت، ثروت و پایگاه اجتماعی گسترده ورزشكاران، بزرگ ترین محرك برای گسترش این پدیده در قشر فوتبالیست ها است.

این پدیده منفی، نه چیز تازه ای است و نه مختص به كشورما. " دیه گو آرماندو مارادونا" ستاره آرژانتینی فوتبال جهان، كسی كه از او به عنوان تنها اسطوره واقعی فوتبال دنیا نام می برند، به " كو كایین" معتاد بود.

مارادونا زندگی خصوصی پر حاشیه ای را پشت سر گذاشت و با سوء استفاده از محبوبیت فوق العاده خود، از تمام خط قرمزها عبور كرد و نتیجه اش را هم دید.

" جرج بست" ستاره منچستر یونایتد و تیم ملی انگلستان در دهه 60 نیز به " الكل " معتاد بود. او هنوز در قید حیات است اما هر چند وقت یك بار، خبر وضعیت وخیم سلامتی او یا اخبار مربوط به بستری شدنش در رسانه های عمومی منتشر می شود.

فوتبال ایران هم از این " پسران بد" داشته است. مردانی كه نامشان همواره با ماجرایی غیر اخلاقی و پرونده های قضایی همراه بود.

آنچه مهم است ضرورت " سالم سازی محیط ورزش" می باشد. این جنگی است برعلیه مواد مخدر و طرح هیات پزشكی استان تهران، اولین و آخرین مرحله آن نخواهد بود.

این طرح فعلاً  در جمعیت مربیان فوتبال مورد آزمایش قرار می گیرد تا از اتفاقاتی كه در مقدمه مطلب خواندید، جلوگیری شود. مسلماً این طرح در آینده گسترش خواهد یافت. در تمام رشته های ورزشی و بین تمام ورزشكاران اشاعه خواهد یافت. فوتبال نیازمند یك خانه تكانی اخلاقی است طرح مزبور می تواند مقدمه این خانه تكانی باشد.

باید تار عنكبوت ها را از دست و پای این ورزش پاك كنیم، پیش از آنكه دیر شود.