تبیان، دستیار زندگی
مشكل دیگر ایجاد برجستگی دردناك در پاست. آن برآمدگی های استخوانی كه در قاعده انگشت شست پا ایجاد شده و شكل پا را از حالت طبیعی خارج می كند. البته پاشنه ی بلند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دشمنی برای پاها

کفش پاشنه بلند

در مطلب قبلی با عنوان"کفش به قیمت سلامت" یک سری از مشکلات سلامتی مربوط به کفش های نامناسب و پاشنه بلند را برای شما بیان کردیم( لینک آن در سمت چپ صفحه در قسمت مطالب مرتبط آمده است).

در ادامه، تعداد دیگری از مشکلات و عوارض این کفش ها را برای شما بازگو می کنیم.

مشكل دیگر ایجاد برجستگی دردناك در پاست. آن برآمدگی های استخوانی كه در قاعده انگشت شست پا ایجاد شده و شكل پا را از حالت طبیعی خارج می كند. البته پاشنه ی بلند نمی‌تواند این برآمدگی را ایجاد كند، اما می تواند موجب دردناك شدن آن شود.

دو مشكل شایع دیگر میخچه و پینه هستند. این لایه‌های ضخیم پوست مرده، معمولا در اثر اصطكاك با كفش بر روی انگشتان و یا كناره‌های پا ایجاد شده و در واقع نوعی دفاع بدن در برابر حمله‌ای‌ است كه كفش‌ها به پا كرده اند.

كفش‌هایی تنگ كه دراین شرایط نقش دشمن را برای پاها ایفا می‌كنند. البته بلندی پاشنه هم می‌تواند فشار این حمله را بیشتر كند. ایجاد قارچ در ناخن های پا و فرو رفتن ناخن به داخل گوشت پا هم از عوارض دیگر این كفش‌هاست. حتی وقتی انگشتان تحت فشار قرار می‌گیرند ممكن است به شكل غیر عادی خم شده و انگشتان چكشی شكل را به‌وجود آورند. در این حالت انگشتان به‌وسیله قسمت رویه كفش هم فشرده شده و ممكن است درد ناك شوند.

متاسفانه كسانی كه سال‌ها از كفش پاشنه بلند استفاده‌ كرده اند، ممكن است دچار كوتاهی و جمع شدگی تاندون آشیل(این رباط از پاشنه پا به عضله پشت ساق پا وصل شده) شوند و در این صورت هنگام پوشیدن كفش‌های بدون پاشنه و راه رفتن بدون كفش، در این ناحیه درد حس خواهند كرد.

پهن بودن هم بی‌فایده است

كفش پاشنه بلند نه تنها قسمت پایینی پا كه در كفش است را دچار آسیب می كند، بلكه می‌تواند موجب آرتروز زانو و كمردرد هم شود؛ بگذریم از كله پا شدن‌هایی كه در اثر این كفش‌های پرطرفدار ایجاد می‌شود! در سال 1998 محققان دانشگاه هاروارد ارتباط پاشنه ی بلند كفش را با آرتروزیا همان استئوآرتریت زانو كشف كردند.

این بیماری دردناك با تخریب غضروف احاطه كننده مفصل زانو و ساییدگی استخوان‌ها مشخص می‌شود. چندی بعد در سال 2001 دانشمندان در مجله لانست گزارش دادند كه حتی پهن بودن پاشنه، اگر چه احساس ناراحتی كمتری از پاشنه‌های نوك تیزایجاد می كند، اما در پیشگیری از بروز این بیماری زانو تاثیری ندارد، چون در این حالت هم چرخش زانو هنگام راه رفتن وجود دارد.

10 توصیه به دوستداران كفش پاشنه بلند

با تمام این حرف‌ها، اگر دلتان نمی‌آید از پوشیدن كفش پاشنه بلند بگذرید، توصیه‌های زیر را فراموش نكنید:

1) كفشی را كه كاملا اندازه است انتخاب كنید، چون بزرگ بودن كفش باعث سُر خوردن جلوی پا هنگام راه رفتن می‌شود و فشار به این قسمت را بیشتر خواهد كرد.

2) زمان‌هایی كه برای مدت طولانی سر پا می‌ایستید، برای جلوگیری از فشار زیاد به پا، از بالشتك و كفی‌های سیلیكونی چسبنده استفاده كنید كه جلوی ضربه به پا را بگیرد.

3) پاشنه‌های پهن‌تر و یكسره، بهتر از پاشنه‌های باریك و نوك تیز هستند، چون علاوه بر اینكه برای حفظ تعادل شما مناسب‌ترند، با توزیع بهتر وزن به كاهش فشار كمك می‌كنند.

4) به شیبی كه پاشنه در كفش ایجاد می‌كند توجه كنید. كفش‌هایی كه شیب ملایم تری در بستر كفش ایجاد می كنند، فشار كمتری به جلوی پا وارد كرده و مناسب‌ترند.

5) اگر مبتلا به میخچه و پینه پا هستید و می‌خواهید كفش پاشنه بلند بخرید، بهتر است كفش‌های جلو باز را انتخاب كنید كه به قسمت جلویی پا فشار كمتری وارد شود.

6) كفش‌های پاشنه بلند را تنها در موقعیت‌های خاص مثل مهمانی های ویژه (كه قرار نیست خیلی راه بروید و...) استفاده ‌كنید! استفاده مداوم و طولانی مدت آسیب‌های بیشتری به دنبال خواهد داشت.

7) حتما قبل از خریدن كفش، هر دو لنگه آن را بپوشید و اگر یكی از پاهایتان كمی بزرگ‌تر است، كفشی را انتخاب كنید كه به اندازه پای بزرگ‌تر شماست.

8) برای خرید كفش بعداز ظهر‌ها بیرون بروید، چون در طول روز به تدریج پاها متورم می‌شوند.

9) اگر پا به سن گذاشته‌اید، بهتر است از خیر كفش پاشنه بلند بگذرید، چون با افزایش سن پاهای شما پهن‌تر شده و چربی كف پای شما هم كمتر می‌شود، بنابراین این كفش‌ها فشار بیشتری به پای شما وارد خواهند كرد. تازه اگر خدای نکرده به زمین بیفتید، احتمال شكستگی استخوان‌های شما هم بیشتر است.

10) اجازه ندهید هماهنگی با مد روز شما را از ایستادن، نشستن و راه رفتن بدون درد عاجز كند. اكنون با برداشتن گام‌هایی كوچك، می‌توانید جلوی آسیب‌های احتمالی آینده را بگیرید.

دكتر مهشید چایچی

*مطالب مرتبط:

چه كفشی بخریم؟

پنج نكته در خرید كفش

پای شما، قلب دوم شما

پاهایی سالم و شاداب

کفش مناسب جهت کودکان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.