تبیان، دستیار زندگی
همان‌طور كه می‌بینید دست شستن در بسیاری از كشورها به‌عنوان یك روش پیشگیری از انتشار بیماری مورد بررسی قرار گرفته و همه به این مسئله اعتراف كرده‌اند كه این كار در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر كاری راهی دارد

همان‌طور كه می‌بینید دست شستن در بسیاری از كشورها به‌عنوان یك روش پیشگیری از انتشار بیماری مورد بررسی قرار گرفته و همه به این مسئله اعتراف كرده‌اند كه این كار در كاهش بیماری تأثیر دارد.

اما ممكن است بپرسید چقدر و چطور باید دست‌ها را شست تا چنین اثری داشته باشد؟ خیلی سخت نیست. وسایل زیادی هم لازم ندارید. فقط كافی است آب و صابون داشته باشید. بهتر است بدانید حتی صابون‌های آنتی باكتریال مزیتی بر صابون‌های معمولی ندارند و حتی ممكن است مشكل جدیدی به نام باكتری‌های مقاوم را هم ایجاد كنند كه كار كشتن این میكروب‌ها را در آینده سخت‌تر می‌كند.

مراحل شستن دست ها با آب و صابون

پس ابتدا دست‌های خود را با آب جاری (بهتر است گرم باشد) خیس كنید. صابون را بردارید و آن‌را حسابی به دستانتان بمالید. دست‌های خود را آنقدر به هم بمالید كه حدود 20 ثانیه طول بكشد(تقریبا زمانی كه طول می‌كشد تا آواز «یه توپ دارم قلقلیه» رابخوانید!). در این مدت تمام سطوح دست یعنی كف و پشت دست، مچ و بین انگشتان خود را با كف صابون مالش دهید. بعد دست خود را در حالی كه انگشتانتان رو به پایین است، با آب كافی بشویید و آن را با دستمال یا حوله‌ای تمیز خشك كنید. بهتر است برای بستن شیر از دستمال استفاده كنید تا دوباره دستتان آلوده نشود. از این نظر شیرهایی كه چشم الكترونیكی دارند و خودبه‌خود آبشان قطع می‌شود، بسیار بهداشتی‌ترند.(روی تصویر بالا کلیک کنید.)

وقتی میكروب‌ها می‌گریزند!

اگر با خواندن مقاله تا اینجا، با خودتان می‌گویید «عجب مراسم ویژه‌ای! حالا نمی‌شود طور دیگری دستمان را بشوییم؟!» باید این را بدانید كه هیچ‌كدام از جزئیات گفته‌شده، بی‌حكمت نیست: صابون، چرك و غبار دستتان را حل كرده و معلق نگه می‌دارد. مالش دست‌ها به هم به جدا شدن كثافات و چربی از پوست شما كمك كرده و آب گرم جاری به راحتی آلودگی‌هایی كه جدا شده‌اند را با خود می‌برد. مالش نهایی دست با دستمال یا حوله هم، میكروب‌های باقیمانده را از دستانتان پاك می‌كند. این روش تا 9/99 درصد میكروبی را كه در طول روز روی دستان شما نشسته پاك می‌كند.

حتی تعداد دفعاتی كه در طول روز دستتان را می‌شویید هم در سلامت شما و پیشگیری از بیماری‌ها تأثیر دارد. هرچه بیشتر دستتان را بشویید، بهتر است؛ به‌خصوص در مواقعی كه می‌خواهید غذا را آماده كنید یا چیزی بخورید یا بعد از رسیدن به منزل، رفتن به توالت و دست زدن به حیوانات كه احتمال آلوده شدن دستتان بیشتر است.

برای بررسی تأثیر دفعات شستن هم مطالعه‌ای در دیترویت انجام شده. 305 دانش آموزی كه 4 بار در روز دستان خود را شسته بودند، 24 درصد كمتر دچار سرماخوردگی و 51 درصد كمتر دچار اسهال و استفراغ شدند. حالا اگر آب در دسترس نداشتیم چه؟ برای چنین موقعیت‌هایی هم محققان فكر كرده‌اند.

در بررسی محققان دانشكده پزشكی هاروارد مشخص شده ژل‌های ضدعفونی‌كننده محلول در الكل در چنین شرایطی می‌توانند در عرض چند ثانیه و بدون حضور آب تا 99/999 درصد میكروب‌های دست را از بین ببرند.

در مورد صابون‌های آنتی باكتریال بهتر است بدانید انجمن پیشگیری و كنترل بیماری‌ها استفاده از آنها را توصیه نمی‌كند. چرا؟ چون شیوع باكتری‌های مقاوم (سوپر‌باگ‌ها) را زیادتر می‌كند و در واقع ضررش بیشتر از نفعش است.

دكتر مهشید چایچی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.