تبیان، دستیار زندگی
بررسی های جدیدی كه توسط پژوهشگران به عمل آمده حاكی از آن است كه بین میزان كلسترول موجود در بدن هر فرد و نحوه عكس العمل وی در برابر ناملایمات، ارتباط مستقیم وجود دارد. بر اساس این گزارش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش عصبانیت در بالا رفتن كلسترول

آدم عصبانی
بررسی های جدیدی كه توسط پژوهشگران به عمل آمده حاكی از آن است كه بین میزان كلسترول موجود در بدن هر فرد و نحوه عكس العمل وی در برابر ناملایمات، ارتباط مستقیم وجود دارد.

بر اساس این گزارش، كلسترول به عنوان عاملی كه در بروز ناراحتی های قلبی و تنگ شدن رگ های قلب و ایجاد سكته نقش دارد، نه تنها برای متخصصان، بلكه در بین عامه مردم كم و بیش شناخته شده است. نتایج مطالعات اخیر نشان می دهد افراد عصبی، و كسانی كه در برخورد با بالا دست ها خشم خود را فرو می خورند و سپس آن را بر سر زیردستان خالی می كنند ، بیش از دیگران در معرض عوارض ناشی از ازدیاد كلسترول قرار دارند به نحوی كه اگر این افراد در نوع غذای مصرفی نیز بی مبالات باشند به طور بسیار جدی در معرض خطرات ناشی از وجود مقادیر زیاد این ماده در خون قرار می گیرند.

به اعتقاد پژوهشگران، عصبانی شدن یا عكس العملهای عصبی شدید ، سبب ترشح هورمون های خاص می گردد كه میزان قند و چربی موجود در خون را بالا می برد و اگر این شیوه رفتار و خلق و خو ادامه پیدا كند الگوی ازدیاد چربی در خون به صورت یك روند مستمر در خواهد آمد.

تحقیقاتی كه در دانشگاه "ادینبورو" بر روی افراد مبتلا به" آترواسكلروز"( گرفتگی عروق ) عروق پا صورت گرفته این نكته را مورد تأیید قرار داده است كه بروز این بیماری به طور آماری در افراد عصبانی و حساس بیش از دیگران است.

توصیه محققان به اشخاصی كه در معرض ابتلا به ازدیاد كلسترول قرار دارند آن است كه در كنار رژیم های غذایی و فعالیت های ورزشی و تغییر در الگوی رفتاری خود ، كاستی از میزان حساسیت در برابر ناملایمات را نیز به طور جدی مورد توجه قرار دهند و از عصبانیت و پرخاشگری تا حد امكان پرهیز كنند.

عوامل كاهش جذب كلسترول

این عوامل آن هایی هستند كه با جلوگیری از جذب روده ای مواد كلسترول ساز به كاهش كلسترول خون كمك می كند. در این میان فیبرهای غذایی( الیاف گیاهی) نقش بسیار مهم دارند. در درجه اول این نكته مهم است كه غذاهای حاوی مقدار زیادی فیبر گیاهی به طور طبیعی از نظر چربی و كلسترول فقیرند و این خود به پیشگیری از افزایش كلسترول خون كمك می كند. اما فیبرها خاصیت دیگری هم دارند كه اهمیت بیشتری پیدا می كند. به نظر می رسد فیبر این قدرت را دارد كه بعضی مواد چربی موجود در دستگاه گوارشی را به خود جذب كند و آنها را همراه خود با سایر محتویات روده خارج سازد.

این پدیده مانع از رسیدن چربی ها به كبد می گردد و بنابراین كلسترول ساخته نمی شود . این خاصیت باعث كاهش غلظت كلسترول بدLDL خواهد شد. اما علاوه بر این بعضی مطالعات گویای آن است كه غذاهای حاوی مقدار زیاد فیبر محلول، ممكن است حتی غلظت كلسترول خوبHDL را بالا ببرند. فیبرهای غذایی در مواد گیاهی وجود دارد. این فیبرهای غذایی در مواد گیاهی وجود دارد. این فیبرها در دستگاه گوارش انسان به مقدار بسیار ناچیزی هضم و جذب می گردد و بخش اعظم آنها دفع می شود. دو نوع فیبر گیاهی غیر محلول و محلول یافت می شود. فیبر غیر محلول در آب حل نمی شود؛ مانند سلولز و پس از ورود به روده تقریباً دست نخورده دفع می شود. برعكس ، فیبرهای محلول از موادی چون پكتین( یك نوع فیبر محلول است كه باعث پایین آوردن كلسترول خون، كنترل چاقی دیابت و بیماری قلبی می شود ) و بعضی از صمغ ها تشكیل شده است كه در آب محلول اند. این مواد در روده ها تركیباتی چون اسیدهای صفراوی را به خود می گیرند و همراه با خود دفع می كنند. اسیدهای صفراوی اگر از روده جذب شوند برای ساختن كلسترول، مورد استفاده كبد قرار می گیرند. غنی ترین منبع فیبرهای گیاهی انواع سبزی ها و میوه هاست.

گندم كامل و غلات، لوبیاها و نخود ، انواع سبزی ها و میوه جات منابع سرشار فیبرهای گیاهی است. از میان این گیاهان بسیاری از آنها حاوی تعداد زیادی فیبرهای محلول هستند؛ از جمله لوبیای قرمز، لوبیای چشم بلبلی و سبوس جوی دو سر و بسیاری از غذاهای گیاهی مانند سبوس گندم، كاهو و اسفناج اكثراً دارای نوع فیبر از گروه فیبرهای غیر محلول در آب هستند. بنابراین با وجود فیبر زیاد برای پایین آوردن كلسترول از گروه ممتاز به شمار نمی روند.

منبع: زن روز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.