تبیان، دستیار زندگی
رقابت های کشتی آزاد قهرمانی ......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتخارات از دریچه آمار

افتخارات از دریچه آمار

مسابقات کشتی آزاد المپیک

1952- هلسینكی (فنلاند)

1- دیوید جیماکوریدزه (شوروی)   2- غلامرضا تختی (ایران)   3- گئورگی گوریکس (مجارستان)

در وزن 79 کیلوگرم، غلامرضا تختی پس از شش دوره مبارزه و کسب شش پیروزی با رای ناعادلانه داوران 2 بر یک مغلوب جیاکوریدزه از شوروی شد و به مدال نقره رسید.

1956: ملبورن (استرالیا)

1- غلامرضا تختی (ایران)    2- بوریس کولایف (شوروی سابق)     3- پیتر بلیر (ایالات متحده)

غلامرضا تختی که در ورزن 87 کیلو گرم این مسابقات شرکت کرده بود، با شش پیروزی پیاپی به مدال طلای این وزن چنگ انداخت. او در دور اول یاکوب ترون از آفریقای جنوبی را شکست داد. سپس استکل از کانادا، میتسو هیرواوهیرا از ژاپن، کوین کوته از استرالیا را با ضربه فنی مغلوب کرد. در دور پنجم، کولایف از شوروی را شکست داد و در آخرین پیکار، پیتر بلیر از ایالات متحده را پشت سر نهاد تا بر سکوی نخست این وزن قرار گیرد.

1960: رم (ایتالیا)

1- عصمت آتلی (ترکیه)    2- غلامرضا تختی (ایران)    3- آناتولی آلبول (شوروی سابق)

غلامرضا تختی کاپیتان تیم ملی ایران در سومین تجربه المپیکش به یک مدال نقره ارزشمند در وزن 87 کیلوگرم دست یافت. تختی پنج مبارزه اول خود در برابر دین گوندا (افغانستان)، یارسن (استرالیا)، کاوامو (ژاپن)، کوریکس (مجارستان) و هرمانوس وان زیل (آفریقای جنوبی) را با ضربه فنی پشت سر گذاشت و بدون نمره منفی برای کسب مدال طلا در برابر عصمت آتلی از ترکیه قرار گرفت. تختی با یک تساوی قهرمان المپیک می شد ولی سعی کرد آتلی را هم ضربه فنی کند که متأسفانه باخت و مدال نقره گرفت.

افتخارات از دریچه آمار

1964: توکیو (ژاپن)

1- الکساندر مدوید (شوروی)    2- احمد آئیک (ترکیه)    3- سعید مصطفی اف (بلغارستان)

در این مسابقات غلامرضا تختی که سه مدال از سه المپیک گذشته است در وزن 97 کیلوگرم به روی تشک رفت ولی علی رغم تمام شایستگی‌هایش به مقام چهارم رسید. در توکیو قبل از اینکه او روی تشک مقابل حریفان ضعف نشان دهد، در بیرون از تشک موجبات شکست برای او فراهم شده بود! بطوری که عده ای برای تضعیف و خرد کردن روحیه او بسیج شده بودند. تختی پس از سه پیروزی به احمد آئیک از از ترکیه با اختلاف یک امتیاز باخت و در کشتی آخر با ناداوری در مقابل مصطفی اف مساوی کرد و در مکان چهارم قرار گرفت.

رقابت های کشتی آزاد قهرمانی جهان

1951 - هلسینکی (فنلاند)

1- حیدر ظفر (ترکیه)    2- غلامرضا تختی (ایران)    3- کوت اکستورم (سوئد)

غلامرضا تختی وقتی در وزن 79 کیلوگرم رقابت های جهانی شرکت کرد که تنها 21 سال سن داشت و هیچ تجربه‌ای در سطح رقابت‌های جهانی نداشت. تنها تجربه او کشتی گرفتن با حریف ایتالیایی در دیدار دوستانه تیم‌های باشگاه نیرووراستی با تیم باشگاه فائنزا مربوط می‌شد.

در نخستین مبارزه، تختی با بداقبالی به قید قرعه در برابر حیدرظفر از ترکیه قرار گرفت و باخت. پس از این باخت او راسموسن از دانمارک را ضربه فنی کرد و بعد سی‌پالا از فنلاند را هم با ضربه فنی شکست داد. در آخرین مبارزه هم گوتی اکستروم از سوئد را با امتیاز برد و نایب قهرمان جهان شد. شاید اگر تختی در آخرین مبارزه در برابر حیدر ظفر قرار می‌گرفت به پیروزی می‌رسید چراکه سال بعد وی را در المپیک به راحتی شکست داد.

1954 - توکیو (ژاپن)

1- آگوست آنگلاس (شوروی)    2- عادل آتان (ترکیه)    3- ویکینگ پالم (سوئد) .... 5- غلامرضا تختی (ایران)

برخلاف سالهای 1951و1952، تختی در این مسابقات از وزن ششم (79 کیلوگرم) به وزن هفتم (87 کیلوگرم) صعود کرده بود و عباس زندی نماینده ایران در وزن ششم بود.

تختی در حالیکه پیروزی های خوبی به دست آورده بود، روی یک غافلگیری به پالم سوئدی با ضربه فنی باخت و از دست یابی به مدال محروم ماند.

افتخارات از دریچه آمار

1961 یوکوهاما (ژاپن)

1- غلامرضا تختی (ایران)    2- بوریس گورویچ (شوروی)   3- حسن گنگور (ترکیه)

در این مسابقات جهان پهلوان تختی در وزن 87 کیلوگرم شرکت کرد و توانست با برتری مطلق برابر تمامی حریفان کاروان تیم ملی کشتی ایران را صاحب پنجمین مدال طلا کند تا در نهایت تیم ملی کشتی ایران با 41 امتیاز به عنوان قهرمانی این مسابقات دست یابد.

1962 تولیدو (آمریکا)

1- الکساندر مدوید (شوروی)    2- غلامرضا تختی (ایران)    3- دانیل براند (ایالات متحده)

در این مسابقات که ششمین دوره مسابقه های کشتی آزاد قهرمانی جهان به حساب می آمد، غلامرضا تختی در وزن 97 کیلوگرم روی تشک رفت اما به خاطر 200 گرم اضافه وزن نسبت به الکساندر مدوید جوان که برای نخستین بار پا به رقابت های جهانی گذاشته بود به عنوان نائب قهرمانی دست یافت. این آخرین مدال مرحوم تختی بود.

بازیهای آسیایی:

1958 توکیو (ژاپن)

1- غلامرضا تختی (ایران)   2- هاریو تاکاگی (ژاپن)  3- چائه ون هوانگ (کره جنوبی)

پهلوان کشتی ایران تنها یکبار در بازی های آسیایی به میدان رفت و با پیروزی قاطع برابر حریفان خود توانست تنها مدال طلای خود را از این رقابت ها بدست آورد.

تختی نخستین کشتی گیر ایرانی است که موفق شد در سه وزن مختلف صاحب مدال های جهانی و المپیک شود: جهانی 1951 و المپیک 1952 در وزن 79 کیلوگرم - المپیک 1956، 1960، جهانی تهران و یوکوهاما در وزن 87 کیلو و جهانی 1962 تولیدو در وزن 97 کیلو.

جمع مدالهای غلامرضا تختی: ۴ طلا، ۴ نقره

المپیک ۳ مدال- جهانی ۴ مدال- بازیهای آسیایی یک مدال