تبیان، دستیار زندگی
دنباله‌دار تاتل در شب‌های دی پس از 13 سال به اوج روشنایی می‌رسد و همراه دنبا‌له‌دار هولمز جلوه‌های آسمان زمستان 1386 را دو چندان می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاتل مهمان جدید آسمان

دنباله‌دار تاتل در شب‌های دی پس از 13 سال به اوج روشنایی می‌رسد و همراه دنبا‌له‌دار هولمز جلوه‌های آسمان زمستان 1386 را دو چندان می‌کند.

این شب ها دنباله‌دار هولمز کماکان جذاب ترین دنباله‌دار آسمان و یکی از بهترین اجرام غیر ستاره‌ای برای رصد است. اما اکنون دنباله‌دار جدیدی نیز به جمع جاذبه‌های آسمان زمستان 86 پیوسته است. ?P-Tuttle دومین دنباله دار شكوهمند آسمان این شب‌هاست.

دنباله دارها حتما نباید دنباله ی مرئی داشته باشند! همانطور که در این تصاویر می بینید، تشخیص دنباله ی این دو دنباله دار مشکل است.

دنباله‌دار تاتل را پی یر مشن، همکار شارل مسیه، در سال ???? میلادی كشف کرد. اما به علت رصد های ناقص و شتابزده اطلاعات چندانی از آن تهیه نشد و این سبب شد مدتی نسبتا طولانی در آسمان گم شود. تا اینكه در سال 1858 دوباره توسط هوریس تاتل كشف شد و برسی جدی‌تر آن آغاز شد. این دنباله‌دار با دوره تناوب 13.6 ساله گذرهای قبلی از کنار خورشید را در سال های 1967، 1980 و 1994به نمایش گذاشته است و اینك گذر سال 2008 را پیش رو داریم.

هولمز و تاتل
مقایسه اندازه و روشنایی دنباله‌دار هولمز و تاتل در این شب‌ها.

تاتل در یازدهم دی 1386 به كمترین فاصله خود از زمین رسید که حدود 0.25 واحد نجومی است (واحد نجومی فاصله میانگین زمین از خورشید است) و در روز ششم بهمن به حضیض خورشیدی در فاصله 1.03 واحد نجومی ازخورشید می رسد. در پایان هفته اول آذر که رصدهای جدی آن آغاز شد تقریبا از قدر 9.5 در صورت فلكی قیفاووس می‌درخشید و  پس از یك ماه در اوایل دی حدود  2 قدر پرنورتر شده است و تا شب های گذر از نزدیکترین فاصله از زمین ممکن است به قدر 6 یا 5 برسد و به خوبی با دوربینهای دوچشمی کوچک نیز قابل مشاهده باشد.

تاتل

سرعت حركت دنباله دار در فضا كه تا چندی پیش بسیار كم بود اكنون بیشتر شده است به گونه ای كه پیش بینی می شود در نقطه حضیض با سرعت ظاهری حدود چهار درجه در هر روز حركت کند.

مسیر
ادامه مسیر تاتل در شب‌های اواخر دی و بهمن به سوی جنوب (تقویم میلادی)

بر خلاف چند دنباله دار زیبای قبلی كه فقط ساكنان نیمكره جنوبی آنها را به خوبی در اوج روشنایی دیدند، هولمز و این دنباله دار این گونه نیستند. این دنباله دار مطابق پیش‌بینی‌ها تا قدر5.3  ممكن است پرنور شود. هم اكنون با قطر زاویه ای حدود 5 تا 6 دقیقه قوس با دوربین دوچشمی نیز قابل رویت است. رصدگرانی كه این دنباله دار را طی هفته های پیش دیده اند گزارش كرده اند كه به کهکشان M74  از فهرست مسیه شباهت ظاهری داشته است و جالب اینکه تاتل در سیزدهم دی در دو درجه ای M74 در حوت قرار خواهد داشت.

با هر ابزار رصدی که دارید به شکار این دنباله دار بروید. فراموش نکیند تنها نكته قطعی درباره این اجرام غیر قطعی بودن پیش بینی های آنهاست! به همین سبب لازم است كه مرتب جویای اخبارش باشید. زمان اوج درخشش این دنباله دار را دهه ی نیمه دی پیش بینی می‌كنند و جالب است كه این با آغاز سال جدید میلادی همزمان است و امیداوریم این نوید دهنده شبهایی با دنباله دارهای زیبا در سال 2008 باشد.

ام33
دنباله دار

منبع خبر:

http://www.nojum.ir/

مطلب مرتبط:

دنباله داری جدید و پرنور در آسمان!