تبیان، دستیار زندگی
اگر چند روزی است گلویتان درد می‌كند و هنوز راه چاره‌ای برای آن پیدا نكرده‌اید می‌توانید از روش‌های درمان خانگی ما استفاده كنید. این روش‌ها از نظر متخصصین بهداشت و درمان هم تایید شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 فرمان برای مبتلایان به گلودرد

گلودرد

اگر چند روزی است گلویتان درد می‌كند و هنوز راه چاره‌ای برای آن پیدا نكرده‌اید می‌توانید از روش‌های درمان خانگی ما استفاده كنید. این روش‌ها از نظر متخصصین بهداشت و درمان هم تایید شده است.

1) مصرف مایعات را دو برابر معمول كنید. مایعات باعث رقیق‌شدن خلط و تسریع خروج آن می‌شود.

2) از عسل و لیمو ترش استفاده كنید. یك قاشق عسل و آب یك عدد لیمو ترش را در یك لیوان آب داغ حل كنید و بگذارید در دمای اتاق سرد شود و سپس آن‌را جرعه جرعه بنوشید. عسل درد گلو را تسكین داده و لیمو به كاهش خلط كمك می‌كند.

غرغره کردن آب نمک

3) آب نمك ولرم غرغره كنید. نصف قاشق چای‌خوری نمك را در یك لیوان آب ولرم حل، آن را غرغره كرده وسپس آب دهانتان را تف كنید. این كار هم باعث تسكین گلودرد و هم خروج آسان تر ترشحات می‌شود.

4) آب‌نبات بمكید. این كاربه خودی خود آرام بخش نیست، اما با تحریك بزاق موجب شست و شو و تمیز‌شدن حلق می‌شود.

5) هوای منزل را مرطوب نگه‌ دارید. این كار از خشك‌شدن غشای مخاط راه تنفسی جلوگیری كرده و سوزش آن را كم می‌كند تا بتوانید راحت‌تر بخوابید. آب دستگاه بخور را هر روز عوض كنید و حداقل هر 3 روز یك بار آن را بشویید تا از تجمع قارچ‌ها و باكتری‌های مضر در آن جلوگیری شود.

6) سیگار نكشید. دود سیگار گلو را تحریك می‌كند. حداقل وقتی شما یا كودكتان بیمار هستید، سیگار نكشید و از تمام گازهایی كه بر اثر پاك كننده‌های خانگی (مثل سفیدكننده یا جرم‌گیر) یا بوی رنگ متصاعد می‌شود، دوری كنید.

یك قاشق عسل و آب یك عدد لیمو ترش را در یك لیوان آب داغ حل كنید و بگذارید در دمای اتاق سرد شود و سپس آن‌را جرعه جرعه بنوشید. عسل درد گلو را تسكین داده و لیمو به كاهش خلط كمك می‌كند.

7) اگر گلودرد موجب تغییر صدای شما شده، به این معنی است كه تارهای صوتی شما بر اثر التهاب آسیب دیده‌اند؛ بنابراین صحبت‌كردن برای شما خوب نیست و ممكن است باعث لارنژیت و قطع صدای شما شود.

8) اگر بیمار هستید، مرخصی گرفته و یكی دو روز در منزل استراحت كنید. خستگی در زمان بیماری نه تنها موجب تشدید بیماری خواهد شد، بلكه رفتن شما به محل كار ممكن است موجب بیمار‌شدن همكاران شما هم بشود.

9) آسان‌ترین و بهترین راه پیشگیری از بیماری، شستن مرتب و دقیق دست‌ها با آب وصابون است؛ به طوری كه مالیدن دست‌ها به همدیگر حداقل 15 ثانیه ( به اندازه خواندن شعر یه توپ دارم قلقلیه) طول بكشد. اگر آب و صابون در دسترس نبود، می‌توانید از ژل‌های ضدعفونی كننده و میكروب‌كش استفاده كنید.

10) هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیرید و سپس آن را در سطل آشغال بیندازید. درضمن یادتان نرود كه از لیوان و حوله دیگران استفاده نكرده و از تماس دهان خود با گوشی‌های تلفن و شیر آب سردكن‌ها خودداری كنید.

دكتر مهشید چایچی

* مطالب مرتبط:

سرماخوردگى، بیمارى فصل

امان از سرماخوردگی

سرماخوردگی را جدی بگیریم

15روش مبارزه با سرماخوردگی

زمستان و سرماخوردگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.