تبیان، دستیار زندگی
روند تكامل و رشد كودك ( قسمت چهارم ) در قسمت قبل به روند تكامل كودك از یك الی شش ماهگی پرداختیم اینك در ادامه می خوانیم... هفت ماهگی در هفت ماهگی كودك قادر خواهد بود كه مدتی روی پای خود بایستد و حتی ممكن است  با كمك شما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روند تكامل كودك از هفت الی ده ماهگی

روند تكامل و رشد كودك ( قسمت چهارم )

در قسمت قبل به روند تكامل كودك از یك الی شش ماهگی پرداختیم اینك در ادامه می خوانیم...

هفت ماهگی

در هفت ماهگی كودك قادر خواهد بود كه مدتی روی پای خود بایستد و حتی ممكن است  با كمك شما بتواند بلند شود و بایستد . در طی دو ماه آینده او یاد خواهد گرفت كه با گرفتن اشیاء اطرافش خود را از حالت نشسته  به حالت ایستاده  در آورده و كم كم به تنهایی بایستد .

در این سن كودك ممكن است ترجیح دهد كه از یك دستش  بیشتر استفاده كند ؛ دست راست یا چپ ، اگر یك اسباب بازی به او بدهید و او همیشه با یك دست ( مثلاٌ دست راست )  اسباب بازی را بگیرد  احتمالاً  در آینده راست دست خواهد شد . با این حال ممكن است بعداً این وضعیت تغییر كند . ممكن است تا دو سالگی چپ دست یا راست دست بودن كودك  مشخص  نگردد .

در این سن كودك با استفاده از حروف بی صدا و با صدا ، اصواتی از خود در می آورد و حركات زبان و دهانش شروع به تغییر خواهند كرد .

هیچ زمان ثابت و مشخصی برای دندان در آوردن وجود ندارد ؛ اما معمولاً اولین دندان بین شش تا هفت ماهگی ظاهر می شود . اما ممكن است در برخی كودكان نخستین دندان در 13 ماهگی ظاهر شود . اولین علامت دندان در آوردن معمولاً آبریزش از دهان است . همچنین قبل از در آمدن دندان ، لثه ها قرمز و متورم می گردند و درد آنها ممكن است به گوش ها هم انتشار یابد . با این حال هیچ گاه بیماری هایی مثل اسهال ، تب و گوش درد را به دندان در آوردن كودكتان نسبت ندهید و همیشه با پزشك مشورت كنید .

هشت ماهگی

از این سن كودك در مقابل غریبه ها احساس نگرانی و ترس خواهد كرد. حدود یك ماه بعد اگر كودك را در اتاق تنها بگذارید دچار ترس و نگرانی جدایی از مادر خواهد شد .اوج این ترس و نگرانی از جدایی ، معمولاً در حدود 15 ماهگی است و پس از آن ، این نگرانی كاهش خواهد یافت . از هشت ماهگی رفتار كودك انعطاف پذیر می شود و برای اولین بار می خواهد كه اسباب بازی هایش را با دیگران شریك شود. این سن زمان مناسبی است كه او را با كتاب آشنا كنید و برایش كتاب بخوانید . از كتاب هایی با تصاویر بزرگ و رنگی استفاده كنید .

در هشت ماهگی كودك شما قادر خواهد بود :

1- درحالت خوابیده به شكم غلت بزند وحول محور بدنش بچرخد .

2- در حالت خوابیده به پشت ، سرش را بلند كند .

3- كلمات چند بخشی را بیان كند .

4- اشیاء خیلی كوچك را با انگشتانش  بگیرد .

5- سرش را به سمت صداهای آشنا برگرداند . در این سن می توانید به بررسی و آزمایش شنوایی كودك بپردازید ، به این ترتیب كه پشت سر كودك ایستاده و صدای جغجغه در آورید و ببینید كودك سر خود را بر می گرداند یا نه .

نه ماهگی

كودك در این سن قادر است محدوده وسیعی  از احساسات و هیجانات مثل خوشحالی ، ترس ، عصبانیت و ناراحتی را بروز دهد و از این راه احساس خود را بیان كند . او ممكن است شروع به نشان دادن علائمی از استقلال و عدم اتكاء  به دیگران كند اما هنوز می خواهد مطمئن باشد كه شما در كنارش هستید و در صورت نیاز به او كمك خواهید كرد.

قد او در این سن به طور متوسط 71 سانتیمتر و وزنش  حدود 8/8 كیلوگرم است . محدوده تغییر قد بین 69 تا 74 سانتی متر و محدوده تغییر وزن 8 تا 8/9 كیلوگرم است .

كودك شما در 9 ماهگی قادر خواهد بود :

1- به طرف اشیای بزرگ  دست دراز كند ، آنها را گرفته و از این دست  به آن دست بدهد.

2- برای گرفتن اشیاء از كنار خارجی  كف دست استفاده كند و ساچمه را با انگشت به طرف خود بكشد .

3- كلمات غیر اختصاصی مثل  ماما و دادا را بیان كند .

4- خودش را به وضعیت  ایستاده برساند .

5- به اطراف اتاق سركشی كند .

ده ماهگی

برای اولین بار بعد از تولد ، در این سن ممكن است درباره تربیت كودك فكر كنید . تربیت كردن به معنی تنبیه  كردن نیست ، بلكه  آموزش مفهوم خوب و بد است . این اهمیت دارد كه به خاطر داشته باشید كه كودك نمی تواند بد باشد ،  زیرا كودكان هنوز راه غلط  را از درست تشخیص نمی دهند و نمی دانند كاری كه می كنند درست است یا غلط . آنها با مشاهدات و تجربیاتی كه كسب می كنند كم كم جهان اطراف  خود را می شناسند . آموزش و معرفی مفهوم كارهای خوب و بد در این مرحله ،  اولین قدم در كمك به تربیت صحیح كودك است . شما باید محدودیت هایی مناسب برای كودك در نظر بگیرید و او را مجبور به انجام آنها بكنید . ولی این كارها را با محبت و مهربانی انجام دهید . هیچ گاه  كودك خود را تهدید نكنید  كه او را دوست نخواهید  داشت زیرا این گفته اثر بدی روی اعتماد به نفس او خواهد داشت . این امر اهمیت دارد كه او بداند همیشه مورد علاقه شما قرار خواهد داشت .  حتی اگر كاری می كند  كه مطابق  میل شما نیست .

هیچ گاه كودك خود را نزنید ، با این كار خشونت را به كودك یاد می دهید .

كودك شما در 10 ماهگی قادر خواهد بود كه :

1- به تنهایی و بدون كمك بنشیند . در این حالت پشت  وی مستقیم و در حالت عمودی است .

2- دست خود را به اشیاء گرفته و بایستد و با گرفتن اشیاء راه برود .

3- صدای دیگران را تقلید كند .

4- كلمه نه یا نكن را می فهمد  هر چند ممكن است اطاعت نكند .

5- با استفاده از فنجان ، مایعات را می نوشد .

6- با  دیگران  توپ بازی می كند .

ادامه دارد ...

در قسمت بعد به مراحل رشد كودك یازده ماهه تا دوساله خواهیم پرداخت.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.