تبیان، دستیار زندگی
1382 خانه خاطرات كودكی جلال آل احمد در فهرست آثار ملی ثبت می شود مدارك لازم برای ثبت خانه خاطرات كودكی جلال آل احمد از سوی كارشناسان میراث فرهنگی تهیه شده است و به زودی این بنای تاریخی دوران احمد شاهی در فهرست آثار ملی ایرا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 18 اسفند ماه 1382

خانه خاطرات كودكی جلال آل احمد در فهرست آثار ملی ثبت می شود

مدارك لازم برای ثبت خانه خاطرات كودكی جلال آل احمد از سوی كارشناسان میراث فرهنگی تهیه شده است و به زودی این بنای تاریخی دوران احمد شاهی در فهرست آثار ملی ایران، به ثبت می رسد.

به گزارش «میراث خبر»، شالوده احداث این بنا به دوران قاجار و حكومت احمد شاه برمی گردد. این بنا به خاندان آل احمد تعلق داشته و مالك نخستین آن سید احمد آل احمد بوده و پس از وی این خانه تاریخی به پدر جلال آل احمد تعلق گرفت.

این بنا یك بار در سال 1310 به طور كامل تجدید بنا و مطابق معماری دوران خود شكل گرفت.

«رضا موسوی»، كارشناس میراث فرهنگی و مسئول تهیه پرونده ثبتی خانه جلال آل احمد، درباره ارزش های معماری و میراثی این خانه گفت: « آن چه این بنا را به لحاظ ارزش های تاریخی و معماری حایز اهمیت كرده، شكل متفاوت ساخت حیاط اندرونی و بیرونی آن است. زیرا بناهای دیگری كه دارای حیاط هستند، غالبا به گونه ای طراحی می شوند كه حیاط بیرونی و اندرونی دارند.»

اما در این خانه با توجه به ورودی مناسب از جهت تقسیم فضاها و محفوظ بودن اندرون خانه، هر دو حیاط عملكردی همانند حیاط اندرونی دارند، به همین دلیل است كه به نظر می رسد، این 2 حیاط به منظور استفاده دو خانواده، طراحی شده است.

به گفته موسوی، بنا دارای پلانی با طرح تركیبی از معماری سنتی و كلاسیك دوران خود است.

موسوی درباره نوع بهره برداری و عوامل تزیین شده در بنا گفت: «بهره برداران بنا خانواده آل احمد هستند و ملك هنوز به شخص دیگری واگذار نشده است و استفاده مسكونی و خصوصی دارد. این اثر تاریخی به دلیل این كه توسط افراد عادی و از قشر متوسط جامعه ساخته شده، فاقد تزیینات هزینه بر معماری است.»

وی افزود: «خانه جلال بعد از تخریب در سال 1308 ه.ش مجددا ساخته شد و از سال 1310 كه بهره برداری آن آغاز شد، به صورت مداوم مورد استفاده قرار گرفته است و با توجه به این كه در این بنا زندگی جریان داشته، كمتر دچار آسیب شده و آسیب های جزیی نیز قابل مرمت است و نیاز به مرمت و تغییر اساسی در آن وجود ندارد.»

خانه قدیمی جلال آل احمد اكنون در خیابان خیام _ خیابان شهید كاركن اساسی (گذر قلی) _ پلاك 75 واقع شده است. در سال 1302 شمسی جلال در محله سنگلج و سید نصرالدین متولد شد. این خانه به دلیل پرجمعیت بودن خاندان آل احمد در اختیار دیگر افراد خانواده بود و جلال در محله ای پایین تر به دنیا آمد. در آن محل و خانه ای كه جلال در آن متولد شده، اكنون پاساژ بزرگ فرش ساخته شده است.