تبیان، دستیار زندگی
شاید شما هم شنیده باشید که برای سالم‌ماندن باید هر روز هشت لیوان آب خورد. یا اینکه انسان تنها از 10 درصد مغزش استفاده می‌کند، یا اینکه مطالعه در نور کم به چشم صدمه دائمی می‌زند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افسانه‌های پزشکی که حتی دکترها باور كردند

پزشک ها

شاید شما هم شنیده باشید که برای سالم‌ماندن باید هر روز هشت لیوان آب خورد. یا اینکه انسان تنها از 10 درصد مغزش استفاده می‌کند، یا اینکه مطالعه در نور کم به چشم صدمه دائمی می‌زند، اما هیچیک از این موارد درست نیست.

به گزارش هلث‌دی نیوز خانم دکتر راشل وریمن و آرون کارول از دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا در گزارشی که در شماره اخیر نشریه پزشکی بریتانیا ‍(BMJ) منتشر کرده‌اند به ذکر چند افسانه‌ پزشکی پرداخته‌اند که در میان عامه مردم و حتی برخی از پزشکان رواج دارند.

دکتر وریمن می‌گوید: "ما مخصوصا این موارد را برای ذکر در مقاله انتخاب کردیم، زیرا شنیده‌ایم که پزشکان آن را تکرار می‌کنند یا بارها در رسانه‌ها بیان می‌شوند."

از جمله افسانه‌هایی که این نویسندگان به بیان آن می‌پردازند، این است ما تنها از 10 درصد مغزمان استفاده می کنیم و معمولا بیان آن را به آلبرت اینشتین نسبت می‌دهند، در حالی که بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که ما نقطه غیرفعالی در مغزمان نداریم.

یک باور غلط دیگر این است که تراشیدن مو باعث ضخیم‌تر و تیره‌‌تر شدن آن هنگام رویش مجدد می‌شود، در حالی که بررسی‌های کنترل‌شده حتی در مدت‌ها قبل، در سال 1928 نشان داده است که تراشیدن مو هیچ تفاوتی از لحاظ رشد و قوام مو ایجاد نمی‌کند.

اعتقاد به رشد مو و ناخن پس از مرگ یا به اصطلاح "اثر دراکولا"  یک افسانه دیگر است. آنچه که واقعا رخ می‌دهد به نوشته وریمن و کارول این است که پوست پس از مرگ جمع می‌شود، و این تصور را به وجود می‌آورد که مو یا ناخن طویل‌تر شده‌اند.

مشابه چنین پدیده‌ای را در انسان‌های زنده هم می‌‌توان دید که "دراز شدن دندان‌ها"‌در آنها، نه به خاطر رشد دندان‌های قدیمی بلکه به علت تحلیل‌رفتن لثه‌ها و بافت‌های همبند اطراف دندان‌هاست.

لازم نیست که حتما در طول روز هشت لیوان آب نوشید. به گفته وریمن آب از طریق شمار زیادی از غذاها از جمله سبزی‌ها و میوه‌ها وارد بدن می‌شود، و رعایت کردن سفت و سخت نوشیدن هشت لیوان آب در روز مشکل است.

وریمن و کارول هم اکنون  در حال نوشتن کتابی در مورد 100 اسطوره پزشکی رایج هستند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.