تبیان، دستیار زندگی
از دهه٩٠ میلادی، هنگامیکه گسترش و پذیرش اینترنت از سوی تاجران و فروشندگان صورت گرفت، مردم در انتظار برچیده شدن پول و حساب و کتابهای فیزیکی و دستی در آیندهای نه چندان دور بودند. اما وقتی فعالیت تجارت الکترونیکی در سال ٢٠٠٠ با کاهش قابل توجهی مواجه شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وداع با پولهای كاغذی در آن سوی مرزها

پول كاغذی

وقتی فعالیت تجارت الکترونیکی در سال 2000 با کاهش قابل توجهی مواجه شد، بعضی از کارشناسان بر این عقیده تاکید کردند که پول دیجیتال رویایی بیش نخواهد بود ولی ادامه روند حرکت موفقیت آمیز پرداخت آنلاین و پذیرش پول الکترونیک از سوی 15 میلیون نفر از مردم ژاپن، به جهانیان آموخت که زمان استفاده از اسکناس های کاغذی رو به پایان است.

از دهه90 میلادی، هنگامیکه گسترش و پذیرش اینترنت از سوی تاجران و فروشندگان صورت گرفت، مردم در انتظار برچیده شدن پول و حساب و کتابهای فیزیکی و دستی در آیندهای نه چندان دور بودند.

اما وقتی فعالیت تجارت الکترونیکی در سال 2000 با کاهش قابل توجهی مواجه شد، بعضی از کارشناسان بر این عقیده تاکید کردند که پول دیجیتال رویایی بیش نخواهد بود ولی ادامه روند، حرکت موفقیت آمیز پرداخت آنلاین و پذیرش پول الکترونیک از سوی 15 میلیون نفر از مردم ژاپن، به جهانیان آموخت که زمان استفاده از اسکناسهای کاغذی رو به پایان است. اوج جنبش پول الکترونیک به اواسط دهه 90 میلادی برمیگردد، در آن زمان بود که مردم رفته رفته به سیستم بانکداری الکترونیک و استفاده از کارتهای اعتباری علاقه مند شدند. گرایش مشتریان آنلاین نسبت به تبدیل شدن پول سنتی به پول دیجیتال شبیه به یک انقلاب بزرگ برای تجارت جهانی است. پول الکترونیک این قابلیت را دارد تا به صورت offline در کارتهای قرار گرفته در یک تراشه، کارتهای کوچک یا در"هارددرایو" یک رایانه ذخیره شود.

?درمورد پول الکترونیکی

امروزه پول کاغذی برای 15 میلیون نفر از مردم ژاپن تبدیل به یک ابزار سنتی و پیش پا افتاده شده است، خرید الکترونیک از طریق اینترنت و تلفن همراه و استفاده از پول الکترونیک افق جدیدی را به سوی مردم این کشور گشوده است. امروزه از تلفنهای همراه پیشرفته و کارتهای هوشمند برای خرید در فروشگاهها، رستورانها، روزنامه فروشیها و سوپر مارکتها استفاده میشود. انستیتوی تحقیقات ژاپن پیش بینی کرده است که تا سال 2008 میلادی حدود 40 میلیون ژاپنی از کل کشور، نزدیک به یک سوم جمعیت کشور، از پول الکترونیكی استفاده کنند.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی دو شرکت بزرگ عرضه کننده پول الکترونیک ژاپن، در سال 2005 شمار تبادلات پول دیجیتال به بیش از دو برابر رسیده و بطور متوسط در هر ماه 8/15 میلیون معامله الکترونیک انجام شده است. بعضی از سوپرمارکتهای ژاپنی نیز گزارش داده اند که بیش از 40 درصد فروششان به صورت الکترونیک صورت می گیرد.

? دیگر کشورها

از دیگر کشورهایی که در زمینه ترویج و به کارگیری پول الکترونیکی موفق ظاهر شده اند می توان به هنگ کنگ و کانادا اشاره کرد. اما استفاده از این فناوری در کشوری همچون ایالات متحده آمریکا مستلزم زمان است و برای مرسوم شدن آن باید طرحهای فراوانی از سوی صنایع مختلف عرضه شود. در ژاپن شرکت DoCoMo به منظور در اختیار گرفتن 34 درصد از سهام شرکت Sumitomo Mitsui Cards، دومین کمپانی بزرگ کارتهای اعتباری، مبلغ 900 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است. با اعلام خبر معامله میان این دو شرکت در آوریل گذشته، دیگر عرضه کنندگان کارتهای اعتباری نیز سعی کردند فعالیت خود را با شرکتهای مخابراتی گسترش دهند، اما در آمریکا چنین نیست و عرضه کنندگان کارتهای اعتباری این فرصت را از دست داده اند و به نوعی ازآن غافل هستند.

? جنبش پول الکترونیک

 اگرچه بعضی کارشناسان معتقدند که امریکا از جمله آخرین کشورهایی است که توجه تجاری خود را معطوف به پول الکترونیک میکند، اما همین کارشناسان میگویند که پیش از این، پیش زمینههایی برای این جنبش در آمریکا فراهم شده است.

? مزایای استفاده از تجارت الکترونیک و پول دیجیتال

از جمله مزایای استفاده از تجارت الکترونیک و پول دیجیتال، صرفه جویی در وقت، سرعت در تبادلات تجارتی و حذف هزینه های چاپ و نگهداری است.البته انتظار می رفت با روی کارآمدن پول الکترونیک، بشر از شر حمل ونقل کاغذی و ناامنی های مربوط به آن خلاصی یابد.

البته اولین هدف قابل دسترسی شد و تنها به یاد سپاری یک کلمه رمز کارت اعتباری، جایگزین حجم زیاد پولهای فیزیکی و کاغذی شد، اما پول الکترونیک نتوانست امنیت لازم را به ارمغان آورد. چرا که هکرهای موذی هر روز با ترفند جدیدی چشم به حسابهای الکترونیک کاربران اینترنت دوخته اند. در نظر داشته باشید که با استفاده از پول الکترونیک، موضوع پولهای تقلبی نیز به کنار می رود.

خلاصه این که مزایای استفاده از پول الکترونیک بسیار زیاد است، و البته معایبی نیز دارد، اما مهم این است که به نظر میرسد زمان وداع با پولهای کاغذی فرا رسیده است.

منبع : روزنامه تفاهم