تبیان، دستیار زندگی
دبیر علمی كنگره یكصدمین سال تولد شهریار گفت: منظومه «حیدربابایه سلام» وزنه‌ای گرانسنگ در ادبیات ایران و شاهكار بزرگی استاد شهریار است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«حیدر بابایه سلام» وزنه‌ای گرانسنگ در ادبیات ایران است

مقبرة الشعرا

دبیر علمی كنگره یكصدمین سال تولد شهریار:

دبیر علمی كنگره یكصدمین سال تولد شهریار گفت: منظومه «حیدربابایه سلام» وزنه‌ای گرانسنگ در ادبیات ایران و شاهكار بزرگی استاد شهریار است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز امروز طی سخنانی در آیین آغاز به كار كنگره یكصدمین سال تولد شهریار با بیان اینكه شهریار در زبان فارسی و تركی توانسته است شاهكار بیافریند خاطرنشان كرد: در آثار و افكار ایشان شاهكارهای متعددی نهفته است كه ضروری است محققین بیشتر از این به تأمل و واكاوی آن بپردازند.

عزیز جوان‌پور در عین حال ابراز امیدواری كرد كه همه ساله مقام ادبی استاد شهریار طی كنگره‌های بین‌المللی ارج گذاشته شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در ادامه گفت: هدف از برپایی نشست، ترویج فرهنگ اصیل دینی _ ملی و نیز احترام به مقام و جایگاه شخصیت‌های فرهنگی كشورمان است و در برنامه اختتامیه امروز، اجرای موسیقی آذری، رونمایی از چاپ جدید و كامل دیوان شهریار و پخش نماهنگ یادواره همایش‌های بین‌المللی استاد شهریار، گنجانده شده‌اند.

همچنین در این كنگره، دبیر علمی همایش منظومه «حیدربابایه سلام» را وزنه‌ای گرانسنگ در ادبیات ایران زمین خواند و خاطرنشان كرد: تا به حال چندین همایش به مناسبت یكصدمین سال تولد استاد شهریار برگزار شده است كه این همایش آخرین همایش از سری همایش‌های بزرگداشت استاد شهریار است.

حسن اكبری افزود: بیش از 15 ماه برای این همایش‌ها برنامه‌ریزی شده است و حدود 86 برنامه به دبیرخانه ارسال شده بود كه از این مقالات 24 مقاله برای ارائه و چاپ انتخاب شده‌اند كه 54 مقاله هم به صورت خلاصه در مجموعه‌ای به چاپ رسیده است.

اكبری اظهار داشت: حضور میهمانان داخلی و خارجی در تبریز برای تكریم شهریار و اشتهار جهانی شهریار، نشانگر جایگاه رفیع و بلند‌ آوازه این شاعر بزرگ در ادبیات و شعر تركی و فارس است.

علی معتمن از اساتید شركت كننده در این كنگره نیز طی مقاله‌ای، شهریار را گل سرسبد ادبیات معاصر خواند و با ارائه شرحی از زندگی استاد محمدحسین شهریار خاطرنشان كرد:‌ شهریار سراینده بزرگ غزلسرای روزگار ماست و ممكن است با هجرت از این دنیا به خاموشی گراییده باشد ولی هیچ وقت نام او در اذهان جهانیان فراموش نخواهد شد.

استاد شهریار

وی با اشاره به اینكه «حیدربابای» شهریار در بسیاری از كشورهای خارجی مورد توجه اساتید و محققان قرار گرفته است خاطرنشان ساخت: شهریار همیشه در شعرهایش خواستار رهایی انسان از زر و زور بود و «حیدربابای» شهریار در آمریكا نیز تدریس می شود.

معتمن اضافه كرد:‌اگر كلمه‌ای از شعر استاد شهریار برداشته شود وزن هجای آن به هم می خورد.

محمد وهاب زاده از دیگر اساتید نیز با ارائه مقاله‌ای تحت عنوان طبیبانه‌های شهریار به دوران تحصیل استاد شهریار در علم طب پرداخت.

وی در مقاله خود شهریار را شاعرترین طبیب جهان خواند و این عنوان را زیبنده شهریار قلمداد كرد.

همچنین شهاب‌الدین شجاع از تاجیكستان با ارائه مقاله‌ای تحت عنوان سیمای مادر در شعر استاد شهریار درباره ارادت، توجه و محبت وی به مادرش به ایراد سخنرانی پرداخت و از شهریار به عنوان تواناترین شاعر معاصر ایران قلمداد كرد.

برپایه این گزارش، مبشر اكبرزاده نیز از كشور تاجیكستان طی مقاله‌ای در امثال استاد شهریار به بیان اندیشه‌های شهریار پرداخت و منصور ثروت در مقاله‌ای تحت عنوان عشق به شهریار به ارائه مقاله پرداخت، همچنین رحیمه ملكی به جایگاه و منزلت استاد در عرصه های ادبی فارسی و تركی پرداخت و خاطرنشان كرد: شهریار تجدید حیات غزل را بعد از حافظ مهیا كرده است.

گفتنی است، در این همایش دكتر معتمد، وهاب‌زاده، شهاب‌الدین شجاع از تاجیكستان، مبشر اكبر زاد از تاجیكستان، منصور ثروت، رحیمه ملكی، دكتر شوقی، استاد فرشبافیان و رامین صادقی نژاد به ارائه مقاله می‌پردازند.

منبع : خبرگزاری فارس