تبیان، دستیار زندگی
رییس سازمان صدا و سیما با اعتقاد بر این كه امروزه برنامه‌سازان بیش از هر زمان دیگری از آزادی عمل برای طرح موضوعات ضروری برخوردارند، در عین حال گفت: هیچ گاه تعدیل یك برنامه به معنای پالایش و یا سانسور آن نیست ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعدیل یك برنامه به معنای سانسور آن نیست

عزت‌الله ضرغامی

عزت‌الله ضرغامی:

تعدیل یك برنامه به معنای سانسور آن نیست

برنامه‌سازان صداوسیما نسبت به گذشته دستشان بازتر است

رییس سازمان صدا و سیما با اعتقاد بر این كه امروزه برنامه‌سازان بیش از هر زمان دیگری از آزادی عمل برای طرح موضوعات ضروری برخوردارند، در عین حال گفت: هیچ گاه تعدیل یك برنامه به معنای پالایش و یا سانسور آن نیست.

عزت‌الله ضرغامی در پاسخ به پرسشی درباره حمایت سازمان صدا و سیما از برنامه‌سازان و هنرمندان خاطرنشان كرد: امروزه برنامه‌سازان و هنرمندان بیش از هر كسی می‌دانند كه رسانه‌ی ملی با توجه به ماموریت ذاتی كه دارد و آن هدایت جامعه است نهایت پشتیبانی را از تولید برنامه‌های تأثیرگذار انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: برنامه‌سازان صدا و سیما برای طرح موضوعاتی كه فكر می‌كنند برای جامعه ضروری است و مورد تأیید ما قرار می‌گیرد، نسبت به گذشته دستشان بازتر است.

عزت‌الله ضرغامی در عین حال گفـت: برنامه‌سازان ما به هنگام پخش برنامه‌های دنباله‌دار كه احساس می‌شود با حواشی رو به رو هستند، همفكری خوبی با ما دارند. اما هیچ وقت تعدیل یك برنامه به معنای پالایش یا سانسور آن نیست. بلكه با همفكری بسیار خوب با سازندگان برنامه‌ها و به خصوص كارگردانان می‌توان راه‌حل‌هایی را پیدا كرد كه باعث شوند یك برنامه در جامعه راحت‌تر مطرح و از حواشی غیر مربوط به پیام اصلی سریال نیز خودداری شود.

وی هم‌چنین معتقد است برنامه‌سازان بهترین افرادی هستند كه می‌توانند در خصوص مسائلی از این دست قضاوت كنند.

رییس سازمان صدا و سیما در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا، درباره‌ی تغییر رویكرد رسانه‌ی ملی در بخش موسیقی و این كه آیا برگزاری نشست‌های مشترك با كارشناسان موسیقی و اندیشمندان دینی به نتایجی رسیده است؟ گفت: نشست‌های كارشناسی ما همچنان ادامه دارد و نتایج آن آرام آرام به دستور‌العمل‌هایی تبدیل می‌شود كه در نحوه‌ی پخش موسیقی شاهد خواهیم بود.

عزت‌الله ضرغامی در پاسخ به پرسشی درباره این كه خط قرمزهای موجود در سازمان صدا و سیما از كجا ناشی شده و چه هزینه‌هایی را برای رسانه ملی در پی داشته است؟‌گفت: چندان نمی‌خواهم روی واژه خط قرمز تاكید داشته باشم. به هر حال ممكن است سلیقه‌های خاص و نگاه‌های تنگ نظرانه‌ای باعث شود تا رسانه‌ی ملی نتواند آن طور كه باید و شاید به وظیفه اصلی خودش كه روشنگری، آگاه‌سازی و آماده‌ كردن آحاد جامعه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی است، عمل كند.

وی ادامه داد: برخی تصور می‌كنند به دلایل ایجاد مشكلات دیگر در جامعه به این قبیل مسائل نباید پرداخت. این تفكر می‌تواند خط قرمزی باشد كه به نظر ما اعتباری برای ترسیم آن از گذشته نبوده است.

رییس سازمان صدا و سیما در ادامه با بیان این كه امروز رسانه‌ی ملی، رسانه‌ی قدرتمندی است كه مردم به آن اعتماد دارند، اظهار كرد: مردم از رسانه ملی می‌خواهند كه وظیفه و ماموریت اصلی خودش را كه روشنگری و آگاه سازی است را انجام دهد.

به گفته وی راهی كه رسانه‌ی ملی در دو سه سال اخیر انتخاب كرده است و پخش مجموعه‌های نمایشی و مستندات برای مردم این باور را ایجاد كرده است كه می‌شود بدون توجه به بعضی از تبعات منفی و حواشی كه برای برخی برنامه‌ها تصور می‌شود به پیام اصلی یك برنامه توجه كرد.

رییس سازمان صدا و سیما معتقد است : پیام اصلی یك برنامه نه تنها خط قرمز نیست بلكه نیازهای جد جامعه را مطرح می‌كند.

وی تصریح كرد: متاسفانه برخی كه نگاه‌های محدودتری دارند به جای توجه به پیام اصلی و تاثیرگذاری آن به حواشی می‌پردازند و راه را اشتباه می‌روند.

عزت‌الله ضرغامی در عین حال گفت: ما اعتقاد نداریم كه مصون از خط هستیم، ممكن است بعضی از حواشی به حدی اشتباه داشته باشد كه لازم باشد مرتب مورد توجه و تجدید نظر قرار گیرد. سریال‌های ما هم همین طور هستند و ممكن است به هنگام پخش احساس شود یك نكته خاص حاشیه‌ای می‌تواند مشكل ساز شود، كه خود برنامه‌سازان سعی می‌كنند تعدیل لازم را انجام دهند.

منبع : ایسنا