تبیان، دستیار زندگی
56 درصد از کودکان آزار دیده دخترا و 44 درصد پسرهستند. 44 درصد از موارد کودک آزاری توسط پدران و 12 درصد توسط مادران صورت می گیرد. بیش از 78 درصد از موارد کودک آزاری به شکل جسمانی است. 5 درصد از موارد آزارها ،سوءاستفاده ی جنسی از کودکان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زورت به بچه رسیده!

زورت به بچه رسیده!

56 درصد از کودکان آزار دیده دختر و 44 درصد پسرهستند. 44 درصد از موارد کودک آزاری توسط پدران و 12 درصد توسط مادران صورت می گیرد.

بیش از 78 درصد از موارد کودک آزاری به شکل جسمانی است. 5 درصد از موارد آزارها ،سوءاستفاده ی جنسی از کودکان است. کارشناسان حقوق کودک در ایران می گویند :«علت اصلی بروز کودک آزاری ، غفلت و کم توجهی والدین و جامعه به کودک است. » عواملی مانند ناآگاهی والدین از رفتار درست با فرزندان، بیکاری ، اعتیاد و مشکلات خانوادگی از مهمترین عوامل بروزو شیوع گسترده ی این معضل اجتماعی در ایران عنوان شده اند.

براساس آمار، در سال 84، 8000 خشونت خانگی ثبت شده که 1000  مورد آن کودک آزاری بوده است.

2سال پیش ، مدیرکل امور اجتماعی وزارت ارشاد اعلام کرد کودک آزاری به مرحله «اضطرار» رسیده است

از سوی دیگر، پژوهشی که بر روی 585 «کودک کار» خیابانی در گروه سنی 6 تا 18 سال و به منظور اطلاع از وضعیت زندگی این کودکان صورت گرفته، بیانگر این واقعیت است که بیش از 50 درصد این کودکان توسط اعضای خانواده و یا صاحبان کار خود، در محل کار مورد سوءاستفاده جنسی قرار می گیرند.

خشونت قابل پیشگیری است.

خشونت غیرقابل اجتناب نیست بلکه تقریباً همیشه قابل پیش بینی و پیشگیری است. بسیاری از این عوامل را می توان محدود کرد. دولت ها، سازمان های غیردولتی و مردم می توانند با پیگیری حقوق کودکان، خشونت علیه آنها را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهند.

بسیاری از کودکان و نوجوانان در جلسات مشاوره گفته اند که از درد دل با بزرگترها واهمه دارند و بر این باورند که آشکار کردن مشکلاتشان با بزرگترها وضع را بدتر خواهد کرد. رفتار رسمی مشاوران و مسئولان در برخورد با کودکان و نوجوانان آسیب دیده همه آنها را وحشت زده می کند. آنها همچنین از بدقولی برخی بزرگترها در رسیدگی به نگرانی آنها به شدت احساس سرخوردگی و یاس می کنند.

عوامل مختلف بروز خشونت

تحقیقات علمی نشان داده است که عوامل مختلفی باعث بروز خشونت می شود. مسائل اقتصادی، عرف فرهنگی، تقسیم بندی جنیستی جامعه، بد سرپرستی خانواده، سن، ناهنجاری روانی و شخصیتی، اعتیاد، گذشته ای خشونت آمیز از جمله این عوامل هستند. فرسودگی نسل جوان و رشد فزاینده ی کودکان، جوانان و نوجوانان جامعه ایرانی یک پدیده محض نیست که برای درمان آن باید به کارشناسان اجتماعی و روانشناسی متوسل شد بلکه باید آن را از ریشه تبدیل نمود به عبارت دیگر باید ابتدا والدین را آموزش داد تا در اثر عملکرد صحیح بتوان فرزندانی را به جامعه تحویل داد که پرخاشگر و متهاجم، بی احساس و بی تفاوت، خود آزار، دیگر آزار، متنفر از خود، و افسرده نباشند.

امروز نقش شما به عنوان یک فرد در ساختن آینده ای روشن چیست؟ اگر پدر و یا مادر هستید چگونه با فرزندان خود رفتار می کنید؟ اگر مجرد هستید و در فکر ازدواج چقدر در این مورد تفکر کرده اید و آموزش دیده اید؟ اگر نوجوان هستید چگونه با این مسائل روبرو می گردید و به آن پاسخ می دهید؟

بیاد داشته باشید زندگی یک اتفاق محض و باطنی دورانی از پیش تعیین شده نیست که هر کس در آن بدون حق انتخاب زیست کند بلکه این انتخاب های ماست که امروز و فردای ما را می سازد.

منبع: aftab.ir

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.