تبیان، دستیار زندگی
فرض كنیم عكسی را گرفته‌اید كه نور آن كافی نیست و اصطلاحاً تاریك شده است.می خواهیم تا حد امکان اشکالات ار اصلاح نماییم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصحیح رنگ و نور عکس‏ها در فتوشاپ

اشاره:

این بار به سراغ یكی از مشكلات معمول همه كاربران رفته‌ایم كه به‌رغم سادگی راه‌حل آن، بسیار مشكل‌ساز است؛ یعنی تصحیح رنگ و نور عكس‌ها!

فتوشاپ در كنار تمام قابلیت‌های پیچیده خود، امكانات بسیار زیادی را هم برای كاربران خانگی فراهم كرده است تا آن‌ها نیز بتوانند از امكانات بی‌نظیر برنامه استفاده كنند.

حتی نسخه‌ای از این برنامه هم برای كاربران خانگی منتشر می‌شود كه Photoshop Elements نام دارد و با امكانات ساده‌تر و قیمت ارزان‌تر مخصوص كاربران تازه‌كار و خانگی منتشر می‌شود و چند سالی است كه میزان فروش جهانی آن تقریباً هم اندازه فتوشاپ اصلی است.

اما در كشور ما به دلیل ارزان قیمت بودن این‌گونه برنامه‌های، استقبال از Photoshop Elements هم چندان زیاد نیست و اغلب كاربران ترجیح می‌دهند همان برنامه اصلی را روی كامپیوتر خود نصب كنند؛ حتی اگر نتوانند از بسیاری از قابلیت‌های آن استفاده كنند! همین برنامه قدرتمند، روش‌های ساده‌ای هم برای كاربران خانگی دارد. این روش‌های ساده را یاد بگیریم!

تصحیح نور

فرض كنیم عكسی را گرفته‌اید كه نور آن كافی نیست و اصطلاحاً تاریك شده است. به چنین عكس‌هاییUnderexpose می‌گویند.

یعنی نور آن‌ها زیر یا كمتر از مقداری است كه برای نوردهی یا Expose عكس كافی باشد. كافی است فتوشاپ را اجرا كرده و از طریق فرمان File>Open عكس مذكور را در داخل آن باز كنید.

حالا منوی Image را كلیك كنید. از منوی باز شده آن، گزینه Adjustment و بعد Shadow/Highlight را كلیك كنید.

پنجره‌ای كه باز می‌شود Shadow/Highlight نام دارد و در آن دو متغیر برای سایه‌ها و روشنایی‌ها دارد. با تغییر این دو متغیر می‌توانید به سادگی مقدار روشنایی عكس را تغییر دهید.

البته تنظیمات داخل این پنجره به همین دو متغیر ختم نمی‌شود. اگر روی گزینه Show More Optins كلیك كنید، برای هر دو گزینه سایه‌ها و روشنایی‌ها سه متغیر جداگانه پدیدار می‌شوند.

از آنجایی‌كه این آموزش، یك آموزش سریع برای افراد تازه‌كار است، توضیح بیشتر درباره امكانات دیگر متغیر‌های این فرمان را به وقت دیگری موكول می‌كنیم.

تصحیح رنگ و نور عکس‏ها در فتوشاپ
تصحیح رنگ و نور عکس‏ها در فتوشاپ

استفاده از فرمان قبل برای عكس‌هایی كه كنتراست رنگی زیادی دارند، مناسب است؛ مثلاً عكس هایی كه یك نفر جلوی پنجره ایستاده است و به همین دلیل صورت او سیاه شده است.

اما برخی از كاربران ترجیح می‌دهند تعیین میزان دقیق كنتراست را به فتوشاپ بسپرند. فرمان Auto Contrast در فتوشاپ، همان‌طور كه از اسم آن برمی‌آید، می‌تواند به طور خودكار میزان كنتراست یك عكس را تنظیم كند.

كافی است عكس مورد نظر را در فتوشاپ باز كنید و فرمان Auto Contrast را از همان منوی Image>Adjustment  كلیك كنید.

فتوشاپ بلافاصله نور كلی محیط را می‌سنجد و كنتراست عكس را طوری تنظیم می‌كند كه تیره‌ترین نقطه تصویر به رنگ سیاه كامل و روشن‌ترین نقطه تصویر به رنگ سفید كامل برسد. در این حالت كنتراست مناسب به دست می‌آید.

فرمان Auto Color

دیگر فرمان خودكار در فتوشاپ،Auto Color است. این فرمان هم دقیقاً همانند فرمان تنظیم خودكار كنتراست، برای تنظیم رنگ خودكار عكس به كار گرفته می‌شود. مشكل اینجا است كه این فرمان در اغلب موارد رنگ‌ها را به صورت اشتباه تغییر می‌دهد.

مثلاً اگر در یك محیط سرسبز، از یك شخص عكس بگیرید و با این فرمان بخواهید رنگ صورت، فرد را تنظیم كنید، مطمئناً رنگ چهره بسیار بی رنگ خواهد شد.

زیرا فتوشاپ برای تنظیم رنگ كل عكس، رنگ‌های سبز بسیار زیادی را در عكس تشخیص داده است و درصدد است با كاهش رنگ سبز، رنگ كل عكس را تصحیح كند. به همین دلیل، رنگ چهره نیز به اشتباه تخمین زده می‌شود. (عكس 3)

فرمان تنظیم رنگ خودكار چندان كارآمد نیست. بنابراین فتوشاپ این امكان را در اختیار كاربران قرار می‌دهد كه خودشان مقادیر رنگی را كم و زیاد كنند. تغییر رنگ‌ها در فتوشاپ از طریق فرمان Image>Adjustments>Color Balance در اختیار شما قرار می‌گیرد.

این فرمان به قدری مهم است كه كلید میانبر ساده‌ای مثل Ctrl+B برای آن انتخاب شده است. یعنی اگر دكمه‌هایCnotrol و B را روی صفحه‌كلید فشار دهید، پنجره این فرمان باز می‌شود و می‌توانید رنگ‌های عكس را تنظیم كنید. در این پنجره سه متغیر وجود دارد كه با آن می‌توان شش رنگ اصلی را كم و زیاد كرد.

سه رنگ قرمز و سبز و آبی كه در مقابل هر یك از آن‌ها رنگ مخالفشان یعنی Cyne (سبز - آبی)، Magenta (سرخابی) و زرد قرار دارد. مثلاً اگر در زیر نور لامپ تنگستن، عكسی كه گرفته‌اید زرد رنگ شده است، می‌توانید با این فرمان از زردی عكس بكاهید تا رنگ آن طبیعی شود.

تصحیح رنگ و نور عکس‏ها در فتوشاپ

اما تصحیح رنگ گفته شده، مربوط به زمانی است كه خودتان بتوانید مقدار خطای رنگی عكس‌تان را تشخیص دهید.

گاهی، عكس‌هایی را می‌بینید كه می‌توانید به وضوح خطاهای رنگی را در آن‌ها احساس كنید. اما نمی‌توانید بفهمید مقدار كدام رنگ، كم یا زیاد است یا این‌كه یك رنگ را تا چه اندازه باید كم و زیاد كنید.

در این زمان می‌توانید از قابلیت مقایسه‌ای رنگ‌ها در فتوشاپ كه با نام Variation شناخته می‌شود، استفاده كنید.

پنجره كاربری این فرمان به دو بخش تقسیم شده است. در سمت چپ آن عكس اصلی در میان شش پنجره قرار دارد كه هریك با مقداری از تغییر رنگ، نتیجه تصحیح رنگ در یك جهت رنگی را نشان می‌دهند.

مثلاً یكی از عكس‌ها كمی زرد و دیگری كمی آبی است. می‌توانید هر یك از عكس‌های تغییر رنگ یافته را كه می‌پسندید، كلیك كنید تا آن عكس، به عكس اصلی تبدیل شود و دوباره پنجره‌های تغییر رنگ در دور آن قرار بگیرند و ... .

در قسمت سمت راست هم همین روش برای تصحیح تاریكی و روشنایی وجود دارد. با این روش می‌توانید به سادگی رنگ و حتی نور عكس‌هایتان را تصحیح كنید.

رفع قرمزی چشم

یكی از قابلیت‌های بسیار كارامد برای كاربران تازه‌كار در فتوشاپ، ابزار قرمزی چشم است. برخی دوربین‌های سطح متوسط در هنگام فلاش زدن، موجب قرمزی چشم‌ها در عكس می‌شوند. این‌كه چرا این مشكل به‌وجود می‌آید، از سطح آموزش این شماره خارج است.

اما این‌كه چطور می‌توان آن را از بین برد، دقیقاً همان چیزی است كه وظیفه این ابزار را تعیین می‌كند. این ابزار در زیر گروه ابزارهای Healing Brush قرار دارد.

اگر آن را پیدا نمی‌كنید، دكمه Shift را نگه دارید و پشت سر هم دكمه J را روی صفحه كلیك بزنید تا علامت این ابزار را كه شبیه یك چشم است در نوار ابزار ببینید.

نوك این ابزار شبیه یك علامت به اضافه (+) است. كافی است با این به اضافه روی قرمزی یك چشم كلیك كنید تا بلافاصله آن را حذف كند.

تصحیح رنگ و نور عکس‏ها در فتوشاپ

دوربین‌های دیجیتال طوری طراحی می‌شوند كه در موقع فلاش زدن حداقل مقدار قرمزی چشم را ایجاد كنند. اما همیشه امكان خطا وجود دارد. فتوشاپ در خدمت شما است!

هماهنگی محیط رنگی

با این حال فرض كنید كه تصحیح رنگ و نور یك عكس را با روش‌هایی كه در بالا گفتیم انجام دادید و نتیجه مورد پسندتان قرار گرفت.

حال اگر تعداد عكس هایی كه به همان روش عكس‌برداری شده‌اند زیاد باشد و همه آن‌ها به یك اندازه و دقیقاً شبیه همین عكس اول به تصحیح نیاز داشته باشند، چه می‌كنید؟

اولین روش این است كه همه عكس‌ها را به صورت تك به تك از لحاظ رنگ و نور تصحیح كنید. اما فرمان Match Color از منوی Image>Adjustments به شما امكان می‌دهد محتوای رنگی بین دو عكس متفاوت را با هم یكی كنید.

مثلاً اگر زردی یك عكس را با استفاده از روش‌های بالا گرفته‌اید و می‌خواهید این كار را برای تك‌تك عكس‌های دیگری كه دارای ته رنگ زرد هستند اعمال كنید، می‌توانید با این فرمان كاری كنید كه محیط رنگی تمام عكس‌های دیگر با اولین عكس ویرایش شده یكی شود.

برای این كار پس از باز كردن عكس و باز كردن پنجره فرمان Match Color، از منوی باز‌شدنیِ Source باید عكسی را كه می‌خواهید محیط رنگی آن به عنوان محیط رنگی منبع مورد استفاده قرار بگیرد انتخاب كنید. در ابتدا این منو گزینه None  یا «هیچ‌كدام» را نشان می‌دهد.

به همین دلیل، هیچ تغییری روی عكس نمی‌بینید. اما كافی است، عكس دیگری را به عنوان عكس اصلی معرفی كنید، تا بلافاصله تغییر رنگ را در عكس فعلی مشاهده كنید.

این روش خصوصاً برای یكی‌كردن رنگ صورت در عكس‌های چهره بسیار كاربرد مفیدی دارد.

در چنین حالتی برای این‌كه بتوانید محدوده در حال تغییر را تنها به چهره افراد محدود كنید، می‌توانید با یكی از ابزارهای انتخاب، تنها صورت افراد را انتخاب نمایید و سپس از فرمان Match Color استفاده كنید.

منبع: نشریه عصر شبکه

مطالب مرتبط:

فتوشاپ برای پزشکان

برادر کوچک فتوشاپ در وب

نحوه جانشین سازی نوشته در عکس

با فتوشاپ، امواج آب بسازید