تبیان، دستیار زندگی
به همین زودی 5/1 آمد ! همین پنج دقیقه پیش بود كه از نسخه شماره 0.9 شگفت زده شده بودیم. چقدر این گنجینه كوچك محصول LA's Pixologic  در این مدت كوتاهی كه از عمر آن میگذرد پیشرفت كرده! با هر بار عرضه محصول جدید، این برنامه ن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به نرم افزارZ Brush 1.5

به همین زودی 5/1 آمد ! همین پنج دقیقه پیش بود كه از نسخه شماره 0.9 شگفت زده شده بودیم. چقدر این گنجینه كوچك محصول LA's Pixologic  در این مدت كوتاهی كه از عمر آن میگذرد پیشرفت كرده! با هر بار عرضه محصول جدید، این برنامه ناشناس 2D كه در حال پیشرفت به طرف 3D بود به یك ابزار هنری دیجیتال تبدیل شده كه قابلیتهایی معادل با برنامه های پیشرفته طراحی دارد. از كار با این نسخه برنامه پشیمان نمی شوید. طراحی، بهبود در برنامه، ویژگیهای اجرایی و نورپردازی جدید، بالابردن كارایی، تطابق تصاویر؛ همه اینها با یك قیمت خیلی مناسب !

طراحی  Z Sphere

برای اولین بار Zsphere را تجربه كنید! این یكی دیگر از كپی برداریهای Metaball نیست، بلكه این ZSpheres است! یكی از ویژگیهای ZBrush كه خیلی مورداستفاده قرار میگیرد، توانایی طراحی تصاویر كامل در یك شبكه است. در نسخه های قبلی، تصاویر كامل باید اغلب بصورت تكه تكه طراحی و در پنجره برنامه ساخته می شدند. با ZSpheres می توان با اضافه كردن اشكال كروی متصل به هم و جابجا كردن، درجه بندی و چرخاندن آنها، اشكال پیچیده ای را ساخت. وقتی كه از فرم این شكل راضی شدید می توانید روی آن’پوست‘ (یا یك لایه) بكشید. در این فرایند یك جسم شبكه ای ایجاد میشود كه با شكل طرح كروی منطبق است.

اینها گزینه هایی هستند كه به شما اجازه میدهند شبكه های متعددی را بصورت اشكال باز یا فشرده ایجاد كنید. وقتی كه از لایه ایجاد شده راضی بودید میتوانید با ابزارهای دیگر Brush Z  كه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند ( ابزارهای"Draw Pointer"و"Move" ) به طراحی و تغییر شكل آن بپردازید. مطابق معمول Pixologic  یك سری دروس آموزشی بسیار خوب به شما ارائه میكند كه نه تنها نحوه استفاده از خصوصیات جدید برنامه را به شما می گویند بلكه نحوه كاربرد آنها را هم بصورت زنده روی صفحه به شما نشان میدهند.

ظاهر و ساختار برنامه

بعضی ها از ظاهر و فضای ZBrush انتقاد كرده اند و بعضی ها هم حتی می گویند كه كار كردن با آن مشكل است. این مسآله درست است. وقتی برای اولین بار واردZBrush میشوید، بعضی صفحات كلید و پالتها ممكن است خیلی پیچیده به نظر بیایند. نسخه 1.5 این اجازه را به شما میدهد كه هر وقت خواستید صفحه كلید كناری را با كلیك كردن ماوس و كشیدن آن به بالا یا پایین حركت دهید.

این قابلیت بویژه برای كسانی كه صفحه نمایش كوچك دارند مفید خواهد بود Pixologic .تعدادی از پیشرفته ترین ویژگیهای هر صفحه كلید را بصورت مخفی گذاشته است. این حالت به استفاده كنندگان مبتدی اجازه میدهد ابتدا با اساسی ترین فرمانهای برنامه آشنا شوند، اما اگر شما بخواهید كه تمام ابزارها دم دستتان باشد، این مسآله كمی آزاردهنده میشود. قابلیت بالا و پایین كشیدن صفحات كلید به استفاده كنندگان حرفه ای تر اجازه میدهدكه تمام صفحات را باز كنند و آماده استفاده داشته باشند.
 یكی دیگر از قابلیت ها كه بیشتر جنبه تزیینی دارد (و خیلی مفید نیست) توانایی تغییر رنگ هر قسمت ازفضای برنامه است. شما میتوانید رنگها را مطابق با روحیات خود تغییر دهید ولی خود من پس از یك ساعت دستكاری و تغییرتنظیمات به این نتیجه رسیدم كه از همان اول Pixologic   بهترین را انتخاب كرده بوده و دیگر هیچ كدام از تغییرات را عوض نخواهم كرد.

نورپردازی كلی و سایه های نرم

یكی از قابلیت های این برنامه كه من به آن خیلی علاقه دارم، اضافه كردن نورپردازی كلی و سایه های نرم است. این سری گزینه ها به هنرمند توانایی ایجاد تصاویری را میدهد كه واقعی تر هستند، همراه با بازتابهایی كه رنگ خود را از اشیاء اطراف میگیرند و شرایط نورپردازی دانه دانه كه تقریبآ حالت انعكاس را نشان میدهد. من قبلآ در سال 2002 یك تصویر با بتا 1.5 درست كردم كه نتیجه نهایی شگفت انگیز بود.

اسپری رنگ
این قابلیت كوچك كه تازه به صفحه Stroke اضافه شده است وقتی با  Texture Master Zscript  استفاده شود بسیار مفید میباشد. این ویژگی به شما اجازه میدهد همزمان دو رنگ را اسپری كنید و یك افكت لكه لكه ایجاد نمایید. این عمل بویژه برای درست كردن پوست یا مخفی كردن جلوه های (افكتهای) قبلی خیلی سودمند است. در نسخه های قبلی مجبور بودم ابتدا با یك قلم آلفای لكه دار  یك بار شكل را رنگ كنم و دوباره همین كار را با رنگ دوم انجام دهم. ابزار اسپری هم زمان كمتری میبرد و هم ظاهر بهتری به كار میدهد.

نكته: مساحت پوست این تصاویرZOMBIE SENSAI   با  Texture Master  و اسپری رنگ انجام شده است.

حالت نمایش چند صفحه ای Polyframe Display Mode

در نسخه 1.23b از طریق منوی اولویت ها (Preferences) ، این امكان وجود داشت كه شبكه ها را در Wireframe (یا در حالت نقطه ای 'Dots' ) مشاهده كنید یا به چرخش درآورید. نسخه 1.5 حالت نمایش چند زمینهْ Polyframe را اضافه كرده كه به استفاده كننده اجازه میدهد مدل ساخته شده را همراه با لایه پوشش Wireframe  ببندد.

از آنجا كه با ZSpheres میتوانید شبكه های كم تعداد هم ایجاد كنید، با این روش مشاهده جدید به راحتی میتوان توزیع چندضلعی ها را در شبكه بررسی نمود.

نكات دیگر
چند تغییر كوچك هم انجام شده. ویژگی تقارن (Symmetry) از محل اصلی خود در منویTOOL   كه زیاد دم دست نبود به صفحه  TRANSFORM  منتقل شده. این جابجایی خیلی بزرگ نیست ولی از آنجا كه این ویژگی برای طراحی خیلی كمك میكند، در بهتر شدن جریان كار مؤثر است.
معمولأ هیچ برنامه ای روی سیستمهای من خیلی دوام نمی آورد. من ZBrush 1.5 را روی سه دستگاه مختلف نصب كرده ام و هر سه خیلی خوب كار میكنند. البته همانطور كه میدانید، هر چقدر میزانRAM   بالاتر باشد بهتر است! دستگاه اصلی من  1 Gig Athlon با 1.5 Gig of RAM و  Ge-Force4 128 Meg T.  است. لازم به گفتن نیست كه تصاویر 6-7 لایه ای3000×3000 مشكلی ایجاد نمی كنند. این برنامه را حتی روی Viao با 1 Gig Duron و 256 Meg RAM و8 Meg Card  هم امتحان كرده ام. عملكرد آن خیلی خوب است، اما برای تصاویر بزرگترروی دیسك بیشتر حجم میگیرد (ZBrush در بالای صفحه نشان میدهد كه چقدرRAM در حال استفاده است).

نكات منفی هم دارد؟؟؟
این مسأله واقعأ یك نقطه ضعف محسوب نمیشود، ولی كار با ZBrush با استفاده از ماوس مانند شنا كردن با جوراب است، شدنی است ولی غیر طبیعی است!
هنوز هم انیمیشن ندارید!؟ همینطور كه ZBrush در حال تكامل است، به نظر میرسد یك روز به طرف انیمیشن حركت كند. با ZSpheres جدید، یك هنرمند میتواند شبكه های قابلexport   بسازد، به آنها فرم بدهد و شكل نهایی را export كند. پس میتوان شبكه و بافت و ساخت تصویر را بهLightwave برد و مقدمات انیمیشن را فراهم نمود.
ظاهر نا متعارف برنامه دیگر عجیب به نظر نمیرسد. صفحه كلیدهای متحرك كاملأ عادی به نظر میرسند و پیدا كردن پالتها آسان میباشد. كسانی كه برای اولین بار بهZBrush  مراجعه میكنند همان دردسرهایی را دارند كه بقیه با نسخه های قبلی داشتند.ZBrush  نرم افزار دم دست و خوش قلق برای همه نیست. این یك ابزار حرفه ای برای هنرمندان است و ویژگیها و ابزارهای فوق العاده متنوعی دارد كه بعضی از آنها را هنرمندان 3D به خوبی میشناسند و بعضی از ابزارها هم جدید هستند. ZSpheres كسانی را كه بازی میسازند بسوی خود جلب خواهند كرد.

نتیجه:
 ZBrushیك نرم افزار گرافیكی منحصر به فرد است. هم سریع كار میكند و هم جذاب است و در زمان كوتاه نتیجه كار را به شما ارائه میكند. این برنامه بخصوص برای افراد خلاق ساخته شده است و به شما اجازه میدهد روی كار هنری خود تمركز كنید و حواستان مشغول ظاهر برنامه نشود. Pixologic ظاهر برنامه را تعویض نكرده است بلكه فقط آن را كارآمدتر نموده، بطوری كه كار با آن خوشایند باشد.
اگر برای اولین بار از برنامه استفاده میكنید، ممكن است از تعداد بالای گزینه های منوها كمی وحشت زده شوید، ولی با یك مقدار تمرین و كار با آنها، بزودی این گزینه ها برای شما جا می افتند. نسخه های ابتدایی ZBrushبا یك دفترچه راهنمای Onlineبا فرمت  PDFپشتیبانی میشدند. این مسأله ای است كه باید در نسخه های آینده روی آن كار شود تا استفاده كنندگان بتوانند از یك دفترچه واقعی چاپ شده و جامع سود ببرند. این نرم افزار به خوبی روی وب پشتیبانی میشود و تعداد زیادی از استفاده كنندگان  ZBrush، در مباحثه Online  در  Pixologicsشركت میكنند و نظرات سازنده خود را به ZBrush Central  ارائه میدهند.    Zbrushمیتواند به جعبه ابزار حرفه ای و دیجیتال هنرمندان اضافه شود و حتی در نسخه 1.2 هم خیلی محكم و خوش ساخت است. من مطمئن هستم با هر بار ارتقاء، این برنامه بهتر میشود و تبدیل به یك ابزار خیلی ضروری هم برای تصویرگران 2D  و هم برای هنرمندان حرفه ای  3Dمیگردد