تبیان، دستیار زندگی
آیت‌الله مصباح یزدی، سی‌ام آذرماه در نشست سالیانه مؤسسه ولاء منتظر(عج) قم گفت: هفتاد سال ركود و ضعف حوزه علمیه، تحول در آن را ضروری می‌كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مصباح

آيت‌الله مصباح يزدي در نشست ساليانه موسسه ولاء: هفتاد سال ركود در حوزه‌هاي علميه تحول را ضروري مي‌كند

آيت‌الله مصباح يزدي، سي‌ام آذرماه در نشست ساليانه مؤسسه ولاء منتظر(عج) قم گفت: هفتاد سال ركود و ضعف حوزه علميه، تحول در آن را ضروري مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري رسا، آيت‌الله محمد تقي مصباح يزدي، سي‌ام آذرماه در پنجمين نشست ساليانه مؤسسه فرهنگي ولاء منتظر(عج) قم، تغيير و تحول را يك ضرورت اجتماعي دانست و گفت: ركود و ضعف هفتاد ساله حوزه علميه پيش از انقلاب اسلامي، تحول و بازنگري در آن را ضروري مي‌كند.

وي با بيان اين‌كه تحول يك ارزش مطلق نيست و نبايد گمان كرد كه در هر حال امري مطلوب و پسنديده است، افزود: پديد آمدن نيازهاي جديد براي انسان از عوامل ايجاد تحول در جامعه است؛ چرا كه در اين صورت انديشه‌ها، ابزار و مديريت پيشين كافي نخواهد بود.

آيت‌الله مصباح يزدي برآورده نشدن نيازهاي موجود را از عوامل ديگر تحول دانست و ادامه داد: راه‌هاي جديدي كه براي پيشگيري از بيماري‌هاي گوناگون يا خطرات ناشي از سيل و زلزله ارائه مي‌شود، از اين دسته‌ است؛ چرا كه اين مشكلات همواره وجود داشته است.

وي در ادامه راه‌كارهاي نادرست براي برخي امور را عامل ديگري براي تحول معرفي كرد و بعضي از سياست‌هايي را كه در دوره هاي رياست جمهوري هاي پس از انقلاب به كار برده شد، از اين دست برشمرد.

وي در بخش ديگري از سخنانش با اذعان به اين‌كه عوامل بسياري براي تحول در حوزه وجود دارد، تأكيد كرد: مهم‌ترين عاملي كه ايجاد تحول در حوزه‌هاي علميه را ضروري مي‌كند، دوران هفتاد ساله ركود اين مراكز علمي پيش از انقلاب است، كه ميراث آن چيزي جز ضعف و ايستايي براي روحانيت نبود.

مسؤول مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) تحول در دانشگاه‌ها را نيز امري ضروري خواند و تصريح كرد: تعريف و تبيين يك مهندسي فرهنگي در همه بخش‌هاي كشور ضروري است و اين نيازمند كار كارشناسي ژرف گروه‌هاي مختلف، فراهم آوردن امكانات و ابزار مناسب و تربيت نيروي انساني كارآمد است.

وي وجود تقابل بين پاره سيستم‌ها، اجراي سليقه‌اي برنامه‌ها و اصطكاك بين نيروها را به دليل نبود مهندسي فرهنگي در كشور دانست و اظهار داشت: بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب، اساس فرهنگ، عقايد، اخلاق، باورها و ارزش‌هاست و ارزش‌هاي درست آن چيزي است كه ائمه(ع) ارائه كرده‌اند.

وي ادامه داد: كار در اين عرصه بر دوش روحانيت است و از اين رو در تدوين مهندسي فرهنگي، كارشناسان ديني بايد حضور فعال داشته باشند.

آيت‌الله مصباح يزدي در پايان استقرار دولت و حكومت اسلامي كنوني در كشور را مديون تلاش‌ها و از خودگذشتگي روحانيت در سده‌هاي گذشته دانست و خاطرنشان كرد: اگر دين و دولت بخواهد باقي بماند، اسلام‌شناسان واقعي بايد تقويت شوند.