تبیان، دستیار زندگی
0 اسفند ماه 1382 * زندگی نامه ی عماد عاشقانه های «عماد» پرتپش می ماند مراسم بزرگداشت عماد خراسانی، شاعر عاشقانه ها و غزلسرای معاصر در خانه شاعران ایران با حضور شاعران، نویسندگان و هنرمندان كشور برگزار شد. به گزارش خبرنگار ما،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 10 اسفند ماه 1382

* زندگی نامه ی عماد

عاشقانه های «عماد» پرتپش می ماند

مراسم بزرگداشت عماد خراسانی، شاعر عاشقانه ها و غزلسرای معاصر در خانه شاعران ایران با حضور شاعران، نویسندگان و هنرمندان كشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، در ابتدای این مراسم دكتر میرجلال الدین كزازی، استاد دانشگاه تهران با اعلام این مطلب كه روزگار ما روزگار گسترش آگاهی است و چه بخواهیم، چه نخواهیم آگاهی چون باران بر سر و رویمان فرو می ریزد، گفت : اثر آموزه های عماد بر زبان و روان شعر مایه شگفتی نیست. شاعران دیگر كه در این روزگارند، از بختی چنین بهره ندارند. وی با اشاره به این كه آشنایی با موسیقی شوری دیگر به غزلهای عماد داده است، اضافه كرد: عماد از دودمان رودكی است.

دكتر فریدون جنیدی در ادامه این مراسم با سخنرانی درباره شعر ایران از آغاز تاكنون عماد را نمادی از فروتنی و خاكساری دانست.

همچنین دكتر علی موسوی گرمارودی از دیگر سخنرانان این مراسم با اظهار این نكته كه غزل نخستین فرزند مادر اصلی شعر فارسی، قصیده است، افزود: این فرزند همچنان دردانه و یگانه تا امروز مانده و در طول تاریخ 1200ساله با این كه ژانرهای مختلف شعری داشتیم، این قالب اگر در دست شاعر اصل و اصیل بوده پرتپش مانده است.

وی با اشاره به این كه تنها چیزی كه وقتی خصوصی هم بیان می شود، عمومی است ؛ عشق است و عشق همیشه تازه است، یادآور شد: آخرین شعرهای عماد، همچنان تازه و پرتپش است.

این شاعر در پایان با اظهار این نكته كه بهتر است از هر شاعر در زمان زنده بودنش تقدیر شود، بر برگزاری بزرگداشت حسین منزوی تاكید كرد .

از دیگر سخنرانان این جلسه كه شعری نیز در رثای عماد خواند، ساعد باقری بود. وی با اعلام این مطلب كه شاعران جوان ما از جوهره اصلی شعر دور شده اند، گفت: در نیم قرن اخیر رهی معیری، عماد و شهریار،  دست غزل ایران را گرفته و در جایی كه باید، نشانده اند. عمران صلاحی، شاعر نیز در بخشی از سخنان خود با اشاره به این كه اولین شعری كه از عماد خواندم، شعری برای خیام بود و همچنان در ذهن من مانده است، یادآور شد. بسیاری از شعرای ما این اقبال را ندارند كه حتی تك بیتی از آنها در خاطر بماند؛ اما در مورد عماد این طور نیست و بسیاری از ابیاتش در ذهن می ماند. وی در ادامه گفت : سهراب سپهری شیفته صدای عماد بود و شعری برای او دارد كه در هشت كتاب چاپ شده است، این شعر چنین است : قلب این مرد قناری دارد / چمن سبز گلویش تر باد/ پای فواره آوازش / حوض چشمان سررفت.

گفتنی است، در این مراسم كه تعدادی از شاعران به شعرخوانی در رثای این شاعر پرداختند، تنی چند از هنرمندان كشورمان نیز قطعاتی از موسیقی را مناسب حال و هوای مراسم اجرا كردند. این برنامه كه به همت انجمن شاعران ایران و دفتر شعر جوان برگزار شده بود، با استقبال گسترده هنردوستان و هنرمندان رو به رو شد.