تبیان، دستیار زندگی
دارو یا ماده ی راه گشا به دارویی گفته می شود که راه را برای مصرف مواد سنگین تر و مشکل آفرین تر باز کند. از جمله این مواد و از مهمترین های آن، سیگار و الکل است. مطابق نظر بسیاری از پژوهشگران سیگار و الکل به عنوان راه گشا برای مصرف مواد سنگین مثل تریاک و هر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد راه گشا چیست؟

افتاده در باد (24 )

زنگ خطر جدی!

برای مطالعه ی بیست و سومین مقاله از سلسله مقالا ت « افتاده در باد » اینجا را کلیک کنید.

ماده ی راه گشا به دارویی گفته می شود که راه را برای مصرف مواد سنگین تر و مشکل آفرین تر باز کند. از جمله این مواد و از مهمترین های آن، سیگار و الکل است. مطابق نظر بسیاری از پژوهشگران سیگار و الکل به عنوان راه گشا برای مصرف مواد سنگین مثل تریاک و هرویین در میان جوانان عمل می کنند.

 برای مثال:

1) مصرف منظم و هفتگی الکل نشان دهنده ی خطر فزاینده برای پیشروی در مصرف مواد اعتیادآور سنگین تر است.

2) همین که بسیاری از جوانان از خطرات بالقوه ی سیگار از طریق رسانه های مختلف آشنا شده اند ، خود می تواند آنان را برای مصرف مواد سنگین تر آماده کند. به عبارتی مصداق جمله ی معروف « آب که از سر گذشت، چه یک وجب چه صد وجب» .

3) جالب است که بدانیم، آسیایی ها نسبت به سایر گروه های قومی به تأثیرات الکل حساس ترند. مردم آسیایی در واکنش به مصرف الکل ، واکنش های فیزیولوژیایی بیشتری نشان می دهند.

4) یک بررسی در ایالات متحده ی آمریکا نشان می دهد : « گرچه مصرف کوکایین و ماری جوآنا به موضوعی که از لحاظ اجتماعی کمتر مقبول است ، تبدیل شده است ولی مصرف الکل توسط نوجوانان آمریکایی در میان همسالانشان از مقبولیت اجتماعی برخوردار است.

5) بسیاری از نوجوانان باورهای غلطی مبنی بر این دارند که :

• الکل تنش را کاهش می دهد.

• افراد را از نگرانی می رهاند.

• توانایی های اجتماعی و تجربه های لذت بخش را گسترش می دهد.

این انتظارات همگی قالبی هستند. اما الکل واقعا چه می کند؟

هنگام مصرف الکل، افراد برای انجام یک کار یا عمل نادرست که در زمان هشیاری در برابر آن بازداری می کنند ، احساس رهاسازی دارند. یک دلیل عمده برای تأثیرات رهاساز الکل ، این است که الکل به پردازش اطلاعات که غالبا باعث بازداری تکانه ها می شود ، آسیب می رساند. یعنی ، ممکن است کمتر به تصور بازتاب بد رفتاری های خود قادر باشند و احتمال کمتری دارد که به معیارهای اجتماعی و فردی رفتار خود بیندیشند. « افراد هر رفتار بدی که داشته باشند می توانند ادعا کنند که این الکل بود نه من ».

6) شگفت انگیز است که برخی پژوهش ها نشان داده اند، گروه همسال و دانش آموزان مصرف سیگار را تقبیح می کنند ولی همین تقبیح و نمایاندن سیگار به عنوان نمادی از انحرافات، باعث گرایش نوجوان سیگاری به مواد سنگین تر می شود.

نویسنده : دکتر عزت ا... نیکو زاده کرد میرزا – تبیان

برای انجام مشاوره ی اعتیاد اینجا را کلیک کنید .

مقالات مرتبط :

وقتی فرزندتان سیگار می‌كشد حرف آخر را شما بزنید (1  )   

فرصت‌ها و تهدید ها در سوء‌ مصرف مواد            

علایم ظاهری وابستگی به مواد                    

دانشجویان معتاد                            

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.