تبیان، دستیار زندگی
امام حسن عسكرى (علیه السلام) نقل می نمایند که:روزی به پدرشان امام هادی (علیه السلام) خبر رسید مردی از فقهاى شیعه ایشان با یكى از ناصبیان (دشمنان اهل بیت(علیهم السلام) سخن گفته و با برهان خود او را شكست داده تا به آنجا که رسواییش را آشكار ساخته است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حرمت حریم ولایت

ولادت امام علی

امام حسن عسكرى (علیه السلام) نقل می نمایند که:

روزی به پدرشان امام هادی (علیه السلام) خبر رسید مردی از فقهاى شیعه ایشان با یكى از ناصبیان (دشمنان اهل بیت(علیهم السلام) سخن گفته و با برهان خود او را شكست داده تا به آنجا که رسواییش را آشكار ساخته است.

آن مرد فقیه به خدمت امام هادی (علیه السلام) آمد، در حالى كه در بالاى مجلس تکیه گاهی بزرگ نهاده بودند و آن حضرت خارج از آن تکیه گاه، بر زمین نشسته بود و گروهی از علویان و بنى هاشم نیز در خدمتش بودند. امام دهم، آن فقیه را پیوسته بالا و بالاتر آورد تا او را بر آن تکیه گاه نشانید و رو به او نمود. این كار حضرت، برای آن گروه از اشراف (و سادات) گران تمام شد. علویان سرزنش را به وقتى دیگر موکول کردند، امّا شیخ و بزرگ هاشمیان گفت:

اى پسر رسول خدا! آیا این گونه فردى عادی را بر سادات بنى هاشم، اعمّ از فرزندان ابو طالب و فرزندان عباس ترجیح مى‏ دهى؟

امام هادی (علیه السلام) فرمود:

«شما را بر حذر مى‏دارم از كسانى باشید كه خداى تعالى در خصوص آنان فرمود: "آیا ندیدى کسانی را كه بهره‏اى از كتاب به آنان داده شد، به سوی كتاب خدا فراخوانده مى‏شوند تا میانشان داوری كند، پس گروهى از ایشان در حالى كه (از قبول حق) روی گردانند، پشت می كنند."(1) (بنابر این) آیا راضی هستید كه كتاب خدا داور باشد؟

هاشمیان گفتند: آرى.

امام(علیه السلام) فرمود:

آیا خداوند نمى‏فرماید: "اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، چون به شما گفته شود: «در مجالس جاى باز كنید»، پس جاى باز كنید تا خدا براى شما گشایش حاصل كند،... تا آنجا كه گوید: "و كسانى را كه علم به آنان داده شده، درجات عظیمى مى‏بخشد"؟(2) پس همانند آنکه براى مؤمن به مقامى راضى نمی شود؛ مگر آن كه از مقام غیر مؤمن بالاتر باشد، براى مؤمن عالم (نیز) راضى نمى‏شود جز آن كه نسبت به مؤمن غیر عالم بالاتر باشد.

به من بگویید، آیا خدا این گونه فرمود (که):" خدا آنهایى را كه ایمان آورده‏اند و كسانى را كه دانش یافته‏اند به درجاتى بر می افرازد"، یا آنکه فرمود: خدا كسانى را كه به آنان شرافت نسب داده شده است، برمی افرازد؟

و آیا خداوند عزّ و جلّ نگفته است: «آیا كسانى كه مى‏دانند با كسانى كه نمى‏دانند یكسانند؟!»(3)

پس چگونه برای من ناپسند مى‏شمارید كه این شخص را از آن جهت که خداوند او را بزرگ داشته، بزرگ دارم؟! شكستى كه این شخص با برهانهاى الهى، كه خدا بدو آموخته، به فلان ناصبى داد، بیگمان از هر شرافت نسبى برتر و والاتر است»...

آری، مقام و جایگاه مدافعان حریم ولایت در نزد خداوند و بواسطه آن در نزد اهل بیت(علیهم السلام) این گونه است. پس خوشا آنانی که راهیان این مسیرند...

منبع:

برگرفته از کتاب "احتجاج"، تألیف مرحوم طبرسی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.