تبیان، دستیار زندگی
شهید «ورژ باغومیان» در اردیبهشت 1344 در «جلفای نو» (اصفهان) به دنیا آمد.دوران تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ارامنه به پایان رساند. پس از آن، همزمان با تحصیل در دوره شبانه، به كار در زمینه برق قشار قوی پرداخت. در عین حال علاقه مفرط وی به ورزش فوتبال،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورژ باغومیان

ورژ باغومیان

خاطرات

شهید «ورژ باغومیان» در اردیبهشت 1344 در «جلفای نو» (اصفهان) به دنیا آمد.دوران تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ارامنه به پایان رساند. پس از آن، همزمان با تحصیل در دوره شبانه، به كار در زمینه برق قشار قوی پرداخت. در عین حال علاقه مفرط وی به ورزش فوتبال، موجب ترك تحصیل وی گردید.

بدین ترتیب «ورژ» از پانزده سالگی تا اعزام به خدمت به كار و ورزش مشغول شد. بعد از طی دوره آموزشی به كرمان منتقل و در بخش خدمات (موتور خانه) به خدمت خود ادامه داد. در اواخر سال 1364 وی به جبهه «پیرانشهر» اعزام گشته و در بخش تداركات، مشغول به ادامه خدمت مقدس سربازی گردید. وی، مهمات و غذا به خط مقدم حمل می‌نمود. روزی خبر رسید كه حدود 27 سرباز به محاصره گروهك ضد انقلاب«كومله» در آمده¬اند. محاصره¬شدگان با بیسیم تقاضای كمك كرده بودند. در این بین، گروهی دیگر از نیروها برای یاری رساندن به همرزمان، آماده اعزام به منطقه گشتند. زمانی كه «ورژ» شنید كه او را با خود نخواهند برد به دنبال آن¬ها دویده، خواهش می‌نماید كه وی را نیز با خود به منطقه محاصره شده ببرند! در «كربلا»ی آن روز، بنا به روایت برادر شهید، غیر از دو سرباز از هموطنان مشهدی و اصفهانی كه زخم برداشتند، بقیه جوانان رشید این مرز وبوم، همراه با «ورژ»، شربت شهادت نوشیده و به ملكوت اعلی پیوستند.

پیكر شهید «ورژ باغومیان» پس از انتقال به زادگاهش و اجرای مراسم مخصوص مذهبی در كلیسای حضرت «مریم» مقدس با حضور صدها تن از خویشاوندان، دوستان و همشهریانش در تاریخ 20 خرداد 1365 در قبرستان ارامنه به خاك سپرده شد.

بر سنگ قبر شهید «ورژ باغومیان» این كلمات نقش بسته¬اند:

برای همرزم زخمیَت، سپر گشتی و

بی درنگ، به نجاتش شتافتی.

قلبت سوخته و شمع زندگیَت، خاموش شد،

و مَردُمَت را، تشنه ایمان مُحكَمَت گذاردی ...

منبع: گل مریم ، نوشته ی دکتر آرمان بوداغیانس، نشر تسنیم حیات، با همکاری نشر صریر- 1385