تبیان، دستیار زندگی
شهید «واهیك باغداساریان»، چهارمین فرزند ذكور «تیمور» و «آرپِنیك»، در نوروز 1340 در تهران چشم به جهان گشود. پس از پایان تحصیلات دوره ابتدایی در دبستان «نصیر»، دروس راهنمایی و متوسطه را نیز تا سال سوم دبیرستان، در مجتمع آموزشی ارامنه «سوقومونیان» ادامه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واهیك باغداساریان

واهیك باغداساریان

خاطرات

شهید «واهیك باغداساریان»، چهارمین فرزند ذكور «تیمور» و «آرپِنیك»، در نوروز 1340 در تهران چشم به جهان گشود. پس از پایان تحصیلات دوره ابتدایی در دبستان «نصیر»، دروس راهنمایی و متوسطه را نیز تا سال سوم دبیرستان، در مجتمع آموزشی ارامنه «سوقومونیان» ادامه داد.

تحصیل، وی در كنار برادرش «سیمون»، به كار فنی- حرفه¬ای پرداخت. در سال 1360 برای اعزام به جبهه، خود را به مركز نظام وظیفه معرفی نمود. پس از 18 ماه حضور در خط مقدم (جبهه مریوان)، وی به منطقه «دارخوین» منتقل گردید. منطقه استقرار وی، قبلاً به وسیله دشمن بعثی مین¬گذاری شده بود. البته پس از آزادسازی این مناطق از دست دشمن، بخش¬هایی از منطقه پاكسازی گردیده بود. متأسفانه اتومبیل حامل شهید «باغداساریان» از قسمت پاكسازی خارج و بر روی مین ضد تانك رفت. بر اثر انفجار، «واهیك» نیز به همراه دوستان همرزم خود در چهاردهم اسفند 1362 در سن 22 سالگی به شهادت رسید. پیكر مطهر شهید «واهیك باغداساریان» بعد از انتقال به تهران و پس از انجام تشریفات مذهبی در میان بدرقه صدها نفر از اهالی مسیحی و مسلمان در قطعه شهدای ارمنی دوران 8 سال دفاع مقدس در تهران به خاك سپرده شد.

منبع: گل مریم ، نوشته ی دکتر آرمان بوداغیانس، نشر تسنیم حیات، با همکاری نشر صریر- 1385