تبیان، دستیار زندگی
آیین اختتامیه‌ی جشنواره‌ی «ترنم وحدت» روز گذشته (شنبه) اول دی ماه، با حضور جمعی از اهالی شعر، موسیقی و مدیران سازمان صداوسیما در تالار همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش آیین پایانی جشنواره‌ی «ترنم وحدت»

جشنواره‌ی موسیقی ترنم وحدت

رییس مركز موسیقی صداوسیما خبر داد:

شورای عالی انقلاب فرهنگی درصدد نگارش سند راهبرد ملی موسیقی

آیین اختتامیه‌ی جشنواره‌ی «ترنم وحدت» روز گذشته (شنبه) اول دی ماه، با حضور جمعی از اهالی شعر، موسیقی و مدیران سازمان صداوسیما در تالار همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد.

در این مراسم رییس مركز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما بر ضرورت تدوین و ابلاغ سند راهبرد ملی موسیقی تاكید كرد و در عین حال گفت: ‌هم اكنون شورای عالی انقلاب فرهنگی، « كار گروهی» را موظف به نگارش این سند كرده است كه ماحصل آن باید موجب وحدت رویه و تعامل مطلوب همه مجموعه‌های دست‌اندركار موسیقی كشور باشد.

وی هم‌چنین پیشنهاد داد كه جشنواره‌ی سالانه‌یی متناسب و همسنگ با وزن هنر در رسانه‌ی ملی، طراحی و ایجاد شود تا تابلوی وزین از موسیقی فاخر درجامعه به نمایش درآید.

***

در این مراسم كه ساعت 18و30دقیقه آغاز شد، هنرمندانی چون لوریس چكنواریان، شاهین فرهت، محمد سریر، ساعد باقری، مصطفی كمال پورتراب و غیره حضور داشتند.

كرم رضا پیریایی در ابتدای سخنانش از موسیقی به عنوان هنری ذائقه آفرین یاد كرد كه وقتی با مفاهیم ارجمندی چون اتحاد ملی و انسجام اسلامی گره می‌خورد حاصل آن ترجمان سروش قدسی و آسمانی است.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: برنامه‌ریزی در این حوزه، به خاطر نقش بارز موسیقی، در فرهنگ و جامعه بسیار اهمیت دارد و اگر بحمدالله برنامه‌های هنرمندان و همكاران مركز موسیقی و سرود در مدار توفیق و اقبال قرار دارد باید آن را نشانه هدف گذاری صحیح و شناخت درست از نقش اثرگذار موسیقی دانست.

به اعتقاد وی، وقتی یك «‌مجموعه» رشد هماهنگ، متوازن و رو به جلو دارد، طبیعی است كه اجزاء آن هم به دنبال همین موضوع باشد.

كرم‌رضا پیریایی اظهار كرد: اگر عموم كارشناسان، مدیران، هنرمندان و همكاران مركز موسیقی و سرود صداوسیما به تلاش بیش از پیش و كاركرد مطلوب می‌اندیشند و فعالیت مجدانه دارند، علاوه بر احساس تكلیف و وظیفه، دغدغه‌شان، همسانی وجا نماندن از قافله توفیق در رسانه ملی است و در واقع باید ان را شعاعی از دایره و گردونه تلاش در رسانه ملی دانست.

مدیر مركز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما معتقد است: رقابت پسندیده بخش‌های مختلف رسانه‌ ملی و «دغدغه‌ جا نماندن» باعث افزایش معدل كاری، مقبولیت رسانه ملی نزد افكار عمومی، رشد میزان مخاطب و بالا رفتن استاندارد تولید وپخش شده است.

سریر، چكناواریان و فرهت

وی در این باره توضیح داد: در سال‌های اخیر همه و همه، حتی «‌منتقدین» هم، صدا و سیما را به تسمیه حقیقی، « رسانه ملی» می‌گویند. این مقبولیت، دال بر بلوغ رسانه، ایجاد فضای چند صدایی، التفات به طبقات مرجع و نظرات كارشناسی و توجه به مقوله « مهندسی پیام» ، در بسیاری از برنامه‌ها به ویژه در تولیدات نمایشی است. اعمال نظارت موثر و كارگشا كه رئیس رسانه ملی از آن به عنوان « راف كات فرهنگی» یاد كرده‌اند، باعث توجه بیشتر به نظرات كارشناسی، نیاز مخاطب و مقتضیات رسانه شده است و در چنین فضایی است كه امروز مركز موسیقی و سرود در پاسخ به وظیفه قطعی خود، میزبان آثار هنرمندان و مجوز فعالیت‌های موسیقیایی در سازمان است.

پیریایی از برگزاری جشنواره‌ها به عنوان فرصت مطلوبی برای بهره‌برداری و شناخت یاد كرد و گفت: این فرصت در جشنواره‌های طنین طف، ترنم رحمت و اینك ترنم وحدت از چند منظر به كمك موسیقی رسانه و از این طریق موسیقی كشور، آمده است.

وی جشنواره‌ی «ترنم وحدت» را حلقه‌ی اتصال مجموعه‌ی هنرمندان به رسانه‌ی ملی خواند و گفت: از آن جا كه آثار برگزیده، در پیوند با مباحث محوری و مورد نیاز و خواست رسانه و عموم، به تأیید داوران برجسته و چهره‌های ممتاز موسیقی كشور رسیده است، امكان بهره‌وری مطلوب را برای شبكه‌های رادیو و تلویزیونی فراهم می‌كند.

به اعتقاد مدیر مركز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما، جشنواره‌های موسیقی، نمایش تابلویی از فعالیت‌ها و خلاقیت‌ها محسوب می‌شوند و تبیین ارزش‌ها و مفاهیم متعالی در قالب زیبای هنر را در خود گنجانده‌اند.

وی شعار جشنواره‌ی «ترنم وحدت» را هوشمندانه خواند و گفت: این جشنواره فرصت مطلوبی را فراهم كرد تا عموم هنرمندان به فراخور توان، تعلق و دلبستگی خود به مفاهیم همدلی، یكرنگی و اتحاد ملی در سایه نام بلند و سربلند ایران و نیز، همگرایی و انسجام اسلامی، آثار زیبایی را پدید آورند.

كرم رضا پیریایی با اشاره به حضور 441 اثر موسیقیایی در جشنواره با موضوع اتحاد ملی و انسجام اسلامی این تعداد را به لحاظ ركورد شركت، قابل ملاحظه و تحسین خواند و گفت: نتیجه این حضور صمیمی، برانگیختن حس همفكری و همكاری جماعت كثیری از هنرمندان براساس موضوع مورد نظر رسانه است. بیش از 2400 هنرمند در تولید آثار موسیقیایی و بخش‌ها جنبی نماهنگ و شعر شركت كرده‌اند، با این وصف حداقل قریب به ده هزار هنرمند با دریافت فراخوان، مترصد شركت در جشنواره بوده‌اند. این میزان‌نشان دهنده تعرفه رسانه و مقبولیت مفاهیم ستوده و ترویج شده نظام است.

رییس مركز موسیقی و سرود سازمان صداوسیما، با اشاره بر ضرورت توجه تمام عیار به اقتصاد و معیشت هنرمندان، خاطرنشان كرد: عمده بازار و اقتصاد موسیقی، خارج از نهادها و مجموعه‌های فرهنگی است. از این رو ضرورت دارد سهم بودجه موسیقی كشور در مجموع بحث بودجه‌ریزی فرهنگ و هنر، بازنگری جدی شود تا « موسیقی اندیشه مدار» مجال بیشتری بیابد.

***

در این مراسم همچنین ساعد باقری در خصوص «نقش كلام در موسیقی» سخنرانی كرد.

مسوول بخش شعر مركز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما در ابتدای سخنانش با انتقاد از فراموشی ذكر نام شاعران در ابتدای ترانه‌ها، در عین حال گفت: گاه این فراموشی ذكر نام شاعر، ناخواسته اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره « ترنم وحدت» خاطرنشان كرد: وقتی جشنواره‌یی موضوعی شكل می‌گیرد، فرصت مناسبی برای جدایی‌ناپذیری شعر و موسیقی است.

وی با بیان این كه استقبال عامه مردم از آثار با كلام بیشتر است و غلبه دارد، اظهار كرد: قطعه موسیقی با كلام، هنری تركیبی است كه در آن قرار است شعر و موسیقی هدفی را سامان دهند. اما اگر قرار باشد آهنگساز ترجمه شعری را به زبان موسیقی ارایه كند یا شاعری آهنگی را دریافت كند و تمام تلاشش این باشد كه آن را به شعر تبدیل كند، اثر خوبی ارایه نمی‌شود.

ساعد باقری بر این عقیده است كه شعر و موسیقی باید در موسیقی‌های با كلام، مكمل هم باشند.

این شاعر ادامه داد: تلفیق موسیقی با شعر، باید جذابیت نوینی را پدید آورد یا بخشی به اثر اضافه شود.اگر قرار باشد آوردن كلام بر موسیقی از تاثیرگذاری آن كم كند و بر كیفیت آن تاثیر منفی بگذارد، بهتر است این كار انجام نشود.

باقری در عین حال گفت: البته در بخش تلفیق نباید چندان سختگیری كرد كه آهنگساز عرصه را بر خود تنگ ببیند.اگر معنای كلمه دگرگون نشود، به شرط زیبایی، می‌توان از بعضی امور صرف نظر كرد ولی اگر قرار باشد حد زیبایی هم 40 درصد باشد، اصلا نمی‌توان از این تعبیر شعر صرف نظر كرد.

مسؤول بخش شعر مركز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما یادآور شد: سرزمین ما سرزمین شعر و ادبیات است كه هویت ملی و دینی خود را از بزرگان قله ادبیات كسب كرده است، چنین مساله‌ای را نمی‌توان در اراثه آثار موسیقیایی فراموش كرد.

بیگلری‌پور

به اعتقاد ساعد باقری در جشنواره‌ای همانند «ترنم وحدت» باید ماجرای برنده شدن را كنار گذاشت؛ چرا كه حواشی این قبیل همایش‌ها از جمله حضور این تعداد هنرمند در كاری ملی، بسیار اثر گذارتراست و اهمیت آن كمتر از داوری‌ها نیست.

اجرای موسیقی «ایران سرزمین پاكان» كه با 13 گویش اقوام ایرانی توسط اركستر مركز موسیقی و سرود سازمان صداوسیما و به رهبری علی بكان اجرا شد، نخستین بخش مراسم روز گذشته (شنبه) اول دی‌ماه را شامل می‌شد.

***

در بخشی دیگری از این مراسم نیز دكتر شاهین فرهت بیانیه هیأت داوران جشنواره ترنم وحدت را خواند.

در ابتدای این بیانیه آمده است: در راستای تلاش در جهت حركت در مسیر تحقق شعار سال، اتحاد ملی و انسجام اسلامی، مركز موسیقی و سرود سازمان صداوسیما، جشنواره «ترنم وحدت» را براساس اهداف تعیین‌شده، طراحی و برنامه‌ریزی نمود. از آن‌جا كه موسیقی اندیشه مدار به عنوان هنری متعالی و اثربخش می‌تواند نقش به‌سزایی در یگانگی، همدلی و همسویی انسان‌ها داشته باشد، ان جشنواره خود اتفاق مبارك و شایسته‌ای است كه به همت سازمان صداوسیما و هنرآفرینان عرصه موسیقی، شعر و نماهنگ كشور به سامان رسید.

هیأت داوران جشنواره ترنم وحدت، رشد و ارتقاء سطح آثار ارسالی، تنوع و رشد دو و نیم برابری آثار ارسالی، همدلی و هم‌صدایی در آفرینش آثار، توجه به عناصر بومی در عین وحدت ملی، پیوند بین اعتقادات و آرما‌ن‌های اسلامی و فرهنگ و تمدن ایرانی، نوآوری هوشمندانه در تلفیق موسیقی محلی مقامی با گونه‌های دیگر موسیقی و حضور پررنگ هنرمندان را از نكات قابل توجه این جشنواره اعلام كردند.

***

در بخش دیگری از بیانیه‌ هیأت داوران آمده است:

هیات انتخاب آثار پس از بررسی 441 اثر موسیقیایی، 140 اثر را جهت بررسی در مرحله داوری انتخاب نمود كه در نهایت، پس از پایان داوری این آثار، 12 تندیس جشنواره به 6 اثر برتر و نیز برترین‌های حوزه‌های شعر، آهنگ‌سازی، تنظیم و خوانندگی تعلق یافت. همچنین براساس آرای هیئت داوران، 26 نفر در بخش‌های مختلف حائز رتبه برتر شدند.

در بخش نماهنگ‌ نیز از 76 نماهنگ ارائه شده 11 اثر به مرحله دوم رسیدند كه در نهایت دو نفر حائز رتبه اول و دوم كارگردانی شدند و رتبه سوم نیز به یكی از تهیه‌كنندگان تعلق گرفت.در بخش جنبی شعر جشنواره نیز 330 ترانه و تصنیف مورد بررسی قرار گرفت كه دو اثر به عنوان شعر برتر شناخته شدند.

در مراسم اختتامیه جشنواره‌ی «ترنم وحدت» كه جمعی از هنرمندان موسیقی و مدیران صداوسیما حضور داشتند همچنین از ساعد باقری و مصطفی كمال پورتراب به ترتیب به عنوان شاعر برتر و مشاور ارشد مركز موسیقی سازمان صداوسیما تقدیر به عمل آمد.

پخش كلیپ معرفی مركز موسیقی و سرود سازمان صداوسیما و گزارش تصویری از روند جشنواره بخش‌های دیگر مراسم شب گذشته را شامل می‌شد.

در این مراسم همچنین سمفونی «كجائید ای شهیدان خدایی» ساخته هوشنگ كامكار توسط اركستر مركز موسیقی و سرود و با صدای محمد عبدالحسین به رهبری محمد بیگلری‌پور به اجرا درآمد.اجرای موسیقی سنتی با صدای حسام‌الدین سراج بخش پایانی این مراسم را تشكیل می‌داد.

به گزارش ایسنا آثار برگزیده بخش موسیقی جشنواره ترنم وحدت عبارتند از:

شاعر برتر و منتخب – سرزمین پاكان – ساعد باقری

تنظیم‌كننده برتر موسیقی آكاپلا – انتظار – هادی آزرم

خواننده برتر موسیقی سنتی – ترا می‌سرایم وطن – حسام‌الدین سراج

آهنگساز اثر برتر موسیقی اركسترال – رسم شهیدان- مهرداد دل‌نوازی

آهنساز اثر برتر موسیقی پاپ – قصه باغ‌های سرخ گل‌جوش – فرهاد برنجان

تنظیم‌كننده اثر برتر موسیقی اركسترال – ایران سرزمین پاكان – علی بكان (در این مراسم علی بكان جایزه خود را به مصطفی كمال‌پور تراب تقدیم كرد.)

آهنگ‌ساز اثر برتر موسیقی كودك – همبستگی – فهیم ممتازی

آهنگساز برتر اثر موسیقی اركسترال – قطعه سمفونی آیینی خراسان – حمید اكبرزاده

آهنگساز اثر برتر بی‌كلام – همبستگی – كیوان علایی

آهنگساز اثر برتر موسیقی سنتی – خانه مهر – محمد احمدوند

آهنگساز اثر برتر موسیقی محلی مقامی – عزیز ایرانم – مجید راستبد

رتبه اول كارگردانی نماهنگ – نماهنگ آیینه – افشین علی‌زاده

آثار برگزیده دیگر این جشنواره عبارتند از:

*بخش موسیقی سنتی:

آهنگ‌ساز برتر – قطعه گل سپیده - محسن حسینی

تنظیم‌كننده برتر – قطعه گل سپیده – محسن حسینی

شاعر برتر – خانه مهر – غلامرضا بكتاش

صدابردار برتر – قطعه گل سپیده – صادق نوری

* بخش ملی مقامی:

آهنگ‌ساز برتر – هم‌نفس – جابر داناحكیمی

تنظیم‌كننده برتر – نازنین وطن – شهرام مظلومی

شعرای برتر – قطعه‌های وطن‌ ترانه و عزیز ایرانم – عبدالرضا رضایی‌نیا و اسماعیل امینی

خواننده برتر – ای وطن – علاء‌الدین بابا شهابی

صدابردار برتر – قطعه هم‌نفس – رحمان ایدون

* بخش موسیقی اركسترال

تنظیم‌كننده برتر – سمفونی آیینی خراسان – حمید اكبرزاده

شاعر برتر – قطعه رسم شهیدان – زنده‌یاد دكتر حسین حسینی

خواننده برتر – بحر بی‌پایان - فاضل جمشیدی

صدابردار برتر – قطعه سمفونی آئینی خراسان – حمیدرضا حسینی

* بخش كودك

تنظیم‌كننده برتر – همبستگی – فهیم ممتازی

شاعر برتر – قطعه سپیده تا خدا – عرفان نظرآقایی

خوانندگان برتر – میهن خوب مایی - مهشید هوئی و عبدالبصیر احمدی

صدابردار برتر – قطعه همبستگی – فهیم ممتازی

* بخش موسیقی بی‌كلام

آهنگ‌ساز برتر – قطعه فصل سبز – علی بیگلری‌پور

تنظیم‌كننده برتر قطعه – سیاه مشق- بابك بدیعی

صدابردار برتر – قطعه سیاه مشق – قاسم عابدینی

* موسیقی پاپ

آهنگ‌ساز برتر – قطعه راه بی‌پایان – بهرام دهقانیان

تنظیم‌كننده برتر – قطعه قصه باغ‌های سرخ – فرهاد برنجان

شاعر برتر – قطعه تاج مناره‌ها – عبدالجبار كاكایی

خواننده برتر – قطعه باغ‌های سرخ جوش – نیما مسیحا

صدابردار برتر – قطعه سرزمین ما – امیر نیك‌بین

* نماهنگ‌

رتبه دوم كارگردانی نماهنگ – اتفاق – افشین علی‌زاده

تهیه‌كننده برتر موسیقی – سمفونی صلح – محمد مومن‌نژاد

خواننده-بازیگر نماهنگ صلوات بر محمد (ص) – علی پنجه‌ای

* بخش جنبی شعر

شاعر برتر – تو آخرین رسول امیدی – لیلا تقوی مطلق

شاعر برتر بخش جنبی – گنبد گمشده – جواد گنجعلی

منبع : ایسنا