تبیان، دستیار زندگی
توصیه های زیر را در انتخاب اسباب بازی متناسب با نوزادان ،کودکان نوپا وپیش دبستانی ها ، به خاطر داشته باشید ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی اشکنک داره !

انتخاب اسباب بازی های بی خطر برای کودکان  (2)

کودک

لینک مقاله ی اول (اسباب بازی های بی خطر)

توصیه های زیر را در انتخاب اسباب بازی متناسب با نوزادان ،کودکان نوپا وپیش دبستانی ها ، به خاطر داشته باشید:

دنبال اسباب بازیهایی باشید که به اندازه ی کافی محکم هستند و از جنس مرغوبی درست شده اند. کودکان در این سنین تمایل دارند که اسباب بازی را فشار دهند، بچرخانند ، پرت کنند و اغلب سعی کنند آنها را وارد دهانشان نمایند. در صورتیکه از عروسک استفاده می کنید، اطمینان حاصل نمایید که اجزاء چشم، دست و پا، دم و... آن به راحتی جدا نمی شود. در مورد ماشین های اسباب بازی هم تایرها و در صورت باز و بسته شدن، دربهای اسباب بازی چک شود.

- از به کار بردن اسباب بازیهایی که برای کودکان سنین بالاتر ساخته شده است، پرهیز نمائید؛ چرا که ممکن است از قطعات کوچکی تشکیل شده باشد و خطراتی را برای کودکان کوچک تر به همراه داشته باشد. مطمئن شوید که لبه ها، گوشه ها، دندانه ها و اجزاء اسباب بازی به اندازه ی کافی بزرگ هستند که وارد دهان فرزندتان نشوند و یا در گلو گیر نکنند.

- هراز چند گاهی ، اسباب بازی های فرزندتان را بررسی کنید تا مطمئن شوید نشکسته یا ترک نخورده اند که احتمال شکستگی داشته باشد و یا اینکه قطعاتی از آن در معرض شکستن و جدا شدن قرار نگرفته باشد.

- سعی کنید از اسباب بازی هایی که طناب یا ریسمان های بلند دارند ، اجتناب نمائید. هرگز اسباب بازی کودک نوپای خود را دور گردنش نپیچید. حتی در این سنین استفاده از گردنبند هم توصیه نمی شود. اسباب بازیی که به کار می برید هم ترجیحاً از نوعی نباشد که به شکل آویز در گردن کودک قرار گیرد. استفاده از روبان های بلند و یا پارچه هایی که ممکن است به شکلی دور گردن کودک بپیچد که در تنفس وی اختلال ایجاد نماید ، برای کودکان این سنین درست نیست.

- از بادکنک هایی که احتمال ترکیدن دارند ، استفاده نکنید. به جای آن، سعی نمائید از بادکنک ها یا توپ های انعطاف پذیر و نرمی استفاده کنید که در عین حال از استحکام و ضخامت کافی برخوردارند. چرا که هم صدای ترکیدگی و هم تکه های باقی مانده حاصل از ترکیدگی برای کودک بسیار مضر هستند.

 اگر از بادکنک های معمولی در تزئین اتاق یا جشن تولد کودک استفاده می نمائید، هر گز اجازه ندهید که وی ، خودش آنها را باد کند و همواره در حین بازی با بادکنک مراقب او باشید.

- حداقل قطر توپ، سکه، حلقه یا اجزای گرد انواع اسباب بازیها بایستی 5/4 سانتی متر (75/1 اینچ) باشد. در غیر این صورت وسیله ی مذکور خطر خفگی را برای کودک به همراه خواهد داشت.

- انجمن پزشکان اطفال آمریکا، توصیه می کند برای کودکان 5/1 ساله و کمتر، از روروک استفاده نکنید. چرا که استفاده از روروک صرفنظر از کمک اندکی که به راه افتادن کودک می نماید، خطرات بسیاری را به دنبال خواهد داشت. این انجمن اعلام کرده است که در بسیاری موارد استفاده از روروک منجر به چپ شدن، افتادن و آسیب های جدی در کودک می شود.

در مقاله ی بعد به بررسی اسباب بازی متناسب با کودکان دبستانی می پردازیم.

... ادامه دارد

نویسنده : ندا نظر بلند – دانشجوی دکترای روانشناسی

منبع : ماهنامه ی تخصصی آموزشی – اطلاع رسانی کودک / با تغییر و تلخیص

مقالات مرتبط :

بازی، حیات كودك 

بازی با كودكان

ارزش بازی کودکان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.