تبیان، دستیار زندگی
چندی پیش در خبرها شنیدیم که مهندس رضا سواری مدیر عامل شرکت کیوان مرغ پرطلای مهاباد،به عنوان کار آفرین برتر کشور انتخاب شده است. به این بهانه مصاحبه ای با وی ترتیب دادیم که پیش روی شما است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با مدیر عامل شرکت کیوان مرغ پرطلای مهاباد

رضا سواری

اشاره :چندی پیش در خبرها شنیدیم که مهندس رضا سواری مدیر عامل شرکت کیوان مرغ پرطلای مهاباد،به عنوان کار آفرین برتر کشور انتخاب شده است. به این بهانه مصاحبه ای با وی ترتیب دادیم که پیش روی شما است.

آقای مهندس برای آشنایی بیشتر خوانندگان می خواهیم بیوگرافی شما را از زبان خودتان بشنویم.

بله ضمن عرض سلام، بنده رضا سواری متولد سال 1344 از روستای گرده رش مهاباد هستم.در رشته مدیریت صنعتی تحصیل کرده ام و علاوه بر مدیر عاملی شرکت کیوان مرغ اکنون نائب رئیس مجمع ملی کشاورزان خبره ایران و عضو رسمی سازمان کیفیت آسیا و اقیانوسیه هستم. کارم را در دوره جنگ تحمیلی شروع کردم،با یک قفس خالی و 2 هزار تومان پول و خدا خواسته است که اکنون مفتخر به خدمتگزاری به مردم باشم.

یکی از مشکلاتی که برخی تولید کننده ها با آن مواجهند کمبود نقدینگی و تأمین سرمایه در گردش است. آیا شرکت کیوان مرغ تا کنون چنین مشکلاتی داشته است ؟

طبیعتا بله نوسان در بازار همیشه هست و محصولات تولیدی هم ثباتی درقیمت ندارد. گاهی نیز محصولات زیر قیمت تمام شده به فروش می رسد. از طرفی همه مرغداران نیز محصولات خود را به صورت نسیه می فروشند و هیچ مشتری، ارگان و یا سازمانی هم نیست که این تولیدات را نقدی خریداری کند. لذا مشکل نقدینگی به وجود می‌آید

رضا سواری

و برای تأمین سرمایه در گردش ناگزیر یا باید به بانکها پناه برد و با گرفتن وام روز به روز بر بدهکاری اضافه شود و یا تولیدات خود را با قیمت بسیار پایینی پیش فروش کرده و در اختیار واسطه ها گذاشت که در هر دو حالت می بایست بهای گزافی پرداخت.

از توسعه شرکت بگویید که چه مراحلی را طی کرده است و چه برنامه هایی را برای آینده آن دارید؟

خوشبختانه شرکت از بدو شروع فعالیتهای خود در سال 1368 مراحل توسعه و پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرده است به طوری که از لحاظ کمی و کیفی نه تنها در سطح کشور بلکه اکنون در سطح جهانی نیز نام آشناست .

اکنون نه واحد تولیدی در شرکت فعالیت دارند ، مجتمع مرغ مادر ، مجتمع آرمان ماکیان مهاباد ، کارخانه جوجه کشی آرمان و چندین واحد دیگر از بخشهای مختلف و توسعه یافته شرکت هستند .

اما درباره برنامه های آینده که پرسیدید عرض کنم که ساخت کارخانه خوراک دام و طیور و آبزیان با ظرفیت 30هزار تن در سال را در برنامه داریم و پیش بینی میکنیم که با راه اندازی این واحد نیز برای 50 نفر دیگر از هم وطنان اشتغال ایجاد شود

آیا مشکلات و یا دغدغه‌های دیگری هم در مسیر تولید دارید ؟

رضا سواری

قطعاً بله! متاسفانه در کشور ما هیچ تولید کننده‌ای نیست که بدون مشکل و دغدغه فکری باشد! همان گونه که عرض کردم هیچ ثباتی ،نه قیمت نهاده های مورد نیاز برای تولید وجود دارد و نه در فروش محصولات. اکنون قیمت نهاده ها اعم  از ذرت و سویا و ... به صورت سرسام آوری بالا رفته و از سوی دیگر قیمت محصول پایین آمده است.

خواهشمندم که مسئولان محترم مملکتی چاره ای برای زیر بخشهای کشاورزی بیندیشند. تا به تولید کننده کمک شده و در نهایت همگی ما بتوانیم از استرسهای ناشی از نوسانات بازار نجات پیدا کنیم .

منبع: روزنامه جام جم