تبیان، دستیار زندگی
خانم نسرین فتاح‌زاده در سال ۱۳۵۱ در ارومیه متولد شد. وی هم‌اکنون مدیرعامل شرکت پدیده ‌بافت پشمین می‌باشد. او از شرکت‌کنندگان در دوره‌های طرح ملی ترویج كارآفرینی و توان‌افزایی زنان كارآفرین ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزیده ای از مصاحبه با خانم نسرین فتاح‌زاده

مصاحبه

مدیرعامل شرکت پدیده بافت پشمین

خانم نسرین فتاح‌زاده در سال ۱۳۵۱ در ارومیه متولد شد. وی هم‌اکنون مدیرعامل شرکت پدیده ‌بافت پشمین می‌باشد. او از شرکت‌کنندگان در دوره‌های طرح ملی ترویج كارآفرینی و توان‌افزایی زنان كارآفرین;که در سال ۱۳۸۲ توسط خانه پژوهش نواندیش و با حمایت دفتر امور بانوان وزارت کشور اجرا شد، می‌باشد.

سایت wenet مصاحبه‌ای با ایشان انجام داده که در زیر می‌آید:

خانم فتاح‌زاده، بفرمایید چه شد که تصمیم گرفتید پشم شیشه تولید کنید؟

من از دوران كودكی علاقه زیاد ی به كارهای تولیدی و كار در خارج از منزل داشت م . در سن ۱۷ سالگی (سال سوم دبیرستان) تصمیم گرفتم در شهرک صنعتی زمینی به‌ صورت اقساط تهیه ‌کنم . قسط اول زمین را با فروش طلاهای خود پرداخت كرد م برای بقیه اقساط كارگاهی اجاره كرده و شروع به تولید لباس بچه گانه نمودم، به این ترتیب هر ماه پس از فروش لباس به تعاونی ها و مغازه ها اقساط زمین را پرداخت می كردم . این  كار یك سال به طول انجامید و در سال ۱۳۶۹ (در ۱۸ سالگی سال چهارم دبیرستان) صاحب كل زمین شدم . و بعد موفق شدم جواز تأسیس پوشاك در شهرك صنعتی را نیز بگیرم.

برای خرید کل زمین از کسی کمک نگرفتید؟

خیر،‌ در این مدت هیچ كس به من كمكی نكرد و پدر م هم با این كار چندان موافق نبودند. به ‌علاوه پس از آن مشکلاتی پیش‌آمد که ناچار به فروش زمین و مهاجرت به تهران شدم. البته از آن‌جا که در تهران هزینه‌ها بسیار بالا بود تصمیم گرفتم دوباره به ارومیه بازگردم و کارخانه‌ای راه‌اندازی کنم.

این‌بار سراغ تولید پشم‌شیشه رفتید؟

نه، آن زمان با توجه به تحقیقاتی که کرده بودم می‌دانستم لحاف بازار خوبی دارد،‌ پس از بازگشت در ابتدا كارگاهی اجاره كرده و به دوخت و تهیه لحاف مشغول شدم، با پولی كه از این كار بدست می‌ آوردم ، زمینی حدود ۱۰۶۰ متر مربع به صورت اقساط در شهرك صنعتی خریداری و دوباره از صفر شروع كرد م . در این مدت نیز از کسی کمک نگرفتم.

وام هم نگرفته‌اید؟

با گسترش كار كارخانه توانستم دو وام ۲۰ میلیونی (از تبصره ۳ و وام تكمیلی) دریافت كنم و از این ‌طریق موفق شدم ساختمان كارخانه را به اتمام برسانم و پس از ۶ ماه کلیه اقساط را پرداخت کردم . و زمین و بنای كارخانه را به نام خود ثبت کردم.

رمز موفقیت خود را چه‌می‌دانید؟

پشتكار، ریسك پذیری، اعتماد به نفس و ناامید نشدن ! در طول دوران كارم پیشنهادهای زیادی از قبیل مدیرعاملی ، مدیریت كارخانه و غیره به من شد ولی همواره به این اصل معتقد بودم كه رمز موفقیت ، پشتكار است و از یك شاخه به یك شاخه دیگر نپریدن و از طرفی همیشه مصر بودم كه برای خود كار كنم .

بحث پشت‌کار شد، شنیده‌ایم که در حال حاضر دانشجو هم هستید؟

بله، من دیپلم هنر ( نقشه كشی ) داشتم، ولی از آنجا که به رشته حقوق بسیار علاقمند بودم،‌ از چند سال پیش مشغول به تحصیل در رشته علوم انسانی شدم و دیپلم گرفتم،‌ هم‌اکنون هم دانشجوی رشته حقوق هستم.

امیدواریم هم‌چنان در دست‌یابی به اهدافتان موفق باشید.

متشکرم.

مصاحبه کنندگان: زهرا قضات - زهرا عمرانی

منبع: سایت wenet