تبیان، دستیار زندگی
رییس سازمان تربیت بدنی با اعلام رسمی خبر استعفایش از كاندیداتوری فدراسیون فوتبال گفت....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی آبادی: پشت پرده انتخابات را افشا می‌كنم

رییس سازمان تربیت بدنی با اعلام رسمی خبر استعفایش از كاندیداتوری فدراسیون فوتبال گفت: استعفای كتبی خود را به كمیته‌ی انتقالی ارایه خواهم داد.

به گزارش ایسنا، محمد علی‌آبادی دقایقی پیش در محل سازمان ورزش در جمع خبرنگاران گفت: موضوع فوتبال و روند مسایلی كه در این چند وقت در فوتبال گذشت دلیل اصلی تشكیل این جلسه بود. به هر حال ورزش فوتبال به عنوان رشته‌ی ملی و گسترده و پرجاذبه و پرطرفدار در بین رشته‌های مختلف جایگاه خاص خود را دارد و فارغ ازجنسیت و سن، مردم به این رشته علاقه‌مند هستند و فكر می‌كنم یكی از رشته‌هایی است كه به شكل همگانی درآمده است.

وی با اشاره به اهمیت ویژه‌ی این رشته گفت: سازمان تربیت بدنی نیز برای این رشته اهمیت خاص قایل است و بیشترین حجم ساخت و سازها در فوتبال است. تقریبا هر ماه یك ورزشگاه 15 تا 20 هزار نفری در ایران افتتاح می‌شود و فكر می‌كنم نزدیك به 40 تا 45 پروژه ورزشی با ظرفیت 5 تا 50 هزار نفر در كشور در حال ساخت است كه این مساله بیانگر اهمیت ویژه‌ی فوتبال برای سازمان تربیت بدنی است.

وی افزود: در مجموع نیز نظام هزینه‌ی زیادی برای فوتبال می‌كند، به طوری كه برای 18 تیم لیگ برتر، 24 تیم دسته‌ی اول و در دسته‌های دوم و زیرگروه براساس برآوردمان رقمی بین 130 تا 150 میلیارد تومان به صورت مستقیم در فوتبال هزینه می‌شود كه این رقم، رقم قابل توجهی است. همچنین برای فدراسیون فوتبال نیز هزینه‌های خاصی انجام می‌شود، ضمن آن كه برنامه‌های سازمان تربیت بدنی برای فوتبال بسیار وسیع است و این برنامه‌ها را تا رسیدن به حد مطلوب ادامه خواهیم داد.

علی‌آبادی درباره‌ی وضعیت فدراسیون فوتبال و مدیریت این فدراسیون گفت: با توجه به همین اهمیت بود كه ما به فكر مدیریتش بودیم و فكر می‌كردیم هر فردی لایق و توانا كه ارتباط خوبی نیز با سازمان تربیت بدنی داشته باشد و بتواند فوتبال را از آفت سیاست‌زدگی دور نگه دارد، می‌تواند رییس فدراسیون شود اما، در جلسه‌ای كه با رییس جمهور داشتم ایشان گفتند كه فوتبال به اقتدار نیاز دارد و گفتند شما گزینه‌ی خوبی هستید. من هم به دلایلی به این پیشنهاد پاسخ منفی دادم. اما، در نهایت با استدلال‌هایی كه رییس جمهور آورد من این پیشنهاد را پذیرفتم.

وی افزود: در آن روزها اساسنامه به تصویب رسیده بود و اعضای كمیته‌ی انتقالی چندین بار رسما اعلام كردند كه هیچ محدودیتی برای حضور افراد در انتخابات نیست. این اساسنامه‌ای بود كه به تایید فیفا رسیده بود و براساس آن حضور هیچ فردی ممنوعیت نداشت. به طبع این من در انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت نام كردم، پس از آن چند روز مانده به انتخابات در دور اول براساس اطلاعاتی كه بدست آوردیم به این جمع‌بندی رسیدیم كه انتخابات وارد مقوله‌های سیاسی شده است و این با توجه به سیاست ما كه جدا نگه داشتن سیاست از ورزش بود، منافات داشت. وقتی این اطلاعات به ما رسید و متوجه شدیم كه احتمال ابطال انتخابات از سوی فیفا وجود دارد تصمیم گرفتیم انتخابات را عقب بیاندازیم، این در حالی بود كه تا دو روز قبل از انتخابات هیچ اعتراضی از سوی اعضای كمیته‌ی انتقالی مبنی بر این كه فیفا مخالف روند برگزاری انتخابات است، به ما نرسید. اما، چون احتمال می‌دادیم اقدامات انجام گرفته باعث ابطال انتخابات می‌شود تصمیم به تعویق انتخابات گرفتیم و دوستان نیز انصراف دادند و ثبت نام بار دیگر انجام گرفت.

علی‌آبادی افزود: دقیقا پس از ثبت نام دوم و بعد از از این كه موضوع اغتشاشات سیاسی باعث به تعویق افتادن انتخابات اول شد، ناگهان موضوع دومی مطرح شد و اعلام كردند كه رییس و معاون سازمان تربیت بدنی نمی‌توانند در انتخابات شركت كنند، پس از این سوالی در ذهن‌مان شكل گرفت و آن این بود كه چرا در دور اول این مساله را مطرح نكردند و در دور دوم اعلام كردند كه فیفا مخالف حضور رییس و معاون سازمان تربیت بدنی در انتخابات است. این مساله‌ای است كه ما در حال تكمیل مدارك هستیم و انشاالله در آینده و پس از جمع‌آوری اطلاعات صحبت خواهیم كرد.

علی‌آبادی با بیان این كه پس از طرح مخالفت فیفا با حضور من در انتخابات فدراسیون فوتبال به یقین رسیدیم كه دست‌هایی در كار است، افزود: این بار مطمئن شدیم كه دست‌هایی در كار است كه می‌خواهد انتخابات فدراسیون فوتبال با مشكل مواجه شود و این مطلب را به همراه مستنداتی خدمت رییس جمهور دادم.

علی‌آبادی افزود: نظر من و رییس جمهور این بود كه فوتبال مهم است و نه این كه چه كسی كاندیدا شود. اگر هم رییس جمهور من را پیشنهاد داده است به دلیل اهمیت فوتبال بود. از وی خواستم تا اجازه دهد تا از نامزدی انتخابات فدراسیون فوتبال انصراف بدهم تا انتخابات برگزار شود و فوتبال از این شرایط خارج شود. من همان موقع گفتم كسانی به دنبال موضوع‌سازی هستند و هم اكنون نیز شك ندارم كه پس از انصراف من بعضی از دوستان كه سر در داخل كشور دارند ولی در خارج هستند موضوع دیگری را دنبال می‌كنند تا انتخابات برگزار نشود.

وی افزود: خواست من به عنوان رییس سازمان تربیت بدنی این است كه كمیته‌ی انتقالی تا دو یا سه‌ هفته‌ی دیگر انتخابات را برگزار كند. این وظیفه‌ی ملی كمیته‌ی انتقالی است و اگر انجام نشود كوتاهی است كه سر زده و برخی می‌خواهند كه ما در عرصه‌ی آسیایی و جهانی یا حضور نداشته باشیم یا حضورمان كمرنگ باشد.

علی‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این كه این دوستان را شفاف‌تر معرفی كنید؟ گفت: یقین بدانید زمانی كه مدارك‌مان كامل شد با مدرك و به صورت رسمی اعلام می‌كنیم.

رییس سازمان تربیت بدنی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری كه پرسید شایعه رفتن شما از سازمان تربیت بدنی و حضورتان در وزارتخانه‌ای دیگر تا چه حد صحت دارد؟ گفت: این مساله حقیقت ندارد و تا این لحظه كه با شما صحبت می‌كنم هیچ صحبتی نه با رییس جمهور و نه با هیچ كس دیگری انجام داده‌ام و احتمالا این هم از شیطنت‌هایی است كه انجام می‌شود، با این حال رییس جمهور در تغییر و تحولات مختار هستند.

وی ادامه داد: سرباز رییس جمهور هستیم اما تاكنون هیچ صحبتی نشده است، ضمن آن كه سازمان تربیت بدنی برنامه‌ی بلندمدتی را برای توسعه‌ی ورزش تعریف كرده و می‌خواهد به آن برسد. امسال سالی است كه با تعقل رییس جمهور اعتبارات ورزش هفتاد درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا كرده و این رقم سرسام آوری برای توسعه‌ی ورزش و مدال آوری است و فكر می‌كنم این جابجایی به نفع سازمان نباشد. بنابراین اگر خدا بخواهد كماكان در خدمت جامعه‌ی ورزش هستم تا برنامه‌ای وسیعی كه طراحی شده را به اجرا دربیاوریم.

خبرنگاری از شایعه‌ی ائتلاف دادكان و علی‌آبادی علیه صفایی فراهانی سوال كرد كه رییس سازمان تربیت بدنی گفت: ما نه با دادكان و نه دوستان دیگر هیچ خصومتی نداریم و منافع ‌مورد نظرمان منافع ملی است، آنها هم مدتی خدمتگزار بودند و انشاالله در آینده هم خدمتگزار خواهند بود و هم اكنون نیز خدمت می‌كنند، همه‌ی ما ایرانی هستیم و آرزومند توسعه‌ی ورزش كشور.

خبرنگاری درباره‌ی احتمال انصراف دسته‌جمعی نامزدهای فدراسیون فوتبال و تجدید ثبت نام از نامزدها پرسید؟ كه علی‌آبادی گفت: هیچ مشكلی برای برگزار نشدن انتخابات وجود ندارد و ضرورت ایجاب می‌كند كه انتخابات هرچه سریع‌تر برگزار شود. مشرف بر همه‌ی كارهای ما اساسنامه‌ی فدراسیون فوتبال است. در صورتی ثبت نام مجددا انجام می‌گیرد كه 60 درصد كاندیداها انصراف بدهند و مشخص است كه در این شرایط نیازی به ثبت نام جدید نیست. باید هرچه سریع‌تر پس از مشخص شدن رییس، سرمربی تیم ملی انتخاب و تیم ملی برنامه‌هایش را آغاز كند.

خبرنگار ایسنا درباره‌ی چگونگی نظارت سازمان تربیت بدنی بر فدراسیون فوتبال با توجه به اساسنامه‌ی جدید پرسید؟ كه علی‌آبادی گفت: عملكرد فدراسیون‌ فوتبال در مجمع بررسی می‌شود و براساس چارچوب مجمع نظارت انجام خواهد شد. این مجمع خواهد بود كه نظارت خواهد كرد نه سازمان تربیت بدنی.

خبرنگاری پرسید آیا شما دلیل مخالفت فیفا با حضورتان در انتخابات فدراسیون فوتبال را متوجه شدید؟ كه علی‌آبادی گفت: در ابتدا به دلیل جایگاهی كه در سازمان داشتم معتقد بودم كه می‌توانم بهترین خدمت را كنم و برنامه‌ی عمیقی نیز برای فوتبال داشتم، در این میان یك دیدگاه كلی از سوی فیفا مطرح شده بود و آن این بود كه عناصر سیاسی نباید در انتخابات فدراسیون فوتبال شركت كنند اما، كاندیدا شدن من دخالت سیاسی نبود و اگر قبول داریم كه اعضای مجمع افراد عاقلی هستند فرقی نمی‌كرد كه چه كسی كاندیدا شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه چگونه باید اظهارات متناقض اعضای كمیته‌ی انتقالی را تحلیل كرد، گفت: تمامی اعضای كمیته‌ی انتقالی بدون استثنا گفته بودند كاندیدا شدن هیچ فردی حتی وزیر و رییس جمهور براساس اساسنامه مشكلی را ایجاد نمی‌كند، این براساس اساسنامه است كه نامه‌ی رییس كمیته‌ی انتقالی نیز در این باره موجود است و این نشان می‌دهد كه هیچ مخالفتی وجود نداشته است. در هیچ اساسنامه‌ای نمی‌نویسند كه افرادی نباید حضور داشته باشند تنها به بیان چارچوب‌های كلی می‌پردازند تا این كه هفت، هشت روز پیش اعلام شد كه من نمی‌توانم در انتخابات شركت كنم. این موضوعی است كه ما خودمان هم پیگیر آن هستیم. این كه چگونه شب می‌روند و صبح می‌گویند فیفا مخالف است و از كجا این دستور صادر شده، برای ما هم سوال است.

خبرنگاری درباره‌ی حمایت سازمان تربیت بدنی از رییس آینده‌ی فدراسیون فوتبال پرسید كه علی‌آبادی گفت: مگر ممكن است كه به اندازه‌ی سر سوزنی بتوان از فوتبال با این همه علاقه‌مند گذشت. فوتبال در بسیاری از كشورهای دنیا شاخص بسیار مهمی است و در بعضی جاها توانایی در فوتبال به عنوان توانایی یك كشور تلقی می‌شود. تردید نداشته باشید هر زمانی كه رییس جدید بیاید سازمان همكاری كامل را با آن خواهد داشت.

علی‌آبادی درباره‌ی افزایش بودجه‌ی ورزش كشور گفت: بودجه‌ی ملی كه در سال 86 تصویب شد 183 میلیارد تومان بود و براساس اطلاعی كه بدست آوردیم این بودجه به 320 میلیارد تومان در سال 87 افزایش پیدا كرده است و در استان‌ها هم با كمك استانداری‌ها افزایش اعتبار خواهیم داشت.