تبیان، دستیار زندگی
حضور نظامیان آمریکا در عراق همچنان ادامه دارد و هالیوود درباره این تقابل فیلم می‌سازد، اما خود آمریکایی‌ها حاضر به دیدن این فیلم‌ها نیستند، چون واقعیت تلخ جنگی نامحبوب را به یاد آنها می‌آورد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمریکایی‌ها فیلم جنگی دوست ندارند

فیلم جنگی

فرار تماشاگران از واقعیت /

حضور نظامیان آمریکا در عراق همچنان ادامه دارد و هالیوود درباره این تقابل فیلم می‌سازد، اما خود آمریکایی‌ها حاضر به دیدن این فیلم‌ها نیستند، چون واقعیت تلخ جنگی نامحبوب را به یاد آنها می‌آورد.

لس انجلس تایمز اعلام کرد صنعت فیلمسازی آمریکا در حالی این جنگ را دستمایه فیلم‌های بسیار قرار داده که سه دهه پیش جنگ ویتنام مدت‌ها پس از بازگشت سربازان آمریکایی به کشور مورد توجه هالیوود قرار گرفت.

نکته اینجاست که امسال انبوه فیلم‌های با مضمون عراق نه با تماشاگران ارتباط برقرار کرد نه با منتقدان و پنجشنبه پیش با اعلام نامزدهای شصت و پنجمین دوره جوایز گلدن گلوب مشخص شد حتی اعضاء انجمن مطبوعات خارجی هالیوود هم با این فیلم‌ها ارتباط برقرار نکرده‌اند. ناکامی در گیشه و واکنش‌های متفاوت منتقدان قانون امسال سینمای آمریکا بود. قدرت ستاره‌ها و بودجه‌های انبوه نیز فرقی در قضیه ایجاد نکرد.

در بخش بهترین فیلم درام جوایز گلدن گلوب امسال هیچ فیلمی که جنگ عراق را دستمایه قرار داده باشد، حضور ندارد و در بخش بازیگری هم همینطور. تنها موسیقی متن فیلم "حرمت از دست رفته" که ساخته کلینت ایستوود است و ترانه آن نوشته ایستوود و کارول بایر سیگر نامزد گلدن گلوب شده‌اند.

در میان فیلم‌های نادیده گرفته شده توسط کمیته اعطاء جوایز می‌توان به "آماده‌شده" برایان دی پالما، درام جنایی "در دره الله" ساخته پل هاگیس کارگردان برنده اسکار، تریلر سیاسی "شیرها برای بره‌ها" رابرت ردفورد و تریلر ضدتروریستی "اجرا" با بازی ریس ویترسپون و جیک جیلنهال اشاره کرد.

به نظر می‌رسد این فیلم‌ها قربانی رخوت و عذاب همگانی ناشی از جنگی نامحبوب و ادامه‌دار شده‌اند. به گفته دیوید تامسن منتقد معروف سینما، انجمن مطبوعات خارجی هالیوود مانند تماشاگران آمریکایی در وضعیتی بد قرار دارد. به اعتقاد او آنها این توان را ندارند که "عجز و ناتوانی آمریکا در شرایط فعلی" را کاملا تصدیق کنند. تامسن گفت: "ما نمی‌خواهیم به آنچه انجام می‌دهیم از نزدیک نگاه کنیم. نه اینکه آمادگی نگاه کردن به این خشونت را نداریم، بلکه از آن فرار می‌کنیم."

در میان نامزدهای امسال جوایز گلدن گلوب درام تاریخی بریتانیایی "تاوان" با نامزدی در هفت رشته از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگران پیشتاز است و پس از آن فیلم‌های "جنگ چارلی ویلسن" با پنج و "مایکل کلیتن"، "پیرمردها کشوری ندارند" و "سویینی تاد" با چهار نامزدی قرار دارند. برندگان شصت و پنجمین دوره جوایز گلدن گلوب که از آن به عنوان پیش‌درآمدی بر جوایز اسکار یاد می‌شود، 13 ژانویه 2008 (23 دی‌ماه) در بورلی هیلتن معرفی می‌شوند.

منبع : خبرگزاری مهر