تبیان، دستیار زندگی
1382 قدیمی ترین تصویر شاهنامه در موزه بوستون نگهداری می شود قدیمی ترین تصویر موجود از شاهنامه فردوسی ، یك تكه كاشی شكسته متعلق به قرن 7 هجری است كه در موزه هنرهای زیبای بوستون نگهداری می شود. به گزارش «میراث خبر»، این تكه ك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری 4 اسفند ماه 1382

قدیمی ترین تصویر شاهنامه در موزه بوستون نگهداری می شود

قدیمی ترین تصویر موجود از شاهنامه فردوسی ، یك تكه كاشی شكسته متعلق به قرن 7 هجری است كه در موزه هنرهای زیبای بوستون نگهداری می شود.

به گزارش «میراث خبر»، این تكه كاشی كه بخشی از یك كاشی 8 ضلعی است، به یك صحنه از شاهنامه اشاره می كند و در بالای آن كتیبه ای با عنوان «رفتن ایرانیان از دژ فرود» دیده می شود.

آیدین آغداشلو، نقاش و پژوهشگر نقاشی، این تكه كاشی را قدیمی ترین تصویر موجود از شاهنامه می داند و درباره آن می گوید: «اولین شاهنامه مشهور، شاهنامه فلورانس است كه در تاریخ 614 ه.ق نگاشته شده است. با توجه به پایان یافتن سرایش شاهنامه توسط فردوسی در سال 401 یا 402 قمری، فلورانس اولین نسخه خطی شاهنامه است كه هیچ تصویری ندارد و در قاب های كه بعد ها به رسم تصاویر شاهنامه اختصاص یافت، تنها نوشته هایی به خط كوفی دیده می شود كه سعادت، سلامت و عز و اقبال دارنده كتاب را آرزو می كند.»

او با اشاره به این كه، به مدت 200 سال پس از تحریر شاهنامه توسط فردوسی هیچ نسخه مصوری از آن باقی نمانده، می افزاید: «تكه كاشی موجود در موزه هنر های زیبای بوستون به احتمال قوی در اوایل قرن 7 هجری ساخته شده است و تاكنون هیچ نسخه ای پیش از آن به دست نیامده كه بخشی از شاهنامه را به تصویر كشیده باشد.»

آغداشلو، معتقد است در این دوره 200 ساله تصویرگری های دیگری نیز از شاهنامه وجود داشته است: «گمان من این است كه تصویرهای قدیمی تری هم بوده اما اثری از آنها باقی نمانده است.»