تبیان، دستیار زندگی
ورزش، نرمش و تمرینات بدنی برای حفظ سلامتی در همه كشورها از اهمیت بالایی برخوردار است، اما در كشور چین این مقدمه ، همیشه دارای ویژگی خاصی بوده و روحیه اجتماعی زیستن مردم چین به این گونه تمرینات بدنی ، حال و هوای خاصی بخشیده ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چینی ها امید زیادی به زندگی دارند، می دانید چرا؟

ورزش، نرمش و تمرینات بدنی برای حفظ سلامتی در همه كشورها از اهمیت بالایی برخوردار است، اما در كشور چین این مقدمه ، همیشه دارای ویژگی خاصی بوده و روحیه اجتماعی زیستن مردم چین به این گونه تمرینات بدنی ، حال و هوای خاصی بخشیده كه در این مقاله سعی شده است به بخشی از این موارد اشاره شود.

شانگهای یكی از شهرهای چین روزانه شاهد وقایع متعدد و جالبی است كه از جمله آنها تمرینات ورزشی است و به جرئت می توان گفت عده زیادی از شهروندان چینی، روزانه بخشی از زمان خود را به نرمش یا ورزش اختصاص می دهند.

برای انجام این گونه تمرینات، وقت و انرژی زیادی لازم نیست، چرا كه دسترسی به اماكن مخصوص این گونه تمرینات بسیار آسان است. تا حدی كه از كودكان بسیاركوچك تا پیرزنان و پیرمردان بالای 80 سال به راحتی می توانند به حركات نرمشی پرداخته و هر روز درصد امید بالایی به زندگی را برای خود ایجاد كنند.

این وسایل بسیار ساده كه گاه در پیاده روها هم قرار دارند، جای زیادی را اشغال نمی كنند. برای مثال پایه ای كه دو حلقه طناب از آن آویزان است و فرد می تواند دو سر طناب را به دست گرفته و دستهای خود را بالا و پایین ببرد، به طوری كه با بالا آمدن یك دست، دست دیگر پایین می آید و یا میله ای كه بر روی زمین قرار گرفته و دور آن صفحه های مدوری است و با ایستادن روی آن می توان از قسمت كمر ، به سمت چپ و راست حركت كرد.

این در حالی است كه معمولاً صبح و یا عصر عده زیادی از شهروندان چینی به این محل ها آمده و مشغول انجام حركات نرمشی می شوند ، به نحوی كه در میان آنان افراد مسن حتی 70 تا 80 سال را نیز می توان  مشاهده كرد كه با دقت و ظرافت خاصی به این گونه حركات نرمشی می پردازند.

و نكته جالب این است كه اگرچه بیشتر پارك ها برای ورود ، مبلغی را دریافت می كنند، عده زیادی برای سود بردن از این امكانات به این اماكن می روند.

از سوی دیگر علاوه بر این گونه وسایل ورزشی كه به راحتی در دسترس همگان است. هر روز می توان افرادی را دید كه در پیاده رو مشغول انجام ورزش های سنتی هستند و گاهی زنان یا مردانی كه مدت زیادی با حركات آهسته ، دستها و پاها را با حالت خاصی به اطراف می كشند، جلب توجه می كنند.

حتی این گونه حركات آن قدر طرفدار پیدا كرده كه عده ای با خود ضبط صوت به محل قرار می آورند و با پخش آهنگ مخصوص ، به نرمش خود روحی خاصی می بخشند. حتی این نرمش كه معمولاً 5/1 تا 2 ساعت به طول می انجامد، گاهی به حركات موزون جمعی و سنتی چین شباهت پیدا می كند كه صحنه جالبی را پدید می آورد.

جالب تر از همه این است كه چنین حركاتی در تمامی فصول سال ادامه دارد و گرما و سرما تأثیری برانجام آنها ندارد.

از طرفی همه روزه دو نوبت در مدارس ، آهنگ مخصوص نرمش نواخته می شود و دانش آموزان به ترتیب در صف های منظم در جایگاه خود قرار می گیرند و تمرینات و حركات نرمشی را خیلی منظم و زیبا انجام می دهند.

همچنین نرمش چشم هم از جمله كارهایی است كه بعد از دو ساعت درس خواندن درمدرسه حدود 10 دقیقه تا یك ربع با نواختن آهنگِ  مخصوص برای رفع خستگی  چشم انجام می شود.

رمز شادی دانشجویان

دانشجویان هم وقتی را برای انجام حركات نرمشی در حیاط ، زمین چمن یا حتی در راهروهای دانشگاه اختصاص می دهند. انجام تمریناتی كه نیاز به بودجه یا وسیله خاصی ندارد.

وجود میزهای پینگ پونگ در قسمت های مختلف دانشگاه انگیزه ای است كه بعد از كار روزانه در حدود عصر تا آخر شب اساتید، كارمندان و حتی افرادی كه پستهای بالاتری را دارند به سوی خود فرا می خواند و همه با هم بازی می كنند. البته این امكانات به غیر از وجود ورزشگاه های مجهزی است كه در دانشگاهها و یا در قسمت های مختلف شهر وجود دارد و به طور تخصصی به آموزش ورزش های مختلف می پردازد و معمولاً هزینه بالایی را در بردارد.

تلویزیون هم كمك می كند

از این گذشته روزانه در تلویزیون بخصوص صبح از ساعت 6 تا 8 انجام حركات نرمشی آموزش داده می شود. در این برنامه ها بر روی حركات نرمشی تاكید زیادی می شود.

برای مثال یك بار كودك خردسالی كه هنوز نمی توانست راه برود را نشان می داد كه پدرش به او آموخته بود چگونه نرمشهایی را انجام دهد. مثلاً درحالی كه كودك در آغوش پدر بود، دستهای او را روی سطل پر آبی قرار می داد. كودك با دستهایش محكم دسته سطل آب را می گرفت و پدراو را به طرف بالا می كشید ، سطل آب همراه كودك به بالا می آمد و نشان می داد دست های كودك چقدر قوی شده است و نمونه های دیگری از این قبیل.

همچنین كودكانی كه در مهد كودك ها هستند به طور جمعی حركات نرمشی – ورزشی و گاهی حركات موزونی كه برپایه همان نرمشها است را به نحو زیبایی انجام می دهند . این نرمش ها بخشی از برنامه كودكان در تلویزیون را هم به خود اختصاص می دهد.

البته توضیحات فوق الذكر فقط مربوط به نرمش های آرام و بسیار معمولی و رایج در میان مردم چین است و این به غیر از آكروبات بازی های بسیار زیبا و خارق العاده و یا ورزشهای تخصصی است كه در این كشور رایج است و بحث جداگانه ای می طلبد، به طوری كه گاه احساس می شود افرادی كه این گونه آكروباتها را انجام می دهند  گویی هیچ عنصر سختی به نام استخوان در بدن ندارند و چنان در این رشته پیشرفت حاصل كرده اند كه كشورهای دیگر در مواقع مختلف مانند ساختن فیلم ها از وجود اینان استفاده می كنند و با اجرای برنامه های مختلف در چین و دیگر كشورها درآمد بالایی كسب می كنند.

نكته قابل توجه در موضوع مورد بحث ، این است كه این گونه حركات نرمشی كه معمولاً در خیابان ها، مدارس، دانشگاه ها، پارك ها و غیره مشاهده می شود به صورت دسته جمعی صورت می گیرد و نشان از روحیه بالای جمعی مردم در چین دارد.

مردمی كه شادند

البته به این نكته هم باید توجه داشت كه انجام حركات نرمشی به طور مدام كه معمولاً با شادی و گفتگوهای روزانه همراه است باعث می شود تا در چهره مردم اثری از نگرانی و اضطراب دیده نشود ، شاید بتوان نتیجه گرفت دیدن افراد با سن بسیار بالا كه هنوز در نهایت سلامت در خیابان با یكدیگر قدم می زنند، در اثر انجام مداوم این گونه حركات نرمشی است، به طوری كه معمولاً آثار پیری در افراد 60- 50 سال اصلاً مشاهده نمی شود. نتیجه ی دیگر این كه برای انجام حركات ورزشی همیشه نیاز به صرف هزینه، وسایل بسیار تخصصی وغیره نیست و شاید اینها فقط بهانه ای برای انجام ندادن ورزش باشد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.