تبیان، دستیار زندگی
د ماه 1382 صدای ملودی های محلی ایران تازه تر می شود ایرج صهبایی در حال تنظیم جدید ملودی های محلی ایران است. وی دراین باره گفت: تنظیم ملودی های قدیمی امری لازم در موسیقی ایران است و باید آن را در جای خود و با زبانی تازه مطرح...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری 3 اسفند ماه 1382

صدای ملودی های محلی ایران تازه تر می شود

ایرج صهبایی در حال تنظیم جدید ملودی های محلی ایران است.

وی دراین باره گفت: تنظیم ملودی های قدیمی امری لازم در موسیقی ایران است و باید آن را در جای خود و با زبانی تازه مطرح كرد. به گزارش خبرگزاری مهر، صهبایی افزود: متاسفانه ما دچار تكرار هارمونی هستیم و هر روز تفاله های هارمونی كلاسیك را مصرف می كنیم.

به گفته این رهبر اركستر و آهنگساز، در عین حال ما از معدود كشورهایی هستیم كه این حجم از ملودی های محلی را داریم و همچنان آنها را دست نخورده گذاشته ایم.

وی با اعتقاد بر این كه در ایران هم باید كاری نظیر حركتی كه بارتوك در موسیقی محلی مجارستان انجام داد، صورت بگیرد، ادامه داد: موسیقی محلی ما هنوز هم جای كار دارد و باید به آن در سطح وسیع تری پرداخت.

صهبایی افزود: سال گذشته در برنامه ای با اركستر مجلسی استراسبورگ فرانسه قطعاتی از موسیقی محلی ایران را در اپرایی به نام «حكایت پارسی» اجرا كردیم و استقبال مردم از این برنامه نشان داد كه موسیقی محلی، هنوز جای كار دارد و باید به آن در سطح وسیع تری پرداخت.