تبیان، دستیار زندگی
می کنیم .اینکه : «اگر خانواده ، خاكی حاصلخیز برای پرورش انسانهای بالغ است باید بدانیم كه انسان بالغ چه ویژگیهایی دارد؟» انسان بالغ تفاوت بین خود و دیگران را درك می كند.این فرد ، بی آنكه به خانواده ی خود متصل باشد ، با آنها روابط معنی دار ایجاد می كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افراد بالغ آماده ی ازدواج

چه كسانی آمادگی ازدواج را دارند ؟(2)

ازدواج مهارت می خواهد

لینک مقاله ی قبل (یک دوم * یک دوم = یک چهارم)

در مقاله ی قبل به ذکر توضیحاتی پرداختیم که پاسخ به اساسی ترین سوالش را در این مقاله و مقله ی بعد جستجو

می کنیم .اینکه : «اگر خانواده ، خاكی حاصلخیز برای پرورش انسانهای بالغ است باید بدانیم كه انسان بالغ چه ویژگیهایی دارد؟»

انسان بالغ تفاوت بین خود و دیگران را درك می كند.این فرد ، بی آنكه به خانواده ی خود متصل باشد ، با آنها روابط معنی دار ایجاد می كند. او از لحاظ احساسی و عاطفی آزاد است و می تواند بدون ایجاد خشم و بدون احساس گناه كردن از خانواده فاصله بگیرد.اگر پسر یا دختری دارای این ویژگی بود ، می تواند به خود بگوید كه برای ازدواج آمادگی دارد.

اما از آنجا كه انسان با وجود فردیت ، نیاز به محبت و شناخت دارد ، در جستجوی رفع این نیاز تا آخرین لحظه ی زندگی است. خداوند انسانها را با این توانایی به وجود آورده است ، توانایی دوست داشتن و عشق ورزیدن كه به هر یك از ما امكان می دهد تا خود و دیگران را دوست بداریم.

دو سالگی زمانی است كه كودك ”نه“ گفتن را می آموزد و آن را به كار می گیرد و این حكمت پروردگار است و به راستی كه زیباست.اجازه دهیم بچه ها ”نه“ بگویند تا بدین وسیله منحصر به فرد بودنشان به رسمیت شناخته شود.

فهرستی از ویژگیها وجود دارند كه نشان می دهند فرد هنوز به بلوغ كامل نرسیده لذا بهتر است این فهرست را كاملاً مورد توجه قرار دهید و در صورت این كه یك یا چند ویژگی آن در شما وجود دارد ، با مراجعه به مشاوران متخصص روان شناس سعی در برطرف كردن آنها داشته باشید . تنها در این صورت است كه می توانید به خود به عنوان یك فرد بالغ كه برای ازدواج آمادگی دارد، نگاه كنید.

در این مقاله به ذکر 16 ویژگی و در مقاله ی بعد به توضیح عوامل دیگر خواهیم پرداخت:

1-  ترس از رهاشدن

هنگام جداشدن با دشواری جدی روبرو هستید. مدتهای طولانی رابطه ی خود را حفظ می كنید. همه چیز را ذخیره و انبار می كنید و به نظر نمی رسد بتوانید كسی یا چیزی را به سادگی رها كنید.

2- انكار و هذیان

با خانواده ی خود در پیوند خیالی هستید. در برابر هر حرف و ادعا كه پدر و مادر شما وظایف خود را در حد كمتر از عالی انجام داده اند ، جبهه می گیرید. پیوسته سعی بر راضی كردن پدر و مادر خود و جلب مهرومحبت آنها دارید. در این زمینه هر اندازه تلاش می كنید ، به نظر كافی نمی رسد.

3-   احساسات تفكیك نشده

از احساس واقعی خود بی اطلاعید. راه ابراز آنها را نمی دانید.در حالت خشم ، فریاد می كشید، در حالت ترس عصبی می شوید. بیش از اندازه بیمار می شوید.

4- تنهایی و انزوا

ارتباط خود را از دست می دهید و گاهی اوضاع غیرواقعی به نظرتان می رسد. احساس تنهایی می كنید و هرگز به احساس تعلق كامل نمی رسید.

5- اختلالات فكری

به قدری به جزییات می پردازید كه دیگران را ناراحت می كنید. بیش از اندازه تعمیم می دهید و اغلب ناراحت هستید. به موارد كوچك و بی اهمیت بی اندازه توجه می كنید. بیش از اندازه نگران هستید، بیش از اندازه در ذهن سیر می كنید(دلیل می آورید ، توضیح می دهید ، تحلیل می كنید) و بیشتر به جای آنكه كاری صورت دهید درباره ی  مسایل خود حرف می زنید .همیشه درباره ی مسایل خود مطالعه می كنید تا به علت گرفتاریها پی ببرید.

6- رفتارهای وسواسی ـ اعتیادی

فعالیتهایی صورت می دهید تا متوجه احساساتتان نباشید.

7- اضطراب شدید

از نگرانی مزمن رنج می برید .دقیقاً نمی دانید كه از چه می ترسید ، اما بدترین حالت ممكن را پیش بینی می كنید. امور را فاجعه آمیز می دانید.

8- مشكل در برقراری ارتباط صمیمانه

هنگام احساس صمیمیت با دیگران رابطه را خراب می كنید.جذب احساس كسی می شوید كه موجود نیست. وقتی  می توانید به كسی نزدیك شوید علاقه ای نشان نمی دهید.

9- بی مهری

به نظر سرد و بی عاطفه می رسید. می گویید كه شاد ، خوشحال ، هیجان زده ، خشمگین و غیره هستید اما این طور به نظر نمی رسد، به نظر بی حال می رسید.

10- نیازها و امیال شرم زده

وقتی احساس گرسنگی می كنید ، وقتی به چیزی احتیاج دارید ، وقتی احساس می كنید به محبت كسی احتیاج دارید ، احساس شرم و خجالت می كنید.

11-  سیكل رنجش ـ احساس گناه

در قبال وظایف خود نسبت به خانواده ی پدری و خانواده ای كه قرار است تشكیل دهید احساس رنجش می كنید و چون این وظایف را انجام نمی دهید گرفتار احساس گناه می شوید.احساس رنجش می كنید زیرا نمی توانید كه علایق شخصی خود را پیگیری كنید.هر آینه به سود خود كاری صورت دهید احساس گناه می كنید.

12- احساسات در قید و شرم

با هر احساسی كه می كنید شرم زده می شوید.

13- قاعده ی صحبت ممنوع

شما در خانواده ای بزرگ شده اید كه افراد احساس خود را بیان نكرده اند.قرار بر این بوده كه بدانید پدر و مادر شما را دوست دارند هر چند هرگز در این زمینه حرفی به شما نزده اند. به همین شكل از شما انتظار داشته اند كه بدانید آنها خشمگین، هراسان، رنجیده یا ناراحت هستند .تنها انتظاری كه از شما داشته اند این بوده كه احساساتتان را مطرح نسازید.

14-  كنترل بیش از اندازه

می خواهید اطرافیان را كنترل كنید، می خواهید رفتار آنها را شكل دهید،  سعی بر كنترل كردن چیزی دارید كه كنترل ناكردنی است.احساسات خود را مهار می كنید و چون از عهده ی این كار برنمی آیید شرمنده می شوید.

15- خویش كاذب

اهل تظاهر هستید .نقابی بر چهره دارید . نقش بی انعطافی بازی می كنید و احساسات خود را پنهان می سازید. با احساس بد ، تظاهر به خوشحالی و شادی می كنید ، در حالی كه خشمگین هستید، از خشمگین نبودن خود حرف می زنید.

16 - نارضایتی از خویشتن

احساس تهی بودن می كنید.از تجربه ای به سراغ تجربه دیگر می روید.می خواهید خود را راضی كرده باشید.اما با همه ی تلاشهایی كه می كنید راضی نمی شوید.

در مقاله ی بعد به 16 ویژگی دیگر که ملاک تشخیص افراد بالغ و نابالغ برای تشکیل زندگی زناشویی است ، اشاره می کنیم.

ادامه دارد...

منبع : بر گرفته از نشریه ی «راه زندگی» - با تغیر و تلخیص

مقالات مرتبط :

ازدواج مهارت می خواهد   

زن بزرگتر از شوهر عیبی دارد؟                  

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.