تبیان، دستیار زندگی
پایگاه داده‌های فرهنگی و دینی به عنوان بخشی از مرکز پژوهشهای دین سازمان تبلیغات اسلامی با هدف گردآوری اطلاعات پایه و تخصصی صبح امروز چهارشنبه 21 آذر ماه با حضور حجت الاسلام سید مهدی خاموشی افتتاح شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایگاه داده‌های فرهنگی و دینی افتتاح شد

پایگاه داده‌های فرهنگی و دینی افتتاح شد

منبع: خبرگزاری مهر

پایگاه داده‌های فرهنگی و دینی به عنوان بخشی از مرکز پژوهشهای دین سازمان تبلیغات اسلامی با هدف گردآوری اطلاعات پایه و تخصصی صبح امروز چهارشنبه 21 آذر ماه با حضور حجت الاسلام سید مهدی خاموشی افتتاح شد.

دکتر علیرضا فروغی مسئول مرکز پژوهشهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی در حاشیه افتتاح " پایگاه داده های فرهنگی و دینی "  اظهار داشت: این پایگاه بخشی از مرکز پژوهشهای دین است که تصمیم دارد در سه حوزه پژوهشهای نظری، پیمایشی و پایگاه داده های دینی که در این پایگاه گردآوری اطلاعات پایه و تخصصی انجام می شود، فعالیت کند.

وی با بیان اینکه اطلاعات پایه منظور اطلاعاتی است که مربوط به بحث تقسیمات سیاسی، شاخصهای اقتصادی، اجتماعی و سرشماریهای عمومی نفوس و مسکن است، تصریح کرد: به طور مثال در سرشماری 4 هزار شاخص داریم که 1 هزار شاخص مرتبط با مباحث فرهنگی و دینی است.

دکتر فروغی با تأکید بر شاخصهای ثبتی گردآوری شده ، گفت: شاخصهای ثبتی در 8 حوزه است که حوزه آموزش، بهداشت، ارتباطات، فرهنگ و در واقع آنچه که مربوط به زیرساختهاست را تحت پوشش قرار می دهد. در قسمت شاخصهای فرهنگی و دینی ابتدا اطلس مساجد کشور به عنوان اطلاعات رسمی مرکز آمار گرفته، سپس در این پایگاه پردازش و ساماندهی می شود که هم جدولها، هم درصدها و هم نمودارها و اطلسهای مرتبط با آن جمع آوری می شود.

مسئول مرکز پژوهشهای دینی با بیان اینکه بر روی تشکلهای فرهنگی و دینی نیز کار شده که به واسطه 30 تا 40 آسیب مانند اعتیاد، طلاق و خودکشی مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: برنامه های آتی ما اطلس حوزه های علمیه و روحانیون کشور، همچنین بحث تهیه شناسنامه آبادیهای کشور و پردازش آماری و سرشماری نفوس و مسکن سال 85 است .

وی با اشاره به اینکه این پایگاه برای مخاطبان متنوع و متعدد طراحی شده است، اظهار داشت: مدیران و سیاستگذاران ارشد سازمانها و نظام می توانند از این پایگاه استفاده کنند، یعنی از این به بعد تصمیم گیریها مبتنی بر دیتها و اطلاعات دقیق علمی است، چرا که با دیدن نقشه، نمودار و جدول در تصمیم گیری تأثیر بیشتری دارد.

علیرضا فروغی در ادامه پژوهشگران حوزه دین را از مخاطبان این پایگاه خواند و افزود: اگر چه بلاتکلیفی در همه حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در بحث آمار وجود دارد، اما در حوزه فرهنگ و دین بسیار نابسامان تر است، از این رو با تأسیس این پایگاه به نیاز پژوهشگران دین پاسخ داده می شود.

مسئول مرکز مذکور در ادامه گفت: با توجه به اینکه سیاستهای پژوهشی دفتر پژوهشهای کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی به دنبال اولویتهای پژوهشی است، این اطلاعات اولویتهای پژوهشی را یادآوری می شود.

وی مخاطبان عام را از دیگر مخاطبان این پایگاه خواند و تصریح کرد: اگر مخاطبان عام بخواهند از نرخ طلاق اطلاع پیدا کنند، این اطلاعات در اختیار آنها قرار می گیرد و قرار است به زودی سایت این پایگاه فعال شود.

پایگاه داده های فرهنگی و دینی صبح امروز 21 آذر ماه با حضور حجت الاسلام  سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام سید جواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام حسین روحانی نژاد معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی افتتاح شد.

روابط عمومی موسسه تبیان