تبیان، دستیار زندگی
وجود مقدس امام باقر علیه السلام و روش و حرکات ایشان در مدینه، گرچه مبارزه رو در رو و علنی با دستگاه طاغوتی هشام نبود، ولی همه آن برنامه‎ها نشانه یک نوع مخالفت با آن دستگاه بود، سرانجام هشام تصمیم گرفت تا آن حضرت را از مدینه به شام تبعید کند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام باقر علیه السلام در زندان

بقیع

وجود مقدس امام باقر علیه السلام و روش و حرکات ایشان در مدینه، گرچه مبارزه رو در رو و علنی با دستگاه طاغوتی هشام نبود، ولی همه آن برنامه‎ها نشانه یک نوع مخالفت با آن دستگاه بود، سرانجام هشام تصمیم گرفت تا آن حضرت را از مدینه به شام تبعید کند .

مأمورین، آن حضرت را با پسرش امام صادق علیه السلام از مدینه به شام آوردند، و برای اهانت به مقام آن حضرت سه روز به ایشان اجازه ورود به نزد هشام را ندادند، و حتی آنها را در اردوگاه غلامان جای دادند.

هشام به درباریان خود گفت: وقتی که محمد بن علی (امام باقر علیه السلام) وارد مجلس شد نخست من او را سرزنش می‎کنم، وقتی که سکوت کردم شما به اتفاق او را سرزنش کنید.

به دستور هشام، به امام باقر علیه السلام اذن ورود دادند، حضرت وارد مجلس شاهانه شد، و با دست به اهل مجلس اشاره کرد و فرمود: اَلسَّلامُ عَلَیکُم، سلام عمومی به همه حاضران کرد و نشست .

هشام دید امام باقر علیه السلام سلام خصوصی به او نکرد، به علاوه بی اجازه او نشست، خشمش بیشتر شد و گفت: ای محمد بن علی (علیه السلام)! همواره یک نفر از شما میان مسلمین اختلاف انداخته و مردم را به بیعت خود می‎خواند و خود را امام می‎داند، و همین طور به سرزنش امام پرداخت .

وقتی که ساکت شد، اهل مجلس طبق توطئه قبل به سرزنش آن حضرت پرداختند؛ پس از آن که همه ساکت شدند، امام باقر علیه السلام بر پا ایستاد و فرمود:

ای مردم کجا می‎روید و شما را کجا می‎برند؟ خداوند اولین افراد شما را به وسیله ما راهنمایی کرد و هدایت آخرین افراد شما نیز با ما خواهد بود، اگر شما به پادشاهی چند روزه دل بسته‎اید، پادشاهی ابدی با ما است، چنان که خداوند می‎فرماید: وَ العاقبَة لِلمتَّقین؛ «عاقبت برای پرهیزکاران است.»( قصص/ 83)

پس از این واقعه هشام دستور داد آن حضرت را به زندان افکندند. ولی طولی نکشید که روش آن حضرت در زندان همه زندانیان را به سوی ایشان جلب کرد. زندانبانان جریان را به هشام گزارش دادند، سرانجام هشام دستور داد آن حضرت را تحت نظر به سوی مدینه بازگرداندند .

منبع:

کتاب سوگنامه آل محمد صلی الله علیه و آله

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.