تبیان، دستیار زندگی
كمال تبریزی، فیلمسازی از نوع دیگر است و خیلی جدی بودن با او سازگاری ندارد. وی در برخوردهای فردی نیز چنین است. او لحنی طنزآمیز ولی گزنده و هشدار دهنده دارد. ولی هرگز تن به لودگی نداده است. وی از دانشجویان فاتح لانه جاسوسی بوده و از ماجرای تسخیر لانه جاسوسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كمال تبریزی، فیلمسازی از نوع دیگر

کمال تبریزی

كمال تبریزی، فیلمسازی از نوع دیگر است و خیلی جدی بودن با او سازگاری ندارد. وی در برخوردهای فردی نیز چنین است. او لحنی طنزآمیز ولی گزنده و هشدار دهنده دارد. ولی هرگز تن به لودگی نداده است. وی از دانشجویان فاتح لانه جاسوسی بوده و از ماجرای تسخیر لانه جاسوسی تصاویری نیز گرفته است.

در وبلاگ" گراند سینما" آمده است: تبریزی از جمله فیلمسازانی است كه اساساً بعد از انقلاب اسلامی وارد این عرصه شده است. او دانشجوی دانشگاه پلی تكنیك بود و در جریان انقلاب فرهنگی، جذب تلویزیون شد و بعد از تغییر رشته از مهندسی به سینما و تلویزیون ، كارش را با فیلم نه چندان مطرح "عبور" آغاز كرد. وی بعد از دو كار دیگر به نام "در مسلخ عشق" و "پایان كودكی" در سال ‌١٣٧٤ بهترین اثر سینمایی اش را تا آن زمان با نام "لیلی با من است" ساخت. تبریزی با این فیلم نشان داد كه از جمله كارگردانانی نیست كه چند صباحی در سینما جاخوش كنند و بعد به اصل خود كه اشتغال به كارهای غیر از سینماست بپیوندند. تبریزی اثبات كرد كه در سینما ماندگار خواهد شد.

یكی از كارهای برجسته كمال تبریزی فیلم "لیلی با من است" است. این فیلم در نوع خود در تاریخ سینمای ایران نظیر ندارد. فیلم آشكار می سازد كه طیف رزمندگان، در درون خود افراد متنوعی را جا داده است. از جمله، كسانی كه از روی اجبار و نیاز به جبهه آمده‌اند نه این كه خود رفته باشند. اما تبریزی در كنار این نقد گوشزد می‌كند كه حتی وجود ناخالصی در امری خالص نیز می‌تواند میزان ناخالصی را تقلیل دهد. درست است كه صادق با انگیزه های نادرست وارد جبهه می شود اما با حضور در آن جا دچار دگردیسی می‌شود. این دگردیسی طبیعی اتفاق می‌افتد و همین ویژگی است كه فیلم تبریزی را برجسته می سازد.

مارمولك دومین فیلم تبریزی است كه به شكلی وسیع مطرح شد. حواشی این فیلم، بسیار گسترده تر و مهم تر از "لیلی با من است" بود. اگر چه "لیلی با من است" در گستره سینما و اصحاب آن بیشتر مطرح شد، اما "مارمولك" نه تنها تمامی اقشار جامعه را در برگرفت بلكه همه نهادها، شخصیت‌ها و مجامع داخلی و خارجی را تحت تاثیر قرار داد. فیلم فقط بیست روز نمایش داده شد، اما شاید در تاریخ سینمای ایران فیلمی سراغ نداشته باشیم كه این چنین حساسیت برانگیز باشد. رقم هشتصد میلیون تومان فروش در بیست روز باورنكردنی است. تبریزی با انتخاب سوژه ای بكر، بار دیگر تمام نظرها را به سمت خود جلب كرده بود.

فیلم بسیار ساده است، اما با توجه به موضع گیریهای مختلف، بیان و رویكرد فیلم در این هیاهو ها گم شد. ضمن اینكه همین هیاهوها باعث شد تا مسائل خارج متنی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و یكی از عوامل فروش نجومی فیلم هم همین ماجرا بود. به هر حال فیلم آن چنان موجی در سطح جامعه ایجاد كرد كه اصحاب سینما حداقل برای بار دیگر تجربه كردند كه سینما علی رغم داشتن رقبای قدری چون اینترنت، دی وی دی، وی سی دی و شبكه‌های مختلف تلویزیونی همچنان از جذابیت‌های فراوانی برخوردار است و هنوز هم می‌تواند خیل تماشاگران را حتی در نیمه های شب به سالن تاریك سینما بكشاند.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط :

«"با ما شوخی نكنید" قالب و ساختار طنز ندارد»