تبیان، دستیار زندگی
تغذیه دوران كودكی همیشه از موضوعات بحث انگیز بوده و هست. گروه‌های پیش دبستانی از كودكان دو تا شش ساله تشكیل می شوند. در این سنین، كودك از نظر جسمی، روانی، شناختی و حتی عاطفی رشد سریعی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه پیش دبستانی‌ها

کودک

تغذیه دوران كودكی همیشه از موضوعات بحث انگیز بوده و هست. گروه‌های پیش دبستانی از كودكان دو تا شش ساله تشكیل می شوند. در این سنین، كودك از نظر جسمی، روانی، شناختی و حتی عاطفی رشد سریعی دارد. از آنجا كه كودكان در حال رشد بوده و اجزای گوناگون بدن آنها همچون استخوان‌ها، دندان‌ها، عضلات و سلول‌های خونی در حال كامل شدن هستند. بنابراین، در مقایسه با بزرگسالان به نسبت وزن بدن شان به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند.

یك كودك پیش دبستانی از نظر دریافت غذا كاملاً وابسته به دیگران است. او از عادات غذایی والدین و سایر افرادی كه مراقبتشان را بر عهده دارند، پیروی می ‌كند. هدف از توصیه‌های تغذیه‌ای برای كودكان دو تا شش ساله، تأمین حداكثر رشد، تكامل و شكل گیری رفتارهای مثبت غذا خوردن در این گروه سنی است.

بین سنین دو تا پنج سال، تغییرات وسیعی در روند تكاملی و مهارت‌های یادگیری كودكان اتفاق می‌ افتد. در پایان دو سالگی رشد جسمی ‌و مغزی كاهش می ‌یابد و به طور مشابه نیازهای تغذیه‌ای و اشتها نیز كم می‌ شود. در حوالی دو تا پنج سالگی متوسط افزایش وزن كودك دو كیلوگرم و افزایش قد كودك هفت سانتی متر در هر سال افزایش می ‌یابد و شكم جلوآمده کودک صاف شده و بدن او لاغرتر می ‌شود . كاهش طبیعی اشتها در این سنین اغلب موجب ایجاد نگرانی در مادر می شود و باید به والدین اطمینان داد كه اگر رشد طبیعی است، كودك به میزان كافی غذا دریافت می ‌كند.

اگر غذا به كودك در محیط آرام داده شود، پذیرش غذا از سوی كودك بهتر خواهد شد. وعده‌های غذایی اصلی و میان وعده‌ها باید با توجه به زمان اشتهای كودك سرو شوند. به علاوه، بهتر است وعده‌های غذایی متعدد اما كم حجمی‌ در طول روز به كودك داده شود. بر اساس قاعده كلی و كاربردی، مقدار غذای كافی كه باید به كودك داد، یك قاشق سوپ خوری به ازای هر سال از سن اوست و غذای بیشتر باید مطابق با اشتهای كودك باشد.

در ضمن، دمای زیاد غذا از طرف كودكان پذیرفته نمی شود. بسیاری از كودكان غذای ولرم را ترجیح می ‌دهند، همچنین زیبایی و نظم را باید در ارائه غذا به كودك در نظر گرفت.

به كودكان نباید یك ساعت و نیم قبل از وعده‌های غذایی اصلی، چیزی برای خوردن و آشامیدن داد. به این ترتیب، طولی نمی‌ كشد كه از اشتهای كودك خود، خوشنود و راضی خواهید شد چون حتی میان وعده‌های كوچك نیز ممكن است، موجب كم غذا خوردن وی، در هنگام وعده‌های غذایی اصلی شود.

نكته آخر اینكه اجازه بدهید، كودك با سایر افراد خانواده غذا بخورد زیرا او هم آداب غذا خوردن را یاد می ‌گیرد و هم با تقلید از دیگران تشویق به امتحان كردن غذاهای تازه می ‌شود.

                                                                                                                        دکتر سعید حسینی متخصص تغذیه

* مطالب مرتبط:

تغذیه سالم كودكان (1) و (2)

مدت زمان رشد قدی در کودکان و نوجوانان

آیا می خواهید بدانید قد و وزن کودکتان مناسب است یا خیر؟

نیاز غذایی کودک 6-2 ساله چقدر است؟

آنچه باید در مورد کودکان خردسال خود بدانیم

مصرف صبحانه چه تاثیری در سلامت کودک...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.