تبیان، دستیار زندگی
شاید تا به حال در خیال خود تصاویر زیادی را روی سطح ماه تصور کرده باشید. شما هم می‌توانید چهره‌های مورد علاقه‌ی خود را روی سطح ماه پیدا کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهره‌های روی ماه!

شاید تا به حال در خیال خود تصاویر زیادی را روی سطح ماه تصور کرده باشید. شما هم می‌توانید چهره‌های مورد علاقه‌ی خود را روی سطح ماه پیدا کنید.

خرگوش
خرگوش در ماه!

بدون شک از اولین باری که انسان چشم به آسمان دوخت، درخشش ماه در آسمان توجه او را به خود جلب کرد.

با وجود این که انسان از ابتدای خلقت ماه را رصد کرده است، امروزه نیز رصدگران بسیاری در سراسر جهان این جرم آسمانی پرنور را رصد می‌کنند و از رصد آن لذت می‌برند. همچنین می‌توان پروژه‌های رصدی آماتوری بسیاری در رابطه با ماه انجام داد.

در اولین نگاه با چشم غیر مسلح، ماه به صورت کره‌ای نورانی با لکه‌هایی تیره دیده می‌شود که از ترکیب این لکه‌ها به صورت ذهنی، می‌توان اشکال و چهره‌های بسیاری را بر روی ماه ساخت.

اما این لکه‌های سیاه رنگ که به عنوان دریاهای ماه شناخته می‌شوند، در واقع گدازه‌های سرد شده حاصل از برخوردهای شهاب سنگی بزرگ با این قمر، در ابتدای تشکیل آن هستند. این سنگ‌های سرگردان پس از برخورد با سطح ماه، آن را شکافته‌اند و از این شکاف‌ها مواد مذاب به بیرون راه پیدا کرده‌اند. این گدازه‌های روان، مناطق پست و هموار را پوشانده‌اند که امروزه تضاد روشنایی این نقاط با مناطق مرتفع و بدون گدازه مشهود است.

دختربچه
دختربچه ای در ماه

در گذشته، رصدگران به گمان این که این مناطق تیره تر دریا هستند، به آنها نام «دریا» داده‌اند و هر کدام از این دریاها نیز با اسامی خاصی همچون بحران‌ها، شهد، آسایش، برودت و... شناخته می‌شوند.

دزد
دزد دریایی

بر روی ماه می‌توانید با استفاده از تصور خود، اشکال و چهره‌های دیگری را همچون پسربچه، مرد عینکی، هندو، خرگوش، کشیش، مرد مصری، حمال، چهره معروف ماه، کلمه‌ی مکه و همچنین کلمه‌ی علی و چهره‌ها و اشکال دیگری را ببینید که به میزان تخیل و تصور شما متغیر هستند.

ماه
شما هم امتحان کنید!

اما دقت کنید که همه‌ی این تصاویر ساخته‌ی ذهن ما هستند و جستجو برای یافتن آن ها تنها می‌تواند روشی برای یادگیری عوارض سطحی ماه باشد. بنابراین دقت کنید که این تصویرسازی علمی نیست و بهتر است که در برنامه‌های عمومی نجومی، بدون توضیح دقیق از آن استفاده نکنید.

حامد پور خرسندی

منبع:

http://www.nojum.ir